Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Mûmak / Oliphaunt

Startat av MartinD, Igår kl. 18:17

Föregående ämne - Nästa ämne

MartinD

Tidigt 2025 fick jag idén att bygga en Mûmak, eller Olifant som den ofta kallas. Fyra månader senare var den klar. Eller ja, det var iaf ett fullständigt djur att visa upp. Det var ett stressat bygge och jag var långt ifrån nöjd, men jag kände samtidigt att jag hade en bra grund att bygga vidare på.

Steg för steg gjordes den om i perioder. Några kilo bukfetma tillkom, nya bra bitar till betar släpptes och huset gjordes om från byggbitar till tyg. Segel och markiser för att vara exakt. Bara äkta Lego men det innebär inte alltid ABS-plast ;D

Även figurerna, de så kallade Haradrim var roliga att göra. Tyvärr har Lego hittils aldrig gjort någon officiell Mûmak och 
heller inget tillhörande folk (detta lär dock komma att ändras 2027 för er som läst läckorna... ;)) så en utmaning var att komponera dessa figurer utifrån existerande teman. Mestadels kommer delarna från Prince of Persia, men allt från Indiana Jones och Lone Ranger till Marvel och Ninjago förekommer.

Överlag en rolig utmaning då det dels var första gången jag gjorde ett djur och dels inte bara kunde bygga på måfå utan behövde använda mig av technic-struktur på insidan för att säkerställa stabilitet.

Nu känner jag mig rätt trött på att göra om färdiga byggen tills jag blir nöjd, så nästa gång får jag låta det ta den tid det tar från början :)

Mûmak finished.jpg

rider.jpg
house 2.jpg house 3.jpg

Tunnan

Klas Almqvist

TexGordon

Mycket fint slopat (alltså klossat fast med slopes)! Och jag är imponerad av folk som klarar av ett sådant iterativt byggande, att bygga om och bygga om tills man är helt nöjd. Hängivenhet och tålamod av rang :)

Frike

Tycker redan att du fått en massa beröm på utställningar så den här gången nöjer jag mig med att säga att de sista tygbitarna högst upp i tornet blev väldigt bra! ;)

Skafte

Den är jättefin! Verkligen lik förlagan från filmen och riktigt organiskt byggd.  (y)

Vill man höra Martin prata mer om olifanten kan man lyssna på avsnitt 86 av AFOL-podden, inspelat för ett knappt år sedan i Skærbæk.  :)

Joyride

"Hell yeah" som min tonåring skulle sagt - sicket fint bygge @MartinD !
Älskar stancen och de röda färgsektionerna går så snyggt ihop med tyget i tornet.
Instagram: joyride_bricks

Odidoma

Verkligen bra byggt, tycker du har fångat det bra, både djur & figs.