Hur bygger jag ett snyggt sädesfält?

Startat av Anders Nolberger, 13 Juli 2011 kl. 21:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Det kanske blir snyggt att blanda gult och tan?

Stigge72

En tanke, långt från bitar, och utan någon mängd spakar att tala om iaf: man kanske kan ha spakar längs kanterna och täcka större ytor med vanliga klossar? Eventuellt med grill-tiles överst.

Larry Lars

Citat från: stigge72 skrivet 14 Juli 2011 kl. 21:53
man kanske kan ha spakar längs kanterna och täcka större ytor med vanliga klossar? Eventuellt med grill-tiles överst.

Håller med om de vanliga klossarna, men jag skulle skippa det där med spakar och grill-tiles.

Jag fick samma problem att lösa till legostaden på Värmlands museum. I slutänden fick vi slopa sädesfältet helt då vi fick platsbrist. Dock kan jag säga att jag lutade åt en lösning med ett block med vanliga gula bitar som tröskan ätit sig en väg igenom. Med smarta lösningar för det som redan fällts tror jag det skulle kunna bli effektfullt.

Jag tycker ofta det ser väldigt coolt och ganska modigt ut att använda "enkla" bitar med synliga knoppar som lösning på ett problem där "high-end-byggarna" genast skulle bricklink-beställa något i absurda mängder. ;)

I exemplen vi sett var sablarna lite roliga faktiskt. Mest för att det var så oväntat. Har för mej att jag sett antennerna på någon bild och mest tyckt att det såg ut som feta stolpar. Jag brukar ibland vilja påminna om i vilken extremt "låg upplösning" man arbetar när det gäller legobyggen för minifigs.

När det gäller just detta sädesfält tror jag att "less is more".
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Tobbe Arnesson

KISS och du har nog faktiskt rätt!
Blogg: Robotkampen

Anders Nolberger

Jag måste prova. Jag läste i förmiddags men var tvungen att fundera en stund innan jag svarade. Det kan ta tid att tänka om när man tänkt på ett sätt ett tag.

Jag tror faktiskt att du har rätt.

Det här projektet ligger en tid i framtiden men jag tänkte att jag behöver tid på mig att köpa bitar på Bricklink.

Jag har några byggnader på gården som ska göras först innan det blir aktuellt med något fält.

Tack för alla svar och engagemang. Om det är någon som får en snilleblixt eller vill säga något mer så tar jag tacksamt emot alla förslag.

AndersI

Med gula 2877 i kanterna (sidan med vertikala streck) så ser det nog ganska bra ut...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Anders Nolberger

Citat från: AndersI skrivet 26 Juli 2011 kl. 17:53
Med gula 2877 i kanterna (sidan med vertikala streck) så ser det nog ganska bra ut...

Bra ide där. Måste provas!

Stigge72

Kan bli lurigt i hörnen, men det går säkert att lösa på något sätt.

Larry Lars

Det är en bra idé

Citat från: stigge72 skrivet 26 Juli 2011 kl. 19:26
Kan bli lurigt i hörnen, men det går säkert att lösa på något sätt.

Återigen. Jag tycker inte man skall fastna vid att det absolut behöver vara strån. (Även dessa räfflade bitar ger ju på tok för få strån för att efterlikna ett äkta sädesfält.);)
Nej, låt det då vara räfflat på två emotstående sidor och ha sedan släta bitar.

Nu är vi inne på det som är något utav en käpphäst för mej.
Man måste släppa lite på tankarna kring symetri vad olika bitar kan tänkas "betyda". Ta istället ett par steg tillbaka och se vad effekten blir. Detta är ett bra exempel tycker jag. Kombinationen av räfflade och släta bitar kommer antagligen ge en fin perspektiv-effekt med en lätt skuggad sida som skapar ett extra djup. Kanske en möjlighet många skulle missa om det faktiskt fanns räfflade hörnbitar. ;)

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Aqualize

Citat från: AndersNolberger skrivet 26 Juli 2011 kl. 16:32[...]
Jag har några byggnader på gården som ska göras först innan det blir aktuellt med något fält.
[...]
Ska det bli en gård med omgivande landskap osv? Jag är ju lantbruks(maskin)intresserad så jag ser fram emot att få se det här. Kommer du ha andra maskiner än skördetröskan? Officiella eller MOCs?

