Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Mûmak / Oliphaunt

Startat av MartinD, 04 Augusti 2026 kl. 18:17

Föregående ämne - Nästa ämne

MartinD

Tidigt 2025 fick jag idén att bygga en Mûmak, eller Olifant som den ofta kallas. Fyra månader senare var den klar. Eller ja, det var iaf ett fullständigt djur att visa upp. Det var ett stressat bygge och jag var långt ifrån nöjd, men jag kände samtidigt att jag hade en bra grund att bygga vidare på.

Steg för steg gjordes den om i perioder. Några kilo bukfetma tillkom, nya bra bitar till betar släpptes och huset gjordes om från byggbitar till tyg. Segel och markiser för att vara exakt. Bara äkta Lego men det innebär inte alltid ABS-plast ;D

Även figurerna, de så kallade Haradrim var roliga att göra. Tyvärr har Lego hittils aldrig gjort någon officiell Mûmak och 
heller inget tillhörande folk (detta lär dock komma att ändras 2027 för er som läst läckorna... ;)) så en utmaning var att komponera dessa figurer utifrån existerande teman. Mestadels kommer delarna från Prince of Persia, men allt från Indiana Jones och Lone Ranger till Marvel och Ninjago förekommer.

Överlag en rolig utmaning då det dels var första gången jag gjorde ett djur och dels inte bara kunde bygga på måfå utan behövde använda mig av technic-struktur på insidan för att säkerställa stabilitet.

Nu känner jag mig rätt trött på att göra om färdiga byggen tills jag blir nöjd, så nästa gång får jag låta det ta den tid det tar från början :)

Mûmak finished.jpg

rider.jpg
house 2.jpg house 3.jpg

Tunnan

Riktigt bra klossat  (y)

Klas Almqvist

TexGordon

Mycket fint slopat (alltså klossat fast med slopes)! Och jag är imponerad av folk som klarar av ett sådant iterativt byggande, att bygga om och bygga om tills man är helt nöjd. Hängivenhet och tålamod av rang :)

Frike

Tycker redan att du fått en massa beröm på utställningar så den här gången nöjer jag mig med att säga att de sista tygbitarna högst upp i tornet blev väldigt bra! ;)

Skafte

Den är jättefin! Verkligen lik förlagan från filmen och riktigt organiskt byggd.  (y)

Vill man höra Martin prata mer om olifanten kan man lyssna på avsnitt 86 av AFOL-podden, inspelat för ett knappt år sedan i Skærbæk.  :)

Joyride

"Hell yeah" som min tonåring skulle sagt - sicket fint bygge @MartinD !
Älskar stancen och de röda färgsektionerna går så snyggt ihop med tyget i tornet.
Instagram: joyride_bricks

Odidoma

Verkligen bra byggt, tycker du har fångat det bra, både djur & figs.

danielbrrssn

Den är verkligen så bra! 

ArfMan

ett bra betyg är att jag hittade bilden först i en gruppchat med mina italienska Lego-vänner ... det säger mycket!!!

LToming

Fotona blev verkligen jättebra och representerar verkligen ett fantastiskt bygge.
För övrigt tycker jag det är spännande att se vilket ditt nästa Sagan om ringen bygge blir eftersom Lego tenderar att gör ett officiellt set 1-2år efter att du byggt en MOC.  ;)
Ltoming @ Instagram & TikTok

https://flic.kr/ps/47bEQt

Etzel

Helt fantastiskt! Håller med TexGordon om att det är väldigt imponerande att du har återkommit till bygget i flera omgångar och bättrat på allt eftersom.

MartinD

Citat från: TexGordon skrivet 04 Augusti 2026 kl. 19:07Mycket fint slopat (alltså klossat fast med slopes)! Och jag är imponerad av folk som klarar av ett sådant iterativt byggande, att bygga om och bygga om tills man är helt nöjd. Hängivenhet och tålamod av rang :)
Citat från: Etzel skrivet 05 Augusti 2026 kl. 11:21Helt fantastiskt! Håller med TexGordon om att det är väldigt imponerande att du har återkommit till bygget i flera omgångar och bättrat på allt eftersom.
Tackar! Ja det har råkat bli så med två byggen nu men det är rätt trist egentligen. Båda gångerna har jag låtit det stå flera månader tills jag fått inspiration igen. Samtidigt rätt utvecklande och kul när man väl är igång.

Just att man har en redan färdig form där man får fundera "hur kan jag göra detta lite rundare, lite mer detaljerat, har det kommit nya bitar som kan hjälpa med detta? Borde han inte vara lite fetare?".

MartinD

Citat från: Frike skrivet 04 Augusti 2026 kl. 19:56Tycker redan att du fått en massa beröm på utställningar så den här gången nöjer jag mig med att säga att de sista tygbitarna högst upp i tornet blev väldigt bra! ;)
Haha tack Fredde! Det är alltså denna markisen för er som inte vet. Kämpade lite med att hita en passande bit till där uppe :)

Citat från: Joyride skrivet 04 Augusti 2026 kl. 22:48"Hell yeah" som min tonåring skulle sagt - sicket fint bygge @MartinD !
Älskar stancen och de röda färgsektionerna går så snyggt ihop med tyget i tornet.

Hell yeah! Kul att du uppmärksammat det. Det var min tanke redan från början att ha tyg för att särskilja huset och krigsmålningar. Kändes bra att få till den idén till slut!

Citat från: Skafte skrivet 04 Augusti 2026 kl. 20:05Den är jättefin! Verkligen lik förlagan från filmen och riktigt organiskt byggd.  (y)

Vill man höra Martin prata mer om olifanten kan man lyssna på avsnitt 86 av AFOL-podden, inspelat för ett knappt år sedan i Skærbæk.  :)
Nej snälla gör inte det

Skämt åsido, lite konstig känsla att höra sin röst i efterhand sådär, men så känner väl alla :P

MartinD

Citat från: Tunnan skrivet 04 Augusti 2026 kl. 18:28Riktigt bra klossat  (y)
Citat från: Klas Almqvist skrivet 04 Augusti 2026 kl. 18:33Super nice 👍
Citat från: Odidoma skrivet 04 Augusti 2026 kl. 22:56Verkligen bra byggt, tycker du har fångat det bra, både djur & figs.
Citat från: danielbrrssn skrivet 05 Augusti 2026 kl. 09:37Den är verkligen så bra!
Tack så mycket!

Citat från: LToming skrivet 05 Augusti 2026 kl. 11:05Fotona blev verkligen jättebra och representerar verkligen ett fantastiskt bygge.
För övrigt tycker jag det är spännande att se vilket ditt nästa Sagan om ringen bygge blir eftersom Lego tenderar att gör ett officiellt set 1-2år efter att du byggt en MOC.  ;)
Ja det är faktiskt lite lustigt det där. Men nu ska jag göra ett Zelda-bygge. Hoppas det funkar åt det hållet också, för jag vill gärna ha fler Zelda-set ;D