En adelsman och han älskarinna på väg till herrens sommarslott.

Startat av Teabox, 21 Juli 2011 kl. 14:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

Mitt försök till en kompakt liten vagn för två personer. Egentligen tänkt till att tillhöra en större MOC jag jobbar på, men bestämde mig för att inte använda mig av den. Så det får bli att jag presentera den för sig självt istället :)

Ni får gärna säga vad ni tycker om tömmarna. Har aldrig gillat tomrummet mellan kusken och hästen som det normal är i LEGOs set. Så försökt fylla det med två ihopkopplade "fiskelinor". Förbättring eller försämring?

de Gothia

tjusig! jag gillar det faktum att den är så nätt trots att det får plats två minifigs i den!

tömmarna ser bra ut tycker jag! jag kanske"lånar" ideén! ;)

AndersI

Riktigt snygg vagn! Men trots att vagnen är liten och nätt ser det ut som ett tungt lass för en ensam stackars LEGO-häst - borde det inte vara åtminstone tvåspann för en fyrhjulig vagn?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

shutter

Det är en riktigt trevlig liten vagn och jag gillar drapperierna speciellt, för det antar jag att det är.
Tömmar är bra att ha men studsen som binder de två fiskelinorna samman stör intrycket.
Frågan är när LEGO kommer med en ny häst och om vi får se tömmar då? Taun-taun i SW har ju tömmar!

Även en stark häst skulle slita hårt under tyngden av fyra personer så jag säger också minst tvåspann.

Anders Nolberger

Teabox

Fundera på om jag skulle ha flera hästar, men bestämde mig för att det fick bli en väldigt stark häst istället :P

Stigge72

Fin vagn, och fin idé med tömmar. Det ser lite lustigt ut på första bilden, men på de andra ser det riktigt bra ut. Med en byggd häst hade man ju kunnat sätta fast stud-änden av linorna under huvudet...

shiftaltcmd

Söt vagn, lagom stor. Håller med övriga, gillar idén med tömmarna.

robban

Jätte snyggt bygge gillar storleken men.. prova sätt en 4081 mellan tömmarna och vinkla platedelen neråt efter strupen på hästen. karnse det blir för slapt?

Annars jätte fin vagn!
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Myko

Jag gillar idén med tömmarna, du har helt rätt i att det är lite konstigt i vanliga set när kusken bara sitter och tittar på hästarna.

Jag tror att robbans idé kan vara smart.

Larry Lars

En väldigt trevlig och välgjort litet ekipage. Stor detaljrikedom på liten yta vilket alltid imponerar på mej.
Antal hästar är den typ av realism jag tycker man kan skippa i minifig-universat. Tror inte detta skulle kännas lika klockrent med fler hästar.

Jag gillar också detaljen med tömmarna, men tycker som några andra att det liksom slutar lite skevt med lösa "studs" under hakan. Jag skulle nog försöka fästa änden tidigare i samband med skaklarna eftersom huvudet ju redan har rem. Jag tror det är viktigare att det ser bra ut än att allt hänger ihop när det gäller logiken.

Sedan har jag ett förslag. Ge denna scen en snygg botten med bitar som blir mark, stenar och blommor.
Jag tror du skulle kunna få ganska mycket uppmärksamhet kring denna på nätet om du presenterade den som en "vignette".
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Teabox

Först, tack för berömmelsen :)

Citat från: robban skrivet 24 Juli 2011 kl. 02:29
prova sätt en 4081 mellan tömmarna och vinkla platedelen neråt efter strupen på hästen. karnse det blir för slapt?

Har prövat nu och det blev för slappt. Måste flytta fram hästen eller flytta bak kusken och känner inte för att göra en redesign just nu. Vagnen var som sagt ett sidoprojekt som bröts ut ur det större projekt jag jobbar på nu och jag vill koncentrera mig på det :) Ska försöka göra det snyggare på nästa vagn (har redan planer på en till :) )

Citat från: Larry Lars skrivet 01 Augusti 2011 kl. 12:47
Sedan har jag ett förslag. Ge denna scen en snygg botten med bitar som blir mark, stenar och blommor.
Jag tror du skulle kunna få ganska mycket uppmärksamhet kring denna på nätet om du presenterade den som en "vignette".

Hmm, kanske det. Ska spara vagnen och se om jag får lust till det någon dag. Har liten erfarenhet att skapa landskap så det kan vara bra övning om något :)