Alla LEGO-event och tillställningar 2026/2027

Startat av Klossfestivalen, 05 December 2025 kl. 19:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Klossfestivalen

Hej på er.

Jag saknar en stående fastnålat post här under "Event och utställningar" - framsidan - så alla kan se vad som kommer under 2026 och 2027. Det gäller alltifrån Klossfestivalen som jag projektleder till Kloss på Kloss, Klossar i Varberg, Nordiska event och annat som samarbeten med museum osv.

Alla är inte som jag - och tur är väl det  ;) - att jag som arrangör alltid har koll på andra event i samma bransch, konkurrenter och kollegor. I branschen måste man ha respekt för och anpassa sig efter andra. Har någon redan satt ett datum, så kör man inte samma av respekt och sunt förnuft och för att Sverige är för litet för flera LEGO-event en och samma helg.

Som exempel har jag haft tidig dialog med Narwo och Syri och Co om Kloss på Kloss 2026 som alltid är i slutet på augusti och lade just mitt event helgen efter i Västerås för att undvika krock även om det geografiskt är långt. Jag gick ut 12 september med detta datum så folk kan planera därefter och att andra arrangörer och event kan se det och anpassa sig till annat datum.

Jag vet inte om det är ovilja, nonchalans eller bara okunskap om att sondera terrängen innan som gör att event ibland krockar. Så därav skulle jag gärna se en enkel tråd i punkform vilka event och datum som ligger för respektive år framåt så är det enklare för alla. Så ingen missar det. Och jag förstår att alla inte kan ha datum och orter klara upp till ett år tidigare som jag har, men finns en lista så är det lätt att se till att det inte krockar. Lite sunt förnuft. Alla vi vill se flera LEGO-event i Sverige och på fler orter och i olika former. Alla får plats. Om vi samarbetar.

Stort tack på förhand!

Fredrik Novak
Klossfestivalen

2026

• 7 mars JÖNKÖPING - Klossfestivalen (annonserades ut 12/9 2025 och ort presenterades 4/12 2025)
  • 28 mars ÖREBRO - Klossfestivalen (annonserades ut 12/9 2025 och ort samma dag)
  • 2 maj GÖTEBORG - Klossfestivalen (annonserades ut 20/5 2025 och ort samma dag)
  • 5 september VÄSTERÅS - Klossfestivalen (annonserades ut 12/9 och ort 5/12 2025)
  • 26 september KARLSKRONA - Klossfestivalen (annonserades ut 12/9 och ort 5/12 2025)
  • 24-25 oktober - mer info kommer (annonserades 4 februari 2026)
  • Slutet på november - mer info kommer (annonserades 4 februari 2026)

Tunnan

Offtopic "delvis" på ovanstående men det hade varit jätteskoj med ett event längre söderut tex i Malmö eller HBG igen i framtiden. 
Vet att de är massa faktorer som spelar med underlag och ekonomi som måste klaffa och funka men se det som ett önskemål från flera i region söder :) 

Skafte

För fullständighetens skull, även om jag inte tror att det spelar så förskräckligt stor roll, så kommer Swebrick Gotland hålla utställning i Visby från söndag i v43 till söndag i v44 2026, 2027 och framåt. Det har vi gjort typ lika länge som det funnits Klossfestivaler.  :-*

RetroBricker

Citat från: Klossfestivalen skrivet 05 December 2025 kl. 19:59Jag saknar en stående fastnålat post här under "Event och utställningar" - framsidan - så alla kan se vad som kommer under 2026 och 2027. Det gäller alltifrån Klossfestivalen som jag projektleder till Kloss på Kloss, Klossar i Varberg, Nordiska event och annat som samarbeten med museum osv.
Annars vore det kanske en idé att alla som ordnar ett event börjar sin forumtråd genom att skapa det som en Händelse i Kalendern istället?
https://swebrick.se/index.php?action=calendar;sa=post

Uppe i sidans meny väljer man antingen
  •  Kalender -> Visa kalender och sen knappen Lägg till ny händelse
  • eller Kalender -> Lägg till ny händelse direkt

Sen kanske det finns nackdelar jag inte känner till med den metoden. Men jag som användare verkar i alla fall kunna få en bra lista över event genom att visa kalendern. Det verkar även som att kommande två(?) event även då syns uppe till vänster på Swebricks startsida?
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

RetroBricker

Hmm, det verkar dessutom som att trådskaparen kan länka ett inlägg (eller ämne) till kalendern i efterskott!?!

Längst ner till vänster under ett inlägg i ett ämne jag skapat, hade jag  bland annat en knapp för att Länka till kalender:
Länka till kalender.png

Det finns ju även en instruktion för Hur man lägger upp event och utställningar. Den innehåller inte något om att länka i efterhand, så jag vet inte vad som händer om man klickar på knappen. Ni som skapat en aktuell event-tråd kanske kan testa?

Nån som förresten vet om man kan uppdatera en Händelse med fler/ändrade uppgifter allt eftersom?

MrUzagi

Kollar man listvyn för kalendariet så får man en lista på event som finns där. Per default verkar det visas 6 månader, men man kan ju enkelt ändra datum.
https://swebrick.se/index.php?action=calendar;viewlist

MrUzagi

Det jag kan sakna däremot är delas att komma ihåg att kalendern finns (ja, jag vet att det finns en knapp högst upp) och att kunna importera/synka kalendern med min egen i GMail t.ex.

Edit: Kollar jag bakåt i tiden så ser jag att även lokala fikaträffar m.m. som är inlagda visas. Det kanske inte alla är intresserade av, och är inte heller riktigt det Fredrik efterfrågade. Så det vore även trevligt om det gick att filtrera på kategori eller tavla. T.ex. "Event och utställningar", "Uppsala" etc.

Larry Lars

