Ett sätt att luta en platta, tex för att bygga ett tak

Startat av eiffelben, 10 Augusti 2011 kl. 20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

eiffelben

Jag satt och labbade lite med cheese-slopse och 4081b (plate modified with clip light) och upptäkte att sätter man dem på ett speciellt sätt (se bilder) så passar en thin liftarm (tex 32065) ganska exakt emellan. Detta går att använda till exempel för att luta ett tak etc. En specialitet är att det går att lyfta av enkelt, antingen hela taket eller i sektioner.
Nån som sett detta förut?

Edit: fler bilder på flickr: http://www.flickr.com/photos/eiffelben/sets/72157627286360645/
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

Jesperallen

Intressant idé!

Själv har jag inte sett denna lösning förut, verkar som ett smidigt sätt.
Håller just nu på med att testa olika typer av tak som jag ska ha till mitt borgprojekt och detta måste ju provas

Teabox

Helt klart en intressant lösning. Nu ska man bara komma ihåg den när det är dags att bygga ett tak :)

Pekblom

klart intressant.
Måste omedelbart testa hur det blir i inner och yttervinklar.

Skrytsson

Kreativt.

Är det friktion mellan cheese slopsen och technic-biten eller riskerar det lutande planet att röra på sig då skapelsen lyfts?

Stigge72

Intressant lösning. Jag har haft lutande plattor som tak några gången, men aldrig den här varianten. Ska provas någon gång...

Citat från: Skrytsson skrivet 10 Augusti 2011 kl. 23:16
Är det friktion mellan cheese slopsen och technic-biten eller riskerar det lutande planet att röra på sig då skapelsen lyfts?
Lutningen är ju fix, så och taket tar ju emot, så det borde inte kunna flytta sig, tycker jag. Om man inte lyfter i taket då. :P ;)

eiffelben

Citat från: Skrytsson skrivet 10 Augusti 2011 kl. 23:16
Kreativt.

Nån vidare friktion är det inte men den hänger ju på en slags vertikal kant så det enda strulet är att det kan bli lite glappt.
Jag har byggt en variant där jag har två (eller flera) stående 41677 (thin liftarm 2) och "stänger till" cheese/light-konstruktionen med tex en 1x2 brick så att det skapas ett 1 x 1/2 studs stort hål som matchar en stående liftarm. Liftarmen i sin tur kan fästas i en 32064 (brick 1x2 with axle hole). På så sätt får man också mer frihet i upphängningen.
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

Myko

Visst har väl en tunn liftarm samma tjocklek som en plate/tile? Så man kan haka fast med tiles om man vill också.

eiffelben

Citat från: Myko skrivet 11 Augusti 2011 kl. 08:26
Visst har väl en tunn liftarm samma tjocklek som en plate/tile? Så man kan haka fast med tiles om man vill också.
Nja, en tunn liftarm är 1/2 stud tjock (en vanlig liftarm är en stud).

Larry Lars

Citat från: Myko skrivet 11 Augusti 2011 kl. 08:26

Nej. Det är ett annat mått. Liftarmen är 1 eller kanske 1½ mm tjockare. Just takanvändningen skulle väl funka med plates, men det kommer då vara ett glapp och här var det väl just passformen som var själva finurligheten.

Tack eiffelben för presentation av en bra idé. Kan tänka mej flera användningar för denna matchning av bitar och glipa. Har du kanske något Flickr-set med bilder på liknande klyftigheter du kommit fram till?
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

eiffelben

Citat från: Larry Lars skrivet 11 Augusti 2011 kl. 13:09
Tack eiffelben för presentation av en bra idé. Kan tänka mej flera användningar för denna matchning av bitar och glipa. Har du kanske något Flickr-set med bilder på liknande klyftigheter du kommit fram till?
Nja, inte än men jag har börjat samla på mig några nu som jag funderar på att lägga ut. Sånt som man kommer på av en slump men inte omedelbart har nytta av kan ju komma någon annan väl till pass.  :)

Edit: Nu har jag lagt upp några knäppa idéer på flickr: http://www.flickr.com/photos/eiffelben/sets/72157627286360645/

pacc

Inte vad jag tänkte bygga, men en massa 1x1 modified brick
och lite palisade kan ge ett stabilt tak på ett par gavlar: