Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Star Trek julbyggen

Startat av Leidermark, 25 December 2025 kl. 23:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Leidermark

Hakade på årets lilla jultävlingen där man skulle bygga ett nytt bygge varje dagen från 1/12 till 24/12, och varje dag ökande antalet bitar med 5. Första 5 till sista 120 bitar. Hade inte tänkt hänga med, men efter första bygget så fastnade jag, och banga går ju inte när man väl börjat!

Som Trekkie så blev det ett nytt Star Trek-relaterat bygge varje dag. Detta pga att Lego nu lanserat USS Enterprise-D. Och ja, jag är sugen på skeppet, men skaffade inte det nu. Får vänta ett tag till med det. I väntan på det så finns det ju en massa annat att bygga till Star Trek som skepp, miljöer, scener, ting eller liknande. I denna jultävling så förekommer alla de olika.

Då jag inte innehar ett enormt bibliotek av bitar så blev det uteslutande Studio-byggen. Främst för att ha möjligheten att bygga precis det jag ville med bitrestriktionerna i tanke samt färgval. Notera att alla byggen är byggbara, men vissa (väldigt få) bitar finns inte fysiskt i de valda färgerna. Detta för att efterlikna original scenvalen eller skepp. Vidar så kanske inte alla byggen är de mest robusta, minimering av bitar har skett för att prioritera bitrestriktionerna. Vissa av byggena har efteråt fått lite mer kärlek gällande robusthet samt färgval kontra bit.

Jag har även gjort instruktioner till alla byggen. Dessa har jag samlat i en fil, men den blev för stor att bifoga här (31.4 Mb). Den finns på Rebrickable istället.

Alla byggen:
1: Bat'leth, 2: Enterprise, 3: Voyager, 4: Earth Spacedock, 5: Enterprise warp core, 6: Whale probe, 7: Borg alcove, 8: Captain's chair, 9: Tongo, 10: Away mission, 11: Pheonix, 12: Cerritos ejected warp core, 13: Borg tractor beam, 14: Undiscovered country, 15: Bird of Prey, 16: Khan, 17: Borg cube, 18: Enterprise-D, 19: Kirk tribunal, 20: Starfleet emblem, 21: Enterprise bridge, 22: Replicator, 23: Defiant, 24: Deep Space Nine.

Star_Trek_Calender_Builds_2025.png

Ett par favoriter:

14_undiscovered_country.png
21_enterprise_bridge.png
11_pheonix_2.png22_replicator_bred.png24_ds9.png23_defiant_1.png

Joacim

Godtfred

Gillar bäst: Val-proben, Defiant och DS9.

Man alla är bra!

mrlind

Så härligt genomtänkt av dig med ett tema du höll dig till genom hela utmaningen. Definitivt stilpoäng för det. Och så har du bjudit på flera snygga och kluriga micro byggen. Dubbla stilpoäng  :D
Have a great build day!
Instagram Flickr

Leidermark

Citat från: Godtfred skrivet 26 December 2025 kl. 09:36Gillar bäst: Val-proben, Defiant och DS9.

Man alla är bra!
Tack :)
Ja, valproben var faktisk ganska rolig att klura ihop. Inte det vanligaste man tänker på nör man nämner "skepp" från Star Trek.

Citat från: mrlind skrivet 26 December 2025 kl. 09:45Så härligt genomtänkt av dig med ett tema du höll dig till genom hela utmaningen. Definitivt stilpoäng för det. Och så har du bjudit på flera snygga och kluriga micro byggen. Dubbla stilpoäng  :D
Tack <3 
Ja, fastnade direkt för att Worf saknade en bat'leth i nya setet. Så det började faktiskt där. Sen var det bara att hålla i ;)
Ja, mikrobyggen är svåra, men iom bitretriktionerna så var det enda vägen att gå. Måste säga att jag har blivit mycket förtjust i just mikrobyggen på senare tid.