Starta rotation av en axel, kör viss tid, stanna igen ...

Startat av AndersI, Igår kl. 16:33

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

... men utan dator. Och triggas av minimal orsak.

Några idéer?

Jag vet ju hur jag kan göra det med en kamskiva på axeln, bryta matningen med kammen, ha en sekundär, parallell matning med en tryckknapp så att motorn startar igen, vrider ur brytläget och kör hela varvet igen. Men inte utan icke-LEGO!

Finns det någon helt mekanisk lösning? Motorn snurrar hela tiden och den yttre påverkan får cykeln att sparka igång? Ja, det är klart att det finns (Akiyuki GBC), men jag har inte lyckats klura ut hur det fungerar.

Dessutom vill jag helst trigga cykeln med minimal kraft, t.ex. en gbc-boll som kommer rullande, men inte stannar på en bestämd plats.

Uppslag mottages tacksamt!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

CopMike

Jag har också ett sådant intresse - en rörelse en viss tid men kanske helst sträcka, för att sedan göra motsvarande men åt andra hållet. Om svaret till @AndersI även kan inkludera det så vore det kul!

andreaseldh

Jag kommer inte ihåg vem som byggde en GBC i form av en gigantisk rosa skruv när vi var i Halmstad, men den bytte rotationsriktning med jämna mellanrum och styrdes helt mekaniskt och enbart av LEGO!

Godtfred

Citat från: andreaseldh skrivet Igår kl. 23:34Jag kommer inte ihåg vem som byggde en GBC i form av en gigantisk rosa skruv när vi var i Halmstad, men den bytte rotationsriktning med jämna mellanrum och styrdes helt mekaniskt och enbart av LEGO!
Det var @torso som byggde den!

Selander

Jag har ingen egen erfarenhet av just din applikation, men PuP large motor ska ha inbyggd lägesgivare så man ska kunna rotera x antal grader i valfri rotationsriktning. Övrig hårdvara som krävs är isf en mobil/platta med PuP appen, och ett eget custom program som gör det du önskar....

Anders67

Man borde kunna bygga detta som ett löpande band där bandet har en utstickade pinne på sig som i sin tur driver en släde fram och tillbaka, det borde kunns skapa den rörelse för rancorporten att gå upp och sedan nedåt

Jag ska se om jag kan bygga en sedan prototyp

AndersI

Citat från: CopMike skrivet Igår kl. 17:39Jag har också ett sådant intresse - en rörelse en viss tid men kanske helst sträcka, för att sedan göra motsvarande men åt andra hållet. Om svaret till @AndersI även kan inkludera det så vore det kul!

Det borde vara enkelt att lösa med en omkopplare, ett skruvkugghjul som driver en 'släde' och en 'ram' av önskad längd omkring omkopplarens spak så att det dröjer önskad längd innan den slår om. Jag får se om jag hinner göra en proof of concept i kväll.

OBS: En del omkopplare är ganska tröga och riskerar att fastna i mittläget om det går för sakta. Hitta alltså en omkopplare som går väldigt lätt.

Edit: Nähej, det blev knepigare än förväntat. Omkopplarna är för tröga, så de stannar i mittläget (ingen ström till motorn), och om de nån gång slår över snabbt nog, så kopplar batteripacket ner (är väl nåt skydd av något slag).

Då får jag börja fundera på en styrbar växellåda, och konstant snurrande motor, men det får bli nån annan gång, det löser nog ändå inte mitt ursprungliga problem.

AndersI

Det loket tål att visas fler gånger!

Vilken strömbrytare är det? Och du har gott om levande kraft för att köra förbi ett avstängt mittläge.

Borde kunna fungera för @CopMike dock.