Aetheria II - Tävling 2026! <AVSLUTAD>

Startat av o0ger, 13 Januari 2026 kl. 10:29

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Tävling 2026!

Vad passar bättre än en tävling nu när julen är över och vardagslunket har dragit igång igen?

Har du mycket växtbitar som du inte riktigt vet hur du ska få användning för? Skulle du vilja vara med på Swebricks utställning i Örebro 2026 men vet inte om du har nåt som passar in? Gillar du fantasy, svävande öar, flygande skepp och mystiska varelser? Då är detta tävlingen för dig! Du har också chansen att vinna fina priser! Och även om du inte vinner så kan du ha turen att vinna ett set som lottas ut till de som deltar! 

Hur funkar tävlingen då? Du ska bygga ett (eller flera) bidrag till de olika tävlingskategorierna. En vinnare kommer sedan utses i varje kategori. Dessutom kommer den som placerar sig högst i resultatet i alla kategorier att vinna ett mästarpris! 

Vad är Aetheria II?

Det är ett Community Build(CB) där vi som är medlemmar i Swebrick hjälps åt att bygga fantasyvärld som består av svävande öar sammankopplade med hängbroar. Öarna svävar i ett medium som kallas Aether. (Läs mer om världen här) Förutom broarna så tar man sig också mellan öarna med flygande farkoster. De kan vara uppburna av ballonger, men behöver inte vara det. De drivs endast av vind. Så de bör ha segel. I Aethern lever även väsen av olika slag. De mest fantastiska kallas Mystraler och de påminner om en korsning mellan en gigantisk fisk och en drake. De har inga ben, endast vinglika fenor. Läs mer om dem här. Stora genomskinliga manet-liknande glober finns också, de kallas Globuloner. Läs mer om dem här.

Innevånarna i Aetheria är fredliga och sysslar mest med odling, gruvdrift, handel osv. De har ofta färggranna kläder och vandrar runt på öarna. De flesta är andliga och har ofta sirliga symboler och statyer i form av moln, Mystraler eller betydelsefulla personer från deras förflutna. Vinden och dimman är en viktig del av Aetherias kultur, vilket visar sig genom färgglada flaggor, vimplar, vindspel osv. 

En vanligt förekommande syn i Aetheria är kristaller av ett material som kallas Aethernit. Aethernit kan sväva i Aethern och det har en stor spirituell roll i Aetheria. Man tror även att Aethernit är anledningen till att öarna svävar och att det också har en koppling till de olika varelserna som lever i Aethern. 

I Aetheria finns inga motorer eller ångkraft. Enkel mekanik som tex väderkvarnar finns. 

På öarna finns även både vilda och domesticerade djur, såsom hundar, katter, hönor, kor, hästar, rävar, björnar, osv.

Här är de tre tävlingskategorierna!

Kategori 1: Byggmästare

I denna kategori ska du bygga en svävande ö! Ön kan vara liten eller stor. Bebyggd med hus, eller endast innehålla träd och stenar. Det är upp till dig, och det är inte säkert att störst ö vinner. Det beror på hur röstningen går.

Byggregler för denna kategori: 

• Ön ska vara av valfri storlek, mörkgrå (DBG) på undersidan men någon nyans av grön på ovansidan.
  • Ön ska stå på ett eller flera svarta ben och kanterna på ön ska vara 8-10 bricks från underlaget
  • Varje ö ska ha minst en fästpunkt för hängbro.
  • Eftersom de som bor i Aetheria vandrar mycket mellan öarna så bör det finnas minst en stig på ön som leder tex över ön mellan fästpunkter, eller från en fästpunkt till något av intresse på ön, tex en brunn eller en staty.
  • Om du vill bygga Aethernit så använder du en genomskinlig lego-färg.

Tänk på att du behöver minst en bro till din ö för utställningen.

Här finns lite inspirationsbilder på öar: https://swebrick.se/index.php?topic=21331.0

Förslag på byggen i denna kategori: 

• En ö med en väderkvarn
  • En ö med en liten dunge och en klippa
  • En ö med ett stort träd som växer runt en stenbumling
  • En ö med odlingar och trädgårdsland
  • En ö med en Aethernit-gruva
  • En ö genomborrad av en stor Aethernit-kristall
  • En ö med en handelsbod och en fyrvägskorsning

Priset för den som vinner denna kategori är (LEGO Monkie Kid Erlangs himmelska robot). Alla som deltar i denna kategori får en bro av mig.

Kategori 2: Skeppsmästare

I denna kategori ska du bygga en farkost. Det kan vara en luftballong, ett luftskepp eller en kombination. Farkosterna kan sväva i Aethern utan ballonger, men man kan bygga ballonger om man vill. Det de har gemensamt är att de drivs av segel. De är ofta eleganta med sirliga detaljer. Familjerna visar ofta upp vilka de är med hjälp av färgglada vimplar och flaggor. 

• Skeppen står på ett eller flera ben av lego i färgen transparent/trans clear eller svart.
  • Skeppen har segel, inte propellrar eller andra typer av motorer.

