Toy Doctor för Koenigsegg Sadair's Spear 42232!

Startat av Stork, Idag kl. 18:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Stork

Jag har varit med om något ganska speciellt!  :)

Allt började med ett telefonsamtal sent en kväll från vår ambassadör Anders67.

Han berättade att LEGO sökte en Toy Doctor till en reklaminspelning för ett nytt Technic-set hos sportbilstillverkaren Koenigsegg i Ängelholm. De behövde någon som var väl insatt i Technic och som kunde hoppa in med ganska kort varsel – inspelningen skulle äga rum redan drygt en vecka senare.

För er som inte känner till rollen är en Toy Doctor den som ansvarar för LEGO-modellen under inspelningen. Mellan tagningarna ska modellen hållas i perfekt skick – alla bitar ska sitta där de ska, inget får vara trasigt och allt ska se så bra ut som möjligt framför kameran.

Jag behövde inte fundera särskilt länge. LEGO och Koenigsegg i samma mening? Det var alldeles för spännande för att tacka nej till.   ;D

Jag kontaktade därför LEGOs Community Manager, Jordan Paxton, presenterade mig och berättade att jag var intresserad.

Några dagar senare ringde Jordan upp för en kort intervju. Samtalet gick bra och innan vi avslutade fick jag beskedet att jobbet var mitt om jag ville ha det. Självklart tackade jag ja.

Sedan följde lite pappersarbete, bland annat en NDA som innebar att jag inte fick berätta någonting om projektet förrän reklamfilmen hade släppts.

Kort därefter blev jag kontaktad av projektledaren på LEGO, och då började bitarna falla på plats. Det visade sig att det handlade om nästa superbil i Technic-serien i skala 1:8: Koenigsegg Sadair's Spear 42232.

Det här var ingen vanlig produktlansering. Modellen består av närmare 4 000 delar och är en riktig flaggskeppsmodell i Technic-sortimentet. Samtidigt hade jag varken byggt modellen själv eller ens sett den. Jag fick storyboard, call sheets och annan produktionsinformation skickad till mig. Dokumenten gjorde det ganska tydligt att detta var en betydligt större produktion än jag först hade föreställt mig.

Jag ska erkänna att jag började undra om jag hade tagit mig lite vatten över huvudet.    8)

När lördagen väl närmade sig blev det inte särskilt mycket sömn natten innan. Förväntan och nervositet gjorde sitt. Tidigt på morgonen satte jag mig i bilen och körde ner mot Ängelholm
.
Väl framme klev jag rakt in i Koenigseggs fabrik, vilket i sig var en upplevelse. Produktionen höll till i företagets så kallade "black box", en studio som används för fotografering och reklamproduktion.

Och där stod de.

Den riktiga Sadair's Spear.

En LEGO Technic-version i skala 1:8.

Och dessutom en LEGO Technic-modell i skala 1:1.

Det var svårt att inte bli imponerad.

Runt omkring arbetade ett stort filmteam tillsammans med representanter från både LEGO och Koenigsegg. Lampor, kameror, monitorer och människor överallt. Det var uppenbart att det här var en produktion på en hög nivå.

Dagen började med ett videosamtal med en av designerna bakom modellen, Andreas Jensen. Han gick igenom bilens funktioner och förklarade vilka delar jag behövde hålla extra uppsikt över under inspelningen.

Det var faktiskt första gången jag fick se den färdiga modellen på riktigt, men efter genomgången kände jag att nerverna började släppa. Jag hade koll på läget.

Sedan kom nästa överraskning.

Min första uppgift blev att visa Koenigseggs grundare, Christian von Koenigsegg, hur Technic-modellen fungerade och hur dess olika funktioner skulle demonstreras framför kameran.

Inte direkt något man gör varje dag.

Den första timmen bestod av flera tagningar med Christian innan han behövde gå vidare till andra uppgifter. Därefter fortsatte inspelningen med bilder och filmsekvenser av de tre bilarna ur alla tänkbara vinklar.

Det som kanske förvånade mig mest var hur mycket tid som lades på ljussättningen. Några sekunders film kan kräva väldigt mycket arbete bakom kulisserna.

Senare under dagen ville filmteamet få närbilder på modellens funktioner i rörelse. De bad mig demonstrera dem medan kamerorna rullade.

Så om ni tittar riktigt noga i materialet finns det faktiskt en chans att ni får se mina händer göra en liten gästroll.  :)

När dagen var över och jag satte mig i bilen hem var jag både trött och upprymd. Det hade varit en lång dag, men också en dag jag sent kommer att glömma.

Att få vara en liten del av lanseringen av en av LEGOs största Technic-modeller, samtidigt som jag fick uppleva Koenigseggs värld på nära håll, var något jag aldrig hade kunnat föreställa mig när telefonen ringde den där sena kvällen.

En helt fantastisk upplevelse från början till slut.

Och idag släpps bilen för LEGO Insiders.

image0 (1).jpg
Brick After Brick: Back on Bricklink!

Stork

Brick After Brick: Back on Bricklink!

CopMike

Wow, så kul story! Och Lego kunde inte hittat en bättre AFOL att utföra jobbet - väl förtjänt <3! Och dina händer och hanteringen av plasten, magisk ;D! Hoppas du fick minst en, helst ett par exemplar av setet för din insats!! 

Jenny242

Wow vad kul! <3 
Vi tänkte besöka Koenigseggs experience center nästa vecka när vi är i krokarna. 
Jenny242
Region Hufvudstaden

JontaD

Fantastiskt ju! Rätt man på rätt plats!! Vilken upplevelse för dig Staffan och säger som Copmike, välförtjänt!!

darthemil83

Jag är så glad för din skull Staffan. Du är så värd detta ❤️🎩😊👨🏻�⚕️

Anders67

Så fantastisk kul att få läsa din post om "världens bästa dag" - ja det är nog vår allas dröm att få komma in i den fabriken!

Så kul att det fungerade på så kort notis, inte lätt att på mindre än 24 timmar hitta någon som kan ro i hamn detta!

Och till er andra som jag kontaktade, tack för era svar och vi får hoppas på andra LEGO doktor uppdrag i framtiden!

Klas Almqvist

Godtfred

Wow, vad kul! Och jag tänkte också direkt att du var helt rätt man för jobbet! Vilket minne att ta med sig!

TCAS

Wow så coolt!  8)

På mitt förra jobb skickade vi lite kontorsstolar som jag packat till deras fabrik, vilket jag tyckte var ganska mäktigt bara det. Det här är ju helt sjukt i jämförelse! Så glad för din skull!  <3
Joakim - Östra G