Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] The Rack Attack

Startat av Danpo03, 18 Mars 2026 kl. 11:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Danpo03

The Rack Attack v1 – Historien om hur ett nätverksrack blev ett LEGO‑bygge

Det började egentligen med ett problem.
Ett ganska vanligt problem för oss som gillar ordning, teknik och prylar som blinkar i blått:

Jag hittade inget rack som passade mig.

Antingen var de för stora, för fula, för plastiga, för dyra eller bara... fel.
Och när man bygger ett hem som mer och mer börjar likna ett litet datacenter, då vill man att allt ska kännas rätt. Inte "okej". Inte "det får duga" utan mig. 

Så jag gjorde det enda logiska.

Jag byggde ett själv.

Och eftersom jag bygger mycket LEGO, älskar Apple‑estetik och har en ohälsosamt stark relation till Ubiquiti‑prylar...
...så föddes idén att kombinera allt.

Det var där The Rack Attack v1 tog form
Från idé till verklighet

Jag ville skapa något som inte bara var ett rack, utan ett statement.
Ett rack som såg ut som om Apple hade designat det, Ubiquiti hade godkänt det, och LEGO hade producerat det.

Ett rack som inte bara höll prylarna på plats – utan som gjorde dem till en del av en helhet.
En liten teknisk skulptur.
En hyllning till nörderi på hög nivå.

Jag började skissa.
Jag började bygga.
Jag började experimentera med färger, vinklar, moduler och små detaljer som bara andra nördar skulle lägga märke till.

Och plötsligt stod det där framför mig:

The Rack Attack v1.

Vad är det egentligen?

Det är ett rack.
Men också ett LEGO‑bygge.
Men också ett konstverk.
Men också ett bevis på att när man inte hittar det man vill ha – då bygger man det själv.

Det är modulärt.
Det är stabilt.
Det är estetiskt.
Det är funktionellt.
Och det är 100% jag. 

Det är ett rack som inte gömmer tekniken – det firar den.

Varför bygga ett rack i LEGO?

För att LEGO är kreativ frihet.
För att teknik är kreativ struktur.
Och för att när de två möts händer något magiskt.

Det här projektet blev en perfekt storm av mina intressen:

• LEGO
• Apple‑minimalism
• Ubiquiti‑nörderi
• Hemmanätverk på "små‑datacenter‑nivå"
• Behovet av ordning, symmetri och perfekta kablar

Det är ett rack som är lika mycket hobby som funktion.

The Rack Attack v1 – slutresultatet

Det blev:
• Rent
• Snyggt
• Modulärt
• Stabilt
• Och framför allt mitt eget

Det är version 1 – för som alla bra projekt kommer det fler.
Men det här är starten.
Det här är grunden.
Det här är beviset på att nörderi, kreativitet och teknik kan smälta ihop till något helt unikt.
Bara en bit till

MrUzagi

Galet, och kul idé.

Jag är nyfiken på hur du fäst rackenheterna. Har du använt en skruvdimension som passar i technichålen, eller något annat som hål på baksidan?

Ska bli kul att se fortsättningen. Man kanske kan få lite uppslag till sin egen uppsättning. :-)

Godtfred

Underbart nördigt! Älskar också Ubiquiti och snygga nätverksinstallationer. Fullt med deras burkar hemma, men blir sällan snyggt och prydligt i praktiken... Ser fram emot resan.

Danpo03

Citat från: MrUzagi skrivet 18 Mars 2026 kl. 12:53Galet, och kul idé.

Jag är nyfiken på hur du fäst rackenheterna. Har du använt en skruvdimension som passar i technichålen, eller något annat som hål på baksidan?

Ska bli kul att se fortsättningen. Man kanske kan få lite uppslag till sin egen uppsättning. :-)
De är moddade bitar med borr för skruvarna till patch panelerna ska funka.   Orginal skruvar är 2 x 10 tums patch paneler 
Under står en 
  • Ubiquiti USW-Pro-Max-16-PoE (180W) Pro Max 16 PoE
Bara en bit till

MrUzagi

Citat från: Danpo03 skrivet 18 Mars 2026 kl. 13:33De är moddade bitar med borr för skruvarna till patch panelerna ska funka.   Orginal skruvar är 2 x 10 tums patch paneler
Jag var lite rädd för att det skulle vara moddat, men förståeligt.
Hur som ska det bli intressant att följa projektet.

Danpo03

Citat från: Godtfred skrivet 18 Mars 2026 kl. 13:17Underbart nördigt! Älskar också Ubiquiti och snygga nätverksinstallationer. Fullt med deras burkar hemma, men blir sällan snyggt och prydligt i praktiken... Ser fram emot resan.

Just dras det cat6a kabel i hela lgh.  200m kabel.  Blir fart på the rack.  
Bara en bit till

MrUzagi

Mmm. Skulle också vilja dra cat6, eller tom cat7, men med primärt 20cm betongvägg görs det inte smärtfritt. Det tar så pass mycket mer plats än den cat5e jag har, och den dragningen vinner inga skönhetspriser precis.  :-X

Godtfred

Stryker mitt inlägg, blir för mycket off-topic här...