LEGO® Icons 11377 - Sagan om ringen: Minas Tirith

Startat av Magnus den store, Igår kl. 16:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Jag hade velat ha många fler knektar. Det här räcker inte för armébyggnad.

Minifigurer.png
Minifigurer

T-86

Lite klen fig-mängd för storleken på setet kan jag tycka! Ett givet köp nonetheless. 

Inga stickers yay! De har lyckats med kombo av micro/fig-skala i min bok. Lite halvdant med utebliven print på Arwens klänning tex och lite andra små detaljer. Men vilket pampigt set, superroligt men kommer svida i plånkan 😂 GWP var väl vad man kan vänta sig tänker jag! 
Take care- stay strong, and enjoy every sandwich!
Finns på: FLICKR INSTAGRAM

Magnus den store

Detta är GWP:n.

40893.jpg
, The Lord of the Rings: Grond

T-86

Citat från: Magnus den store skrivet Igår kl. 16:54Jag hade velat ha många fler knektar. Det här räcker inte för armébyggnad.
Ett battlepack för orcher och ett för Gondor-soldater som komplement till setet hade gått som smör i solsken! 
Take care- stay strong, and enjoy every sandwich!
Finns på: FLICKR INSTAGRAM

Magnus den store

Citat från: T-86 skrivet Igår kl. 17:09Lite klen fig-mängd för storleken på setet kan jag tycka! Ett givet köp nonetheless.

Inga stickers yay! De har lyckats med kombo av micro/fig-skala i min bok. Lite halvdant med utebliven print på Arwens klänning tex och lite andra små detaljer. Men vilket pampigt set, superroligt men kommer svida i plånkan 😂 GWP var väl vad man kan vänta sig tänker jag!

Jo, jag hade önskat många fler, men jag får vara nöjd med det som ges. Jag tror skalkombinationen är en nödvändighet. Framsidan är omöjlig i minifig-skala och en baksida i mikroskala hade bara sett fånigt ut. Alternativet är en baksida liknande senaste dödsstjärnan.

Citat från: T-86 skrivet Igår kl. 17:17Ett battlepack för orcher och ett för Gondor-soldater som komplement till setet hade gått som smör i solsken!

Battlepacks säljer nästan alltid som smör i solsken.

Tunnan

Måste nog säga jag är mer taggad på figurerna än själva setet  ::)´

MartinD

De numera årliga stora lotr-setet är viktigaste setet om året för mig, så jag har en del tankar.

Skalan är precis som jag önskat. De som på allvar tror minifig scale är rimligt fattar nog inte hur stor staden egentligen är. Jag tycker denna mix är en perfekt lösning. På utsidan är den displayvänlig och korrekt. Alla 7 våningar är med, bra proportioner osv. På baksidan finns det som väntat plats för scener till figurerna, men även några gömda scener bakom murarna. Väldigt smart! Överlag är jag mycket nöjd med hur Lego gick till väga för att gestalta den enorma staden.

Som minifigentusiast är figurerna det jag bryr mig om mest, och de är godkända men inte otroliga. Aragorn kan vara en 10/10. Arwen är överlag fin och oväntat med arm printing, dock håller jag med om att oprintad kjol är pinsamt! Jag kommer byta ut till denna om det är samma färg. Faramir släpps äntligen och jag älskar allt utom håret. Han har samma problem som sin brorsa att Lego tror de är gingers. Har de ens sett filmerna eller? Sen stör jag mig även på frisyren, alldeles för mycket Isaac Newton för mig... men jag förstår vad de försökte få fram. För mig ser det fel ut så jag kommer byta ut till den här frisyren i medium nougat. Verkligen detaljnivå och säkert bara jag som stör mig på detta men enkelt att åtgärda ;D

Denethor är grym! Pippin också men varför får inte han en Gondor-hjälm? Lite snålt kan jag tycka, särskilt när de tagit fram en ny bit för soldaterna. På tal om soldaterna då; jag gillar designen och har inget att klaga på. Men bara 4st... det är på gränsen till godkänt, nästan pinsamt. Det borde vara 6st, det är inte orimligt att önska för 8000kr. Och varför har de bara 2st olika huvuden? Enkelt byte men ger dåligt intryck. Och till sist Gandalf. Jag tycker tyvärr den är förskräcklig. Kanske för att versionen från 2013 var så perfekt. Allt som behövde göras var att ge lite snygga tryckta ben men här gick allt snett. Hår och skägg som varsin bit ser så mycket sämre ut och jag förstår inte varför hans kropp har print i tan. Absolut, han har några nyanser av vitt i filmen men inte sådär beige. Jag tycker knappt figuren ser ut som Gandalf ens. Tyvärr!

Gwpn då? Jag är starkt emot den äckligt lukrativa metoden att låsa exklusiva/nya karaktärer bakom trösklar på tusentals kronor som bara finns under begänsad tid. Det hände tyvärr förra året med smeagol och deagol - karaktärer vi inte haft innan och förmodligen inte kommer få igen. I år är det lyckligtvis bara två orcher återanvända från barad-dur. Det gröna trollet råkar dock ha ett nytt exklusivt huvud. Jag som har som mål att äga alla figurer stör mig lite på att säkert behöva betala 500kr för det på bricklink i framtiden :P men det är förståeligt att fans som köper första dagen ska få något lite exklusivt. Det är inte en unik karaktär utan enbart ett huvud, och det känns ändå helt rimligt. Annars tycker jag gwpn är superbra. Passar perfekt till setet.

Sluttankar: Minas Tirith har folk skrikit efter ända sedan temat lades ned 2014 och det känns verkligen härligt att vi fått tillbaka lotr (om än i Icons-förpackning och inte renodlat tema). Snygg design och många efterlängtade helt självklara karaktärer vi borde fått för 13 år sedan. Faktumet att den vita staden numera är ett verkligt set gör mig glad inombords :)

Men jag kan tyvärr inte rättfärdiga 8000kr för plast. Tycker det är kul set på många plan men ingen WOW-faktor som Rivendell var. Sen har jag nog inte 8000kr till övers heller av förklarliga skäl :P men om den hamnar under runt 6500 om några månader så ja, kanske.

Så! Nu har jag skrivit av mig här, förlåt! Det finns ett tema som kan sätta igång mig och det är lotr. Förhoppningsvis blir det en intressant läsning för någon och det dröjer nog nåt år till nästa bibel 8)