[MOC] - Polisens MC-utbildning

Startat av Joyride, 03 Oktober 2026 kl. 18:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Joyride

Under de senaste sex veckorna har jag gått polisens MC-utbildning. Som tack till instruktörerna tog jag på mig att göra ett bygge. På bilderna saknas några små justeringar från det färdiga bygget men nu är det överlämnat. 😄

IMG_9014.jpgIMG_9018.jpgIMG_9017.jpgIMG_9016.jpgIMG_9015.jpg
Instagram: joyride_bricks

danielbrrssn

Odidoma

Imponerande bygge och imponerande bedrift🙌🏼

Joyride

Tack för kommentarerna! Den blev väldigt uppskattad.

Och @Odidoma - jag är bra mör 😄
Instagram: joyride_bricks

CopMike

@Joyride - den utbildningen är inte att leka med, många är kallade men få är utvalda (y)! Ska säja till mina kollegor att hålla utkik efter dig vid eskortkörningen ;D!

Och för en som inte vet vad det är så är det exempelvis när det är ett statsbesök med alla WIP, deras närmaste och personal från personskyddet på Säpo åker i en tight kolonn, det sk kallade "paketet", med vanliga polisfordon och skyddade fordon. INGET får komma in i paketet, därför jobbar MC-poliserna som dom gör och därför ligger fordonen olagligt nära varandra! MC-polisen hoppar "bock" med varandra - en/två åker före och blockar en påfart till ex E4:n så kolonnen kan rulla ostört förbi i hög fart. Sen kommer the tricky part - när kolonnen är förbi så gäller det att vrida på rejält för att susa förbi till nästa påfart eller lägga sig främst i läge tills det är dax för sin tur igen. Här gäller det för oss som kör fordonen i kolonnen att ligga RAKT bakom framförvarande fordon så att MC:n som kommer i typ 180 knyck inte behöver göra någon undanmanöver!!! E4:an är en lyx - kolla in detta klipp 1.05 minut in på vanlig väg i bebyggelse så förstår ni marginalerna och hur bra förarna måste vara & kommunicera!
https://www.facebook.com/PolisenSollentuna/videos/polisi%C3%A4r-mc-fortbildning/1623743644360467/

Under mina år i eskorter i Sverige och hela övriga världen så kan jag säga att svenska MC-poliser är BÄST på detta - djup respekt <3!