Här finns lite inspirationsbilder på farkoster: https://swebrick.se/index.php?topic=21333.0

• Större lastskepp med luckor på sidorna
  • Mindre lastskepp för budbärare och snabba transporter
  • Restaurang-skepp med serveringslucka på sidan
  • Fyrskepp
  • Litet enmansfartyg för transport/utforskning

Priset för den som vinner denna kategori är (LEGO Disney Princess Vaianas äventyrskanot)

Kategori 3: Väsenmästare

I denna kategori ska du bygga Mystraler eller Globuloner. Mystraler flyger nästan alltid för sig själva, medans Globuloner oftast ses i stim av varelser i olika storlekar. 

Mystralerna påminner om en blandning av fiskar och drakar, men har stora vingliknande fenor och fyra ögon. Innevånarna i Aetheria har ofta tyglat de stora bestarna och använder dem som rid- och lastdjur. 

Globulonerna är genomskinliga men inne i dem finns ett virrvarr av grenar, rötter, blommor och andra organiska delar. Globulonerna suger i sig allt som de stöter på i Aethern och gör det till en del av deras kroppar. Ingen Globulon är den andre lik och inne i deras mjuka, men tjocka skal råder fullständig balans.

• Varelserna står på ett eller flera ben av lego i färgen transparent/trans clear eller svart.
  • Mystraler har inga ben, bara vingliknande fenor.
  • Globuloner har färgen transclear på utsidan, men deras insida kan skifta i många olika färger. 

Här finns lite inspirationsbilder på varelser: https://swebrick.se/index.php?topic=21334.0

• Större Mystral med sadel och/eller last
  • Mindre Mystral med sadel och ryttare
  • Vild Mystral
  • Ensam större Globulon
  • Stim med mindre Globuloner
  • Mystral som jagar/äter Globulon

Priset för den som vinner denna kategori är (LEGO City Polarutforskarbil och mobilt labb)

Bästa sammanlagda placering i alla kategorier: Äldste

OBS! Man kan bara vinna i en av de tre tävlingskategorierna. Detta är för att inte en person ska kunna vinna alla priser. Men, den av er som placerar sig bäst i röstningen i samtliga kategorier får titeln Äldste och vinner, förutom äran och rätten att svänga sig med denna titel i offentliga sammanhang, detta set: (AT AT Driver Helmet) 

För att kvalificera sig för detta pris måste man delta med bidrag i minst två av ovan nämnda kategorier. Om ingen av de tävlande kvalificerar sig för detta pris så kommer det inte delas ut.

Tröstpris

Alla som deltar i tävlingen och inte blir en av vinnarna deltar i utlottningen av detta set: (LEGO Minecraft Expeditionen till bältdjursgruvan). Lottningen kommer utföras av mig med hjälp av tärningar. 

Byggregler för samtliga kategorier: 

• Minifigurer ska ha någon nyans av hudfärg. Inte gula. Tänk på att det finns många olika nyanser av hudfärg.
  • Det finns inga vapen förutom de som används för jakt.
  • Klädstilen för minifigurer är gammaldags. Passande tema för minifigurer är Harry Potter, Castle och liknande.

Allmänna tävlingsregler:

• Bygget ska vara ett nytt bygge som inte visats upp tidigare.
  • Eftersom tanken med denna tävling är att få fler byggare till vårt CB så är digitala bidrag inte tillåtna.
  • Endast bitar tillverkade av LEGO får användas.  Alltså, inga clone brands eller tredjeparts-tillbehör. Det är tillåtet att använda snöre som inte är tillverkat av LEGO. Även eventuell belysning är undantaget från denna regel.
  • Deadline för bidrag till tävlingen är fredag 13/3. Då vidtar en omröstning på forumet som avgör vilka som vinner de olika kategorierna. Prisutdelning sker under eventet i Örebro.
  • Bidrag till tävlingen postas som ett nytt inlägg i CB-sektionen av forumet: https://swebrick.se/index.php?board=134.0. Skriv i inlägget att det är ett bidrag till tävlingen 2026. Döp inlägget tex såhär: 

- [CB Aetheria II] Lastskeppet Åsnan - Tävling 2026, Kategori 2: Skeppsmästare

- [CB Aetheria II] Brunhilde och hennes Mystral – Tävling 2026, Kategori 3: Väsenmästare

Priser i tävlingen sponsras av Swebrick och av mig själv. Frågor om tävlingen och Aetheria ställs i denna tråd!

Länkar:
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

humlan

Jag är definitivt sugen på att bygga nåt, men har några funderingar :P

Minifigurer eller minidolls? Eller blandat? Sugen på att använda Friends nämligen 8)

Om man, som jag, mest troligt inte dyker upp på stora eventet, kan man ändå vinna eller blir byggen utom tävlan?

Och till sist, wip-bilder? Uppskattas eller ska man ligga lågt med det?
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

o0ger

Citat från: humlan skrivet 13 Januari 2026 kl. 13:44Minifigurer eller minidolls? Eller blandat? Sugen på att använda Friends nämligen 8)
Det är minifigs som gäller i detta CB. Inte minidolls.

Citat från: humlan skrivet 13 Januari 2026 kl. 13:44Om man, som jag, mest troligt inte dyker upp på stora eventet, kan man ändå vinna eller blir byggen utom tävlan?
Man kan vara med i tävlingen även om man inte dyker upp i Örebro. Blir lite krångligare med prisutdelningen bara.

Citat från: humlan skrivet 13 Januari 2026 kl. 13:44Och till sist, wip-bilder? Uppskattas eller ska man ligga lågt med det?
Det är helt upp till dig, om du tror att det kan öka/minska chansen för röster i avgörandet. Det finns WIP-trådar i CB-sektionen av forumet där du kan lägga upp bilder under tiden du bygger, men det färdiga bygget ska ha en egen tråd.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

humlan

Citat från: o0ger skrivet 13 Januari 2026 kl. 14:02Det är minifigs som gäller i detta CB. Inte minidolls.
Det är lite av en turn-off, mitt byggande av Friends in Space har gett mig blodad tand 8)

Men jag ska labba lite med öar och flygisar, konceptet är inspirerande och jag har just rensat byggbordet :D
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

Jemanuelson

När det regeln "Bygget ska vara ett nytt bygge som inte visats upp tidigare." avser det IRL eller även om det visats på forum och sociala medier. 

Leidermark

Citat från: Jemanuelson skrivet 13 Januari 2026 kl. 14:58När det regeln "Bygget ska vara ett nytt bygge som inte visats upp tidigare." avser det IRL eller även om det visats på forum och sociala medier.

Följer direkt upp med en fråga:
Hur funkar det med WIP-tråden under CB?
Då visas det ju...

Btw mycket kul koncept! Lite sugen blev man allt på att haka på ;)

Illuwatar

Bra idé med denna tävling - hoppas detta lockar fler till detta CB som inte kräver moduler med fast storlek...

Är nog själv utstraffad redan innan matchstart då alla mina öar har varit ute på ett pat utställningar, dock individuellt.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

o0ger

Citat från: Jemanuelson skrivet 13 Januari 2026 kl. 14:58När det regeln "Bygget ska vara ett nytt bygge som inte visats upp tidigare." avser det IRL eller även om det visats på forum och sociala medier.
Det betyder att för att man ska kunna vara med i den här tävlingen så ska man delta med ett nytt bygge som ingen har sett tidigare.

Det kan tyckas lite orättvist för dem som redan har byggt en ö (tex du @Jemanuelson ) men poängen med tävlingen är att locka nya byggare och att få fler byggen till CBt.

o0ger

Citat från: Leidermark skrivet 13 Januari 2026 kl. 15:02Följer direkt upp med en fråga:
Hur funkar det med WIP-tråden under CB?
Då visas det ju...
Ja, men jag menar alltså att bygget inte ska ha visats upp innan idag. Om man lägger upp bilder på WIP från idag fram till deadline så är det ok. 

Citat från: Leidermark skrivet 13 Januari 2026 kl. 15:02Btw mycket kul koncept! Lite sugen blev man allt på att haka på ;)
Så bra! Hoppas du vill bygga nåt!

o0ger

Citat från: Illuwatar skrivet 13 Januari 2026 kl. 15:30Bra idé med denna tävling - hoppas detta lockar fler till detta CB som inte kräver moduler med fast storlek...

Är nog själv utstraffad redan innan matchstart då alla mina öar har varit ute på ett pat utställningar, dock individuellt.
Ja, dina öar är ju inte nya, men du kanske kan bygga en liten båt eller en liten ö utan byggnader? :)

Leidermark

Citat från: o0ger skrivet 13 Januari 2026 kl. 10:29
  • Varje ö ska ha minst en fästpunkt för hängbro.
Fråga:
Ska alla kanter på ön ligga på 8-10 bricks över underlaget, eller kan vissa sektioner vara lägre eller högre?

Vad är kriterierna för fästpunkten?

Myko

Tycker inte det är så noga med höjden, om du bygger en egen lång bro som du alltid har med kan du för all del bygga högre.

Men om fästpunkterna hålls runt 8-10 bricks så förenklar det vid uppställning.

Du bör ha två fria studs med ungefär 4 studs mellanrum för att fästa en bro.

o0ger

Första posten uppdaterad med länkar till inspirationsbilder för de olika kategorierna!

Inspirationsbilder Öar
Inspirationsbilder Farkoster
Inspirationsbilder Varelser

hemben

Känns som ett skoj tema. Och ett CB lagom komplext för att prova va med för en som ej byggt gemensamt eller ställt ut förut. Ska testa få ihop någon ö :)

Är det ok med en gruppering av öar som man bygger ihop med fasta/lösa broar eller ska det vara en ö?

o0ger

Citat från: hemben skrivet 18 Januari 2026 kl. 22:14Är det ok med en gruppering av öar som man bygger ihop med fasta/lösa broar eller ska det vara en ö?
Ja, du kan bygga en eller flera öar. Du kan bara ställa upp med ett bidrag per kategori i tävlingen, men du bestämmer om du bara vill tävla med en ö eller en grupp av öar.

Oavsett hur många öar du har med i tävlingen så kan du ta med flera till utställningen :)