[PÅGÅENDE] Byggtävling vår 2026: Watevra Wa'Nabi

Startat av Emma, 05 April 2026 kl. 12:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Tjosan Hoppsan! Detta blir min och Stejs sista byggtävling. Vi kommer avsluta på topp, och lämnar sedan med varm hand över tävlingsansvaret till nya förmågor!

Hör av dig till mig (Emma) ifall du känner dig manad att rådda lite tävlingar framöver!

Watevra Wa'Nabi

En vecka efter stora eventet, och era huvuden formligen svämmar över av spännande idéer!! Vad passar bättre än att förverkliga några av dessa i och med vårens byggtävling?!

Screenshot_20260405_114907_Chrome.jpg

Tema:
Förverkliga din bygg-idé! Använd inspirationen du fått från årets stora Event! Vare sig du var på plats eller följde eventet på distans.

Det kan vara precis Watevra Wa'Nabi! Vad du vill, alltså!

Sista dag att posta bygget:
30 juni

Regler:
När du presenterar ditt bidrag, skriv en kort text om hur processen gått till. Från första glimten av idé till färdigt verk!

Posta bygge och text i denna tråd!

Storlek: Valfritt!

I övrigt, samma som vanligt. Bitarna ska finnas på riktigt (även om du byggt digitalt), bara hela bitar, var medlem i föreningen osv...

Bedömning:
Emma och Stefan kommer göra några olika röst-grupper utifrån vad ni lämnar in för byggen. Likvärdiga byggen är tänkt att ställas mot varandra i rösttrådar som sedan publiceras på forumet.

Utmana oss! Vi ser fram emot några riktigt kniviga kategori-diskussioner!
Region Mitten

andreaseldh

Citat från: Emma skrivet 05 April 2026 kl. 12:00Använd inspirationen du fått från årets stora Event!

Antar att detta är viktigare än exakta datum, så att jag kan ställa upp i tävlingen med Greater Korv Contraption?

Emma

Citat från: andreaseldh skrivet 19 April 2026 kl. 16:36Antar att detta är viktigare än exakta datum, så att jag kan ställa upp i tävlingen med Greater Korv Contraption?

Kör på!
Region Mitten

Bjoerkbrick

Jag är lite osäker på om det här bygget passar in i tävlingen. Det har inte hänt så mycket i den här tråden. Jag är ganska ny i föreningen och det är faktiskt lite svårt att komma in i allt. I Örebro fanns det en del större landskap och byggen att titta på, och där fick jag motivationen att fortsätta med mitt eget "storbygge".  8)

Idag ska jag presentera den första byggnaden till flygplatsen som jag håller på med: kontrolltornet.

02.jpg  01.jpg  11.jpg

Innan jag hamnade i min "dark age" hade jag redan byggt en flygplats, men såklart på ett ganska enkelt och barnsligt sätt. "Terminalen" var 8x16 knoppar stor och kontrolltornet 8x8 samt kanske 10 bricks i höjden. Men nu, efter att jag har hittat tillbaka till Lego, tänkte jag att det får bli lite större och proffsigare.  ;D

Kontrolltornet är ett bygge som innebär flera premiärer för mig:
-          Första egna bygget som jag planerade i Studio och sedan byggde efter min egen ritning.
-          Första bygget där jag beställde klossar via Pick a Brick (för ett år sedan visste jag inte ens att det var möjligt).
-          Första bygget i vuxen ålder.
-          Första bygget för mig med 2/3-plates och vertikala tiles.
-          Första bygget för mig som mäter hela 52 bricks i höjden, vilket bjöd på en hel del stabilitetsproblem att lösa.

Kontrolltornet ska såklart vara den största byggnaden på hela flygplatsen. Flygledaren behöver ju ha bra sikt över allt som händer på hela trafikområdet (terminalen mäter idag ca 25 bricks i höjden). Hela flygplatsen ska jag bygga modulärt på 48x48 basplattor. Samtidigt ska det vara möjligt och smidigt att leka med kontrolltornet – ett krav som jag har satt upp för hela flygplatsen – men det ska också finnas så många detaljer som möjligt. Den arkitektoniska stilen ska vara enkel och funktionell.

Problemen med tornets stabilitet löste jag genom att bygga in flera förstärkningsringar, en travers i grundbyggnaden och flera 1x4x6-frames på varje "våning" i tornet. Till slut fick jag tornet stabilt med hjälp av frugans Botanicals.

10.jpg

I dagsläget har jag redan börjat med den första påbyggnaden. I ett teknikhus bredvid ska en radarantenn snurra runt så småningom. En radar brukar ju finnas på alla flygplatser. Med tillbyggnaden kommer kontrolltonet även flyttas till en 48x48 basplatta och hela" marken" omkring tornet ska byggas med tiles.

Nu är jag nyfiken på vad ni tycker om bygget och historien bakom. Har ni idéer eller förslag på förändringar? Är kontrolltornet (och hela flygplatsen) något man skulle kunna visa upp till exempel på FLL:s 25-årsutställning i Borlänge? Flera Bilder från terminalen kommer jag posta inom några veckor i ett separat MOC-tråd. Det är bara att köra på med alla era synpunkter!

Ett tillägg: Alltså det mest avancerade med det här var ju att ta några kort...

09.jpg  06.jpg

03.jpg  04.jpg

05.jpg  07.jpg

andreaseldh

Blir vi bara två deltagare i denna tävling? Jag har nu byggt klart Greater Korv Contraption men jag vet inte om jag hinner musiksätta videon före däddlajjn, så denna version får duga tills vidare!