LEGO har uppdaterat villkoren för LEGO® Insiders

Startat av CopMike, 07 April 2026 kl. 21:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Double00

Citat från: Memmla skrivet 08 April 2026 kl. 11:22Om jag skulle killgissa så tror jag att det har med sammanslagningen av konton att göra. Att deras insiderprogram inte är till för företag att nyttja, och att de kommit på att den påtvingade sammanslagningen resultera i att företag inte kunnat skilja sitt privata konto mot sitt professionella på BL.
Om ni förstår hur jag tänker.

Lösningen blir att man behöver skaffa ett till privat konto.
Låter som en väldigt bra gissning! 

För konton som har momsnummer inlagt (antar att momsregistrerade BL-butiker har det?) så kan det säkert bli en del bokföringsmässigt knas som dom kanske inte tänkt igenom. 

ColA

Så en person med företag kan bara skapa ett privat konto på sig själv eller någon annan, få ett kvitto med moms vid varje inköp som vanligt (lag på i Sverige vad jag vet) bokföra det som ett inköp i företaget, dra av momsen och sälja det på sitt företagskonto? 

Då blir det ju ändå ingen skillnad eller tänker jag fel? 😂😂 

Eriol

Om jag som "företagare" fick välja mellan att köpa direkt från Lego till "återförsäljarpriser" eller köpa till "privatpriser" med insiderspoäng och GWP:er så vet ju jag vad jag skulle välja i alla fall.

Double00

Citat från: ColA skrivet 08 April 2026 kl. 11:58Så en person med företag kan bara skapa ett privat konto på sig själv eller någon annan, få ett kvitto med moms vid varje inköp som vanligt (lag på i Sverige vad jag vet) bokföra det som ett inköp i företaget, dra av momsen och sälja det på sitt företagskonto?
Då blir det ju ändå ingen skillnad eller tänker jag fel? 😂😂
Så här har jag förstått att det funkar (@AI-Benny är källan så du får dubbelkolla med Skatteverket). 
Grundregeln i Sverige
För att få dra av ingående moms måste underlaget innehålla:
  • Säljarens momsnummer
  • Fakturanummer
  • Datum
  • Vad som köpts
  • Momsbelopp
  • Köparens namn och adress
  • Köparens momsnummer (vid faktura mellan företag)
Detta gäller enligt Skatteverket och EU:s momsdirektiv.
Förenklad faktura
För köp under 4 000 kr inkl moms räcker ett kvitto/förenklad faktura som innehåller:
  • Datum
  • Säljarens momsnummer
  • Vad som köpts
  • Momsbelopp eller momsats
  • Totalbelopp
Ditt momsnummer behöver inte stå med då.Exempel – LEGO för återförsäljning
Om ditt bolag:
  • Köper LEGO i butik
  • Får ett vanligt kassakvitto
  • Varorna ska säljas vidare i bolaget
Då bokför man t.ex.:
[th]Konto[/th]
[th]Debet[/th]
[th]Kredit[/th]
1460 Varulager800
2641 Ingående moms200
1930 Bank1 000

Sammanfattning
För ett svenskt bolag:
[th]Situation[/th]
[th]Får lyfta moms[/th]
Butikskvitto < 4 000 krJa
Kvitto utan bolagsnamnJa
Varor för återförsäljningJa
Betalat privat men ersatt av bolagJa
Faktura > 4 000 kr utan bolagsnamnNej, be om ny faktura

Med andra ord påverkar det bara om du köper de största seten direkt från LEGO, för att sälja vidare. 

CopMike

Från Bricklink:
CitatAuthor:    CE_Anastasia
Posted:    Apr 8, 2026 15:20
Subject:   Re: LEGO Updates Terms Impacting Sellers

Member Since    Nov 9, 2020    Contact Member    Admin   
BrickLink Administrator

Hi everyone, the team is aware of the concerns that are being expressed here
and will be providing more clarity soon.
https://www.bricklink.com/message.asp?ID=1540767

Wolcker

jag som teknist sett har en bricklink butik men aldrig sålt eller lagt upp något för försäljning. skapade det för det fanns bra funktionen på butiksidan ett tag som inte fanns annars. hur kan jag deleta min butik?
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

ColA

Citat från: CopMike skrivet 08 April 2026 kl. 21:44Från Bricklink:https://www.bricklink.com/message.asp?ID=1540767
Intressant svar från Lego i ett av inläggen

"A professional Seller is any BrickLink® Account registered as a Seller, independent from being a company or individual"

jemakrol

Citat från: Wolcker skrivet 08 April 2026 kl. 22:48jag som teknist sett har en bricklink butik men aldrig sålt eller lagt upp något för försäljning. skapade det för det fanns bra funktionen på butiksidan ett tag som inte fanns annars. hur kan jag deleta min butik?
Du måste kontakta helpdesk (suck!), läs mer här: https://www.bricklink.com/help.asp?helpID=364
Själv valde jag att bara "stänga" min butik (som jag verifierat hela vägen men ställt in att vara privatpersonsdriven och sen aldrig använt). Att stänga den gör du under "Account Settings" > "My store settings" > "Management" > "Store Status": "Open" >> "Closed". Eller klickar här, om du är inloggad: https://www.bricklink.com/v2/mystore/management.page
flickr|insta|fb|www
It's a mother beautiful bridge and it's gonna be there, ok?

