Den rosa tråden - # Shades of Pink

Startat av CopMike, 24 januari 2026 kl. 13:36

Föregående ämne - Nästa ämne

CopMike

Efter diskussionen i vår 3023: A Plate OCD-tråd och denna på Bricklink om Pink or Rose Pink? så måste vi börja reda i sörjan för att vi ska kunna skaffa oss världsherravälde rätt 1x2 Plate 3023 till våra samlingar ;D!

Bricklinks Rosa sektion:
Pink
Rose Pink
Varm Pink
Bright Pink
Dark Pink
Medium Dark Pink

Hur går vi till väga, vad har vi och vad saknas - och hur skaffar vi oss vad som saknas ???? @Eriol & @Skafte, och andra nördar - den rosa handsken är kastad 8)!

Eriol

Försöker göra research på telefonen, vilket går halvbra. Bakgrunden till färgändringen som gjordes i fjol finns här:

https://www.bricklink.com/message.asp?ID=1514648

Ytterligare lite intressant info här (+konsensus om att folk som lägger 80 dollar på ett litet Paradisa-set inte är riktigt kloka):

https://rebrickable.com/blog/728/into-the-archives-6401-1-seaside-cabana/

I alla fall så är brytpunkten mellan Rose Pink och Pink ca 1994, men det ger utrymme för en massa oklarheter kring vilka bitar som finns i de båda färgerna, både officiellt i set och inofficiellt (som Q-parts eller vad det brukar kallas). Massor med olika möjligheter för vilka bitar som finns de två Paradisa-seten från 1994 finns, tex:

1. Alla bitar i dessa set är Rose Pink.
2. Alla bitar är Pink.
3. Det är blandat med bitar i Rose Pink och Pink eftersom man tagit bitar som producerats tidigare och stoppat i lådorna.
4. Det finns olika upplagor av seten som har olika färger.

För färgsamlingar tror jag det är framförallt 3023 och 3024 som är intressanta att reda ut. Men även 3001 är ju fullt möjligt att den tillverkats i Rose Pink utan att den någon gång släppts i set.

Eriol

Här fanns också lite info om rosa färger:

https://rebrickable.com/blog/462/the-colorful-world-of-lego/

Observera överlappet mellan färgerna 1994-1995! (Bricklinks color guide är troligen inte mycket att lita på, de har nog fel angående att minifig-torsos skulle vara i Pink redan 1992. Finns en forumpost där med bild som tydligt visar att det är Rose Pink.)

CopMike

Bra grejer där Eriol (y)! För många år sedan jag försökte få Bricklink att införa Pink och typ Paradisa-Pink, men fick då ganska raka kommentarer att det kan du fetglömma :'(!

Eriol

Citat från: CopMike skrivet 24 januari 2026 kl. 15:26Bra grejer där Eriol (y)! För många år sedan jag försökte få Bricklink att införa Pink och typ Paradisa-Pink, men fick då ganska raka kommentarer att det kan du fetglömma :'(!

Nu har du fått upprättelse i efterhand!  ;D

Skafte

Gött! Jag har 7-8 (10?) färgsamlingar där "gammelrosa" ingår, till att börja med skall jag kolla vilka av dem som är lika och om jag har fler av endera...

Skafte

Okej:

IMG_0849.jpg

Översta raden (alla) är nya Bright Pink (222 Lt Purple)

Så långt är jag säker.  ;)

Mellanraden (inte jumper och 2x4) tolkar jag som Rose Pink (17 Rose)

Nedre raden (inte 1x1 Plate och tile och r-slope) är då Pink (9 Lt Reddish Violet)

De har i alla fall konsekventa nyanser och skiljer sig från varandra. @byStfn sa i en podd nära dig att "Pink ser ut som Bright Pink som rökt lite för mycket", alltså lite fadd, dassig och nikotinskadad. Det stämmer bäst med Rose Pink.

Lurigt! 

CopMike

Tack för bra bild @Skafte (y)! Min jämförelsebit blev 6183:

Ok, tittat lite i lådan och där finns båda varianterna, men jag har nog fler av Rose Pink (ett gäng New i en påse från en Legoland Modelshop). Men då har vi vad vi behöver och slipper köpa en sealed ;D!

andreaseldh

Måste hänvisa till 3001: A Brick OCD där vi redan 2021 diskuterade nyansskillnader så små att dom bara kan ses i direkt solljus. Även violetta nyanser diskuterades, får dom vara med i denna tråd?

P7081183 by Andreas Eldh, on Flickr