Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

71053 Shrek CMF Minifigs

Startat av Anders67, 22 Juli 2026 kl. 22:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Citat från: LToming skrivet 06 September 2026 kl. 21:24https://www.reddit.com/r/lego/comments/1w6dy32/saw_the_gingy_crack_reports_and_checked_mine_its/

Skrivs ju mycket om den nu.
Min har blivit värre.

Tänkte om någon är lyckligt lottad utan skada.

I Reddit-tråden finns några som ser ut som sprickor. Får skaffa en pepparkaksgubbe imorgon och se med egna ögon.

@Stork du råkar inte ha något elektronmikroskop till övers?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Teabox

Såg en post på Instagram där en person hade fotat huvudet förre och efter han satte det på torson. Där var inget på huvudet innan och efteråt hade den fått en vit linje både fram och bak. Så spekulationen är att hålet för "halsen" är för tajt och skapar stressfrakturer i huvudet.

andreaseldh

Hur är det med äldre figurer med samma (?) gjutform, exempelvis ?

Magnus den store

Citat från: andreaseldh skrivet 07 September 2026 kl. 09:28Hur är det med äldre figurer med samma (?) gjutform, exempelvis ?

Det är inte samma gjutform. Jag ser ingen fraktur på mina tidigare pepparkaksgubbar.

byStfn

Citat från: andreaseldh skrivet 07 September 2026 kl. 09:28Hur är det med äldre figurer med samma (?) gjutform, exempelvis ?
Det här huvudet har ingen "kakfyllning som klockan och de gamla pepparkaksfigurerna hade...

Magnus den store

Köpte en pepparkaksgubbe idag. Jag har inte satt fast huvudet än.

Gingy, Head, Front.jpg
Ingen spricka på framsidan före montering. En liten flytlinje syns i ovankant.

Gingy, Head, Back.jpg
Ingen spricka på baksidan före montering.

Gingy with normal head.jpg
Testade sätta fast ett nytt oanvänt huvud och det gick ganska trögt, men det sprack inte. Samtidigt har dessa huvuden ganska stor godstjocklek. Funderar på ifall en 4-åring klarar av att montera ihop en minifigur med lika stort motstånd.

Gingy, Torso , Brick, Round 1x1.jpg
Har testat sätta fast ett dussin bitar i olika färger. Testade även en Reddish Brown Brick, Round 1x1 som sprack med en gång. Jag undrar ifall Lego har toleransproblem med Torsons "neck pin"? Det är mycket friktionskraft mot varje bit som jag testar med.

Lite samma besvär är det med Fiona:

Fiona.jpg
Jag har inte tryckt fast torson helt. Jag tycker att motståndet är orimligt högt. Det är samma sak med 41879, Legs Short. Även där kan det vara högt motstånd. De korta benen har förstört minst två torsos för mig.

Tänkte nöta ner Gingys "neck pin" innan jag monterar ihop den.

AndersI

Citat från: Magnus den store skrivet 07 September 2026 kl. 18:13Jag undrar ifall Lego har toleransproblem med Torsons "neck pin"? Det är mycket friktionskraft mot varje bit som jag testar med.

Det är väl den enda pin som har tryck på sig? Det lär ju öka omkretsen något.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Magnus den store

Citat från: AndersI skrivet 07 September 2026 kl. 18:20Det är väl den enda pin som har tryck på sig? Det lär ju öka omkretsen något.

All neck pins har väl tryck?

Rättelse: Inte Torso för Mini Dolls.

AndersI

Ja, jag menade neck pins i allmänhet. Har någon provat att sätta pepparkakshuvudet på någon annan torso?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

LToming

Återkopplingen från Lego.
Förstår att många haft kontakt senaste veckan.

Kan också tillägga att min figur blivit värre under veckan fast den stått orörd. 

Nu oroar jag mig för Fiona också som jag läst att vissa haft problem med. 

Är väldigt fint med snabb respons och fin dialog med kundtjänsten. 

IMG_5426.jpg
Ltoming @ Instagram & TikTok

https://flic.kr/ps/47bEQt

MrUzagi

Citat från: LToming skrivet Igår kl. 15:45Återkopplingen från Lego.
Förstår att många haft kontakt senaste veckan.

Kan också tillägga att min figur blivit värre under veckan fast den stått orörd.

Nu oroar jag mig för Fiona också som jag läst att vissa haft problem med.

Är väldigt fint med snabb respons och fin dialog med kundtjänsten.

Jag borde öppna min låda och se hur de är med andra ord.