MartinD

Men ööööööööh så byråkratiskt.

Jag har en butik för att lägga upp lite smått udda bitar till minifigs och tillbehör etc som jag hittar begagnat. Typ en torso från nån licensierad gubbe jag aldrig kommer använda. Då lägger jag upp den för bitens BL-average på exempelvis 50kr och så kanske den säljs nån gång. Får väl knappt 1-2 beställningar i månaden. Jag är och vill inte betraktas som professionell. Men då ska jag alltså behöva tömma alla poäng på Lego och börja om med ett nytt konto eller...  :-\ 

Kan de inte bara be mig välja (och bevisa om det nu skulle behövas) att jag inte är professionell säljare? 
Snart kan jag börja säga "det var bättre förr" :P

cyberwilma

Citat från: ColA skrivet 08 April 2026 kl. 22:51Intressant svar från Lego i ett av inläggen

"A professional Seller is any BrickLink® Account registered as a Seller, independent from being a company or individual"
Skojigt att de gör sin egen definition av ordet professional.
Insnöad på modulhus, i färd med att bygga om alla set till hela byggnader.

ColA

Citat från: MartinD skrivet 09 April 2026 kl. 15:37Men ööööööööh så byråkratiskt.

Men då ska jag alltså behöva tömma alla poäng på Lego och börja om med ett nytt konto eller...  :-\

Kan de inte bara be mig välja (och bevisa om det nu skulle behövas) att jag inte är professionell säljare?
Snart kan jag börja säga "det var bättre förr" :P
Det var inte bättre förr bara annorlunda 😂😂

Jag tror alla som har butik ska sitta lugnt i båten men vara försiktiga med att använda poäng om dom inläggen jag läst stämmer, kan bara vara min tolkning också. Men om dom inte tar bort poängen utan låter dom ligga vad händer om man använder dom nu det är ju ingen som svarat på.

Jag har 67:- i bonus och dom får gärna behålla dom men jag tror många andra har bra mycket mer. 

Klas Almqvist

Jag har scannat in ett gäng byggbeskrivningar i dag inga problem. Jag fick in 3500 poäng från senaste köpet av bitar jag köpt till mig själv för eget bygge, men det kan ju inte lego veta för det går ju ej att skriva in någonstans när man köper bitar på pab.

ColA

Citat från: Klas Almqvist skrivet 09 April 2026 kl. 21:04Jag har scannat in ett gäng byggbeskrivningar i dag inga problem. Jag fick in 3500 poäng från senaste köpet av bitar jag köpt till mig själv för eget bygge, men det kan ju inte lego veta för det går ju ej att skriva in någonstans när man köper bitar på pab.
Det handlar inte om att samla poäng Klas det kan man göra som vanligt, det är när du vill använda dom med samma konto som din butik som det är otydligt vad som händer. 

Men om du använder dina poäng så får vi ju svar på om dom stänger ner din butik/ditt konto eller om det bara är snack :) 

Klas Almqvist

Citat från: ColA skrivet 09 April 2026 kl. 21:10Det handlar inte om att samla poäng Klas det kan man göra som vanligt, det är när du vill använda dom med samma konto som din butik som det är otydligt vad som händer.

Men om du använder dina poäng så får vi ju svar på om dom stänger ner din butik/ditt konto eller om det bara är snack :)

Skall jag vara försökskanin åt lego världen? Tror inte jag vill vara det, är bättre du är det!  :o

CopMike

https://www.bricklink.com/message.asp?ID=1541535
CitatIn General, CE_Anastasia writes:
Hi everyone, the team is aware of the concerns that are being expressed here
and will be providing more clarity soon.

Hi

It is possible to provide an update about this?

I've contacted LEGO about it, but I'm still waiting for any sort of reply.
It would be helpful to understand what I need to do, and if it actually possible
to have two Insiders accounts - there seems to be some uncertainty about that!

Thanks, Robin

Svar:
https://www.bricklink.com/message.asp?ID=1541538
CitatWe're still working with our teams internally. Our goal is to support our
sellers the best we can. We appreciate your patience.