Jag har inga av seten i Farmserien men jämfört med minifigs på bilderna tycker jag tröskan har lite större skala än traktorerna i serien (sett tre stycken). Kanske en MOC traktor istället för att matcha lite större? Eller ivf egenbyggda redskap som passar in till vad som sker (skördetröskning).
Kanske jag kan få föreslå typiska maskiner? Om du inte redan är så bekant med bondelivet vill säga så du vet allt det här redan. Det är ju din MOC så du gör som du vill, jag är bara lite exalterad av att kunna få se där skapelsen senare :)

I Sverige körs säden från tröskan vanligen i tippkärror/vagnar (spannmålskärra) hem till gården eller direkt till Lantmännen, men i USA har man ofta långt till leveransplats så man använder en "grain cart" (google images!), en vagn med egen skruv för tömning likt tröskan. Den töms i lastbilar som väntar vid åkerkanten för transportera säden längre sträckor. En sådan kanske ger lite mer utmaning än en vanlig tippkärra/vagn. För övrigt tycker jag kärran i 7637 ser helt fel ut.

Andra typiska saker vid tröskningen är ju att man väljer att inte hacka stråna utan matar ut dem ur tröskan och pressar dem till balar. Återigen om vi talar väldigt storskaligt så är det fyrkantsstorbalspress (google images: "square big baler") som matar ut stora fyrkantiga balar. I Sverige används oftare rundbalspress ("round baler").

Anders Nolberger

Jag har en vision om en hel lantgård men troligtvis är det långt dit. Jag kommer från en gård och troligtvis kommer bygget baseras på något glorifierade minnen så ett icke existerande 80-tal är nog modellen.

Balar är alltså små och körs i balvagnar...

Första delen är redan lite "gammal" och kan beskådas här http://www.swebrick.se/index.php?topic=112.msg1417#msg1417

Aqualize

Citat från: AndersNolberger skrivet 03 Augusti 2011 kl. 07:53
Jag har en vision om en hel lantgård men troligtvis är det långt dit. Jag kommer från en gård och troligtvis kommer bygget baseras på något glorifierade minnen så ett icke existerande 80-tal är nog modellen.

Balar är alltså små och körs i balvagnar...

Första delen är redan lite "gammal" och kan beskådas här http://www.swebrick.se/index.php?topic=112.msg1417#msg1417
Låter super.
Ja man kan ju ha småbalar också. Jag har sådan press irl och kört halm med :)
tre 2x3 plattor borde vara rätt vettig minifigskala. Den övre kan man ju ha studless om man vill lyxa till det.

Edit: John Deeretraktorn var fint gjord.

Anders Nolberger

Nu har jag inhandlat lite bitar för ett test. Jag tror att det skulle bli väldigt snyggt men dyrt...

Jag provade med lasersvärd som jag tänkt från början och efter att åkt förbi det ena beiga fältet efter det andra i höst så lyssnade jag på Supermarios och använde tan. Jag kompletterade också med technic-biten längst upp för att symbolisera ett ax.

Ett problem till är att jag höll på att bli galen av 96st, hur blir det då med flera tusen?

AndersI

Citat från: AndersNolberger skrivet 30 Augusti 2011 kl. 16:10Ett problem till är att jag höll på att bli galen av 96st, hur blir det då med flera tusen?

Förmodligen är det bara en fördel om du redan hunnit bli galen, innan du börjar plocka med tusentals.  ;)

Svårt att tycka något om utseendet när man inte ser dem tillsammans med jordbruksmaskinen som ska skörda...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Barbaroux

Jag tror det blir väldigt snyggt. Skördetröskan passar ju bra med gula antenner och den här lösningen blir väl i samma storlek. Blir spännade att se slutprodukten.