Rymdbas i classic space/aliendjungel/blacktron

Startat av HenrikU, Igår kl. 13:06

Föregående ämne - Nästa ämne

HenrikU

Hej!

jag är helt nybakad på swebrick, men har byggt länge på en rymdbas tillsammans med min sjuårige son (classic space/aliendjungel/blacktron 8) ). Projektets betydelse för vår djupare far-son relation och gemensamma skaparglädje går knappast att underskatta (möjligen ekonomiskt.. :-X )

Lego space uppmaning att "lösa påhittade problem på imaginära planeter" resonerar djupt hos mig iallafall. Upplever att min son får ett alldeles eget sätt att resonera och konstruera utanför tex mer formatstyrda teman (vanligast nuförtiden). Tycker lego space är helt fantastiskt i detta avseende (även estetiskt såklart).

Jag undrar om det är några fler som bygger större projekt med sina barn? Måste säga att det är otroligt givande att se hans unika lösningar förbättra det ibland stela vuxenperspektivet. Det vore intressant att höra hur ni jobbar fram era konstruktioner. Och ja, han har fått ett mono-rail..

Vänligen, Henrik

MrUzagi

Jag har förgäves försökt få mina grabbar (inte så små längre 25 och 30) intresserade. När de var som mest inne i Lego hade jag inte insett att jag var en AFOL. Så det har glappat lite.

Så det är kul att höra att ni kan bygga tillsammans. Njut av det så länge det varar. :)

CopMike

Tack för din fina post @HenrikU <3! Jag undrar om vi kan få se några bilder, och så rätt att skaffa monorail - vi är några på forumet som gillar det lite extra ;D!

MrUzagi

Citat från: CopMike skrivet Idag kl. 09:17Tack för din fina post @HenrikU <3! Jag undrar om vi kan få se några bilder, och så rätt att skaffa monorail - vi är några på forumet som gillar det lite extra ;D!
Jag gillar monorail också. Behöver bara hitta en till vettigt pris, eller bli förmögen först. ;D

HenrikU

Citat från: MrUzagi skrivet Igår kl. 13:34Jag har förgäves försökt få mina grabbar (inte så små längre 25 och 30) intresserade. När de var som mest inne i Lego hade jag inte insett att jag var en AFOL. Så det har glappat lite.

Så det är kul att höra att ni kan bygga tillsammans. Njut av det så länge det varar. :)

Hej!

Tack! Skoj med replik, dialog med andra är något jag saknat i mitt och sonens bygge. Finns en AFOL (som det heter?) på mitt jobb som jag haft en del utbyte med, men det är ju något annat när man hinner fundera några varv..

Jag tror att jag och sonen har kunnat mötas genom min egen nostalgi mixat med det tidiga legots öppna fantasivärld. Det är ok att bygga ett rymdbageri med kringlor eftersom det ger(någorlunda) styrfart till projektet.

När jag sett YouTube-klipp kan ibland sakna barnets visioner i seriösa byggares verk. Men vad vet jag!

Ha det gott!

HenrikU

Citat från: CopMike skrivet Idag kl. 09:17Tack för din fina post @HenrikU <3! Jag undrar om vi kan få se några bilder, och så rätt att skaffa monorail - vi är några på forumet som gillar det lite extra ;D!

Hej!

Just nu ska vi försöka oss på att ljussätta en byggnad i classic space-basen. De ligger på runt 6-7 våningar och är runt sex stycken så kan bli klurigt. Mono-railet är tänkt att gå mellan den basen, genom en aliendjungel (ganska nyss påbörjad) och kopplas ihop med en blacktron-bas (en hyfsat stor byggnad och lite mer). Ska se om jag kan bifoga några bilder, vi har funderat på att göra en liten film faktiskt. Dock vill man ju gärna bygga ihop allt, men det är ett ganska stort jobb.

Ha det fint!

danielbrrssn

Citat från: HenrikU skrivet Idag kl. 23:16När jag sett YouTube-klipp kan ibland sakna barnets visioner i seriösa byggares verk. Men vad vet jag!

Jag håller med dig i det. Men det är inte lätt att hitta balansen alltid.

Välkommen till Swebrick!

HenrikU

Citat från: MrUzagi skrivet Idag kl. 11:34Jag gillar monorail också. Behöver bara hitta en till vettigt pris, eller bli förmögen först. ;D

Har sett att de kan springa iväg i pris. Och de är inte billiga. Samtidigt tänkte jag att en monorail-bana är ganska centralt om man vill bygga en berättelse runt classic space-temat. Har köpt några rälsbitar extra, framförallt spår-ändraren var dyr..