Visa upp dina bit- eller färgsamlingar!

Startat av Magnus den store, 10 Juni 2026 kl. 14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Har du en bit- eller färgsamling?

Ja
Nej
Vet ej/kanske

Godtfred

Citat från: Joyride skrivet Igår kl. 16:14Du kanske överdriver arbetet med att göra ram/inredning till alla? Jag skulle nog ha mina riktiga godbitar på det sättet men displaya de här typerna av samlingar på ett enklare sätt.
Håller inte alls med. Så klart att färgsamlingarna ska bli fina konstverk!

Magnus den store

Citat från: Joyride skrivet Igår kl. 16:14Du kanske överdriver arbetet med att göra ram/inredning till alla? Jag skulle nog ha mina riktiga godbitar på det sättet men displaya de här typerna av samlingar på ett enklare sätt.

På sätt och vis kanske. Jag har 7 Sannahed och fler än så lär det inte bli. Det är vad som får plats i en 55 liters SmartStore Dry. Mitt andra syfte med ramarna är att det ska vara enkelt och snyggt när jag ställer ut. Senast jag ställde ut alla tavlor var i Örebro 2023 tillsammans med CB Bitsamling.

Senaste två utställningarna hade jag bara med mig 2 tavlor. I de fallen var tavlorna ett komplement till min Exo Sui-hangar.

https://flic.kr/p/2s4NpJp

Tavlornas innehåll kan komma att ändras från en utställning till en annan. Dock känner jag att jag vill avveckla flera samlingar. Säckar och soptunnor samt Dinosaurier tog jag bort från ramarna idag. Får se hur jag gör med dem i framtiden.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Tarkur

Här kommer bilderna jag lova:

Bild 1 och 2: masker från set 8530 förutom misprints

Bild 3: guld/silver masker och krana från set 8559

Bild 4: Nuva Masker och Krana Kal från set 8600

Bild 5: Kraata från set 8580, full uppsättning av Rhotuka från set 8748, blå/gröna squids från set 8934

Bild 6: Chrome Hau masken, Koppar maskerna, misprints, Takanuvas glitter mask och en av de fyra infekterade Hau Nuva varianterna.

Bild 7: Kanoka och Kanoka Launchers från set 8613 och kanoka från de andra 2004 seten, tidskanokan, tidsmasken, min swebrick skykt och 175 kanokan från Bionicle tidningarna i Norden. Saknar följande Kanoka: 125, 132, 171, 253, 265, 287, 326, 468, 429, 536, 646, 654, 663
"There's a funny thing about looking for answers, Nokama..." "Sometimes your far better off not finding them" - Vakama

Magnus den store

Oj, jag har väldigt dålig koll på Bionicle och fattade inte inte riktigt vidden av samlingen. Tack för att du delar med dig.

Funkade maskerna ungefär som med samlarkort? Att det var en överraskning vilken mask som ingick?

Tarkur

Citat från: Magnus den store skrivet Idag kl. 15:15Oj, jag har väldigt dålig koll på Bionicle och fattade inte inte riktigt vidden av samlingen. Tack för att du delar med dig.

Funkade maskerna ungefär som med samlarkort? Att det var en överraskning vilken mask som ingick?

Typ, CMF modellen eller Nexo Knights sköldarna är ett bra exempel på hur dessa seten fungerade. Första uppsättningen bestod av 73 masker och 14 misprints. 36st till Toa figurerna och 36st till Turaga figurerna och en infekterad hau mask som också kom med set 8538 Muaka & Kane Ra. Dvs varje figur fick 6 masker var i deras primärfärg. Andra uppsättningen lanserades tillsammans med Bohrokerna och Bohrok Va figurerna och kom ut med 96 krana och 12 masker till toa figurerna(6st i guld och 6st i Silver). Av Kranorna var 48st av dem i färgena från Bohrok figurerna och 48st från bohrok va figurena dvs det fanns 8 st varianter av krana. Under andra halvåret av 2002 fick Toa karaktärerna nya figurer(Toa Nuva) och då släppte lego 36 nya masker i toa figurernas primär färger som såldes tillsammans med de 96 kranorna som kom ut under först halvåret. År 2003 kommer nya Bohrok figurer som kallades bohrok kal och då gjore lego kranorna i 6 nya färger dvs nu fanns det 48 krana till att samla och i samband med de släppte man även 6 st silver masker av Nuva Maskerna utöver de 36st som kom ut i samband med Toa Nuva figurerna. Så du hade 48st Krana att samla och 42st Nuva Masker.

Därefter byter Lego strategi i samband med lanserandet av Rahkshi figurerna och fokuserar helt på att sälja larverna så kallade Kraata som styrde Rahkshi figurerna. Dessa hade 6st variationer och släpptes i 43 olika färger. 6 st färger matchade de som kom med figurerna och de resterande 37 färgerna motsvarade Kraata till andra sorters Rahkshi som aldrig fick några figurer. Så av Kraata samligen finns det 258 Kraata att samla.

År 2004 skalar man tillbaka samlarobjekt produktionen igen och gör 36st technic skivor(samma som kom ut i slizers fast i glow in the dark opaque) med 6 olika motiv och 36 unika koder samt 6st avfyrare i toarneras primärfärger. 6st av koderna motsvarade en av de stora Kanoka skivorna Toa figurerna från 2004 behövde samla och har alla en kod som slutar med en 9a.

2005 släpper de rhotuka skivorna i 12 färger som matchar visorakernas primär och sekundär färger. De har ingen relevans till handlingen. 2006 släpper man ammunition i Guld, silver och gunmetal och slutligen 2007 släpper man qummi bläckfiskarna som de årets skurkar kom med i transparent blå/grön färg. Därefter sloppar man iden med extra bitar till figurena.

De andra bitarna jag inte benämnt kom ut i diverse set, några gavs ut på legoland och några i serietidningar
"There's a funny thing about looking for answers, Nokama..." "Sometimes your far better off not finding them" - Vakama

Magnus den store

Citat från: Tarkur skrivet Idag kl. 16:14Typ, CMF modellen eller Nexo Knights sköldarna är ett bra exempel på hur dessa seten fungerade. Första uppsättningen bestod av 73 masker och 14 misprints. 36st till Toa figurerna och 36st till Turaga figurerna och en infekterad hau mask som också kom med set 8538 Muaka & Kane Ra. Dvs varje figur fick 6 masker var i deras primärfärg. Andra uppsättningen lanserades tillsammans med Bohrokerna och Bohrok Va figurerna och kom ut med 96 krana och 12 masker till toa figurerna(6st i guld och 6st i Silver). Av Kranorna var 48st av dem i färgena från Bohrok figurerna och 48st från bohrok va figurena dvs det fanns 8 st varianter av krana. Under andra halvåret av 2002 fick Toa karaktärerna nya figurer(Toa Nuva) och då släppte lego 36 nya masker i toa figurernas primär färger som såldes tillsammans med de 96 kranorna som kom ut under först halvåret. År 2003 kommer nya Bohrok figurer som kallades bohrok kal och då gjore lego kranorna i 6 nya färger dvs nu fanns det 48 krana till att samla och i samband med de släppte man även 6 st silver masker av Nuva Maskerna utöver de 36st som kom ut i samband med Toa Nuva figurerna. Så du hade 48st Krana att samla och 42st Nuva Masker.

[...]

De andra bitarna jag inte benämnt kom ut i diverse set, några gavs ut på legoland och några i serietidningar

Tack för en utförlig förklaring. Det är ungefär som jag anade, om än i en större omfattning. Lego vet hur man når kundgruppens villhöver.

andreaseldh

Mina Duplo-klossar 2x2 3437 är nu kanske uppe i 61 av 64 möjliga. Läs mer i tråden!

20260629_185808_AC by Andreas Eldh, on Flickr