Kan jag med att slakta ett nytt 7965 Millennium Falcon?

Startat av mordatre, 10 Augusti 2011 kl. 19:30

Föregående ämne - Nästa ämne

mordatre

Har precis köpt ett extra ex av och funderar på om man ska sälja figurerna och slakta detta på bitar eller om man ska sälja av det igen för att kunna köpa mat och sådant? Gav ca: halva nypriset för det så det går ju att tjäna nån hundring.  Vet inte om fler än jag tycker det tar emot att slakta Star Wars set då de är lite speciella (om man gillar SW) samt att när de går ur produktion så stiger oftast värdet på dem och 7965 lär knappast vara något undantag. Visserligen har jag slaktat en Droid trifighter och en Hyena droid från Star Wars men det tog emot det också. Inte som att sortera ut en låda Power miners köpt på 70% rea.
Har ni något samvete när ni sorterar ut set?
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Pekblom

Jag känner igen ditt dilemma lite grann. Men se det så här det kommer alltid att gå att köpa ett annat. Kanske är det avsevärt dyrare om du känner att du måste ha ett igen om tio år men då kanske du har mer pengar också?
Så länge det är ett ganska nyutkommet sett så tycker jag att du med gått samvetet kan sälja det på vilket sett som helst som inbringar mest pengar.
Det är ju de facto leksaksbitar inga heliga reliker.

Jesperallen

Har definitivt ett samvete när det gäller att sortera ut set. Har tidigare varit helt emot detta men har på sistone knipit en del för halva reapris och liknande för att få figs och bitar till hyggligt pris. Dessa set kommer ju aldrig bli ovanliga eller värda nåt, finare set har jag fortfarande svårt att slakta...

mordatre

Jo, jag kom på nu att jag faktiskt köpte 2 battle of Endor när de kom ut, sålde de flesta minifigs dyrt och slaktade resten (1 AT-ST behölls intakt dock). Då gick jag nästan med vinst från de figurer jag sålde vilket gjorde avlivandet lite lättare då bitarna nästan blev gratis. Har självklart 1 komplett Battle of Endor sparad i graderoben (köpte till och med tillbaks några figurer vid senare tillfälle när jag fyndade på tradera  :-[).

Självklar har jag ju en Millennium Falcon  undanlagd till mig själv att bygga, och setet är ju ett bra Bley partspack.
http://www.bricklink.com/catalogItemInv.asp?S=7965-1
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Nextuz

slakta slakta slakta slakta slakta :P

Jaaa eller sälja om de inte är alltför intressanta bitar...

Larry Lars

För mej finns det inget set som inte i första hand är ett rent parts-pack så jag skulle inte ha några problem att göra så. Att sedan sälja figurerna lyckas jag aldrig göra eftersom jag allt som oftast även tycker de kan hamna i "bra att ha lådan." ;)

Att hamstra set för profit tycker jag verkar lite vrickat. Har man talang för att förutspå ett stigande värde på en marknad kanske man skall dra in pengar till legohobbyn genom att handla med värdepapper istället.

För mej slås instinkten att sälja vidare ut av min stora kärlek till Lego i allmänhet och tanken på vilken nytta bitarna kan göra i min samling.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!