Tidsbestämma legobitar

Startat av Silence101, 14 Juni 2011 kl. 21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Silence101

Jag har sökt runt på nätet men har inte funnit det jag söker.
Jag köpte blandat Lego på tradera och fick ett antal gamla bitar.

Nu undrar jag om det finns nån "guide" där man kan tidsbestämma Legobitarna.
De ser ju olika ut, framförallt på undersidan.

Exempel 1: hittade en 3034 med "våffelmönster" på undersidan.
Andra har "Pat. pend." skrivet, vissa inte.

Exempel 2: 3004 . En del har ingen plupp på undersidan, vilket nyare bitar har.

Kan nån hjälpa till?
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

eiffelben

Jag har inga årtal men jag lärde mig en metod att sortera plates av Peter på Model Team som jag förfinat lite.

Typ 1: gamla, cellulosa, helt annan känsla än ABS, ofta böjda
Typ 2: 70-80-tal, ABS, "knakar" när man sätter ihop dem, vissa med "Pat Pend"
Typ 3: sent 80-9X, knakar litegrann, med en liten gjut-plupp uppepå nån av av studsen, de flesta utan nummer
Typ 4: nyast, knakar inte, med gjut-plupp, med nummer undertill

Gjut-pluppen gör att det inte står LEGO på den studen utan L*O där * är pluppen.

Detta är dock inte den slutgiltiga sanningen och det är svårare att skilja dom än man kan tro.
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

Superkalle

Det där med knaket är väldigt lurigt. Även bitar från 2000-talet kan knaka. Det beror på hur bitarna förvarats, om de utsats för värme (accelerar åldrandet mm).

En annan grej som folk brukar titta på och som är lurigt är "stängerna" på undersidan av  1 stud breda klossar. I äldre bitar var det solida cylindrar, i nyare är det ett litet hål i mitten. Men det intressanta är att man kan få helt nya bitar som har solida stänger, så det funkar inte heller som tidsbestämmare  :P.

När det gäller t ex vita och andra ljusa färger brukar jag ibland kika emot ljuset. De äldre bitarna är oftast helt ogenomskinligaa (mer färgpigment), medan de nyare är mer genomskinliga.

AndersI

Citat från: Silence101 skrivet 14 Juni 2011 kl. 21:29
Nu undrar jag om det finns nån "guide" där man kan tidsbestämma Legobitarna.
De ser ju olika ut, framförallt på undersidan.

Exempel 1: hittade en 3034 med "våffelmönster" på undersidan.
Andra har "Pat. pend." skrivet, vissa inte.

Exempel 2: 3004 . En del har ingen plupp på undersidan, vilket nyare bitar har.

Raskt gräver jag fram Gary Istok's CD "THE UNOFFICIAL LEGO SETS/PARTS COLLECTORS GUIDE" och tittar efter "waffles"...

Exempel 1:

Fyrkantiga hål på undersidan gjordes 1955-1972 (på slutet endast i USA), och cylindriska hål började dyka upp 1962-63, först i Europa och Australien, så om dina inte är importerade så är de nästan säkert från perioden 1955-1965.

Exempel 2:

3004 utan plupp på undersidan är från 1956-58, sedan kom den med plupp och PAT.PEND. C:a. 1968 försvann PAT.PEND.

Gary's webbsidor finns här - http://www.geminisystems.net/lego/ och LEGO-guiden (i version 2, jag har bara version 1) finns uppenbarligen fortfarande att köpa.

Edit: Här är hans Bricklink store: http://www.bricklink.com/store.asp?p=istokg
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Silence101

Jag tackar för svaren.
Det är inte helt lätt att tidsbestämma ALLA bitarna, men det är inte min tanke heller.
Jag köper begagnat Lego för att komplettera mina egna gamla set. JAg gör det oftast via tradera eller Blocket.
Då följer det ju med mycket andra bitar. Det är det jag tycker är så spännande att försöka hitta vilka set bitarna kan ha tillhört. Vissa udda bitar ger ju en vink om vad som kan ha följt med i köpet.

Senast fick jag t.ex med ett nästan komplett   från 1958  ;D

Lego är som en fästing, biter sig fast och vill inte släppa.  ;D ;D

Det här med internet är fantastiskt ( fast det är nog bara en "fluga")  ;D  ;D  ;D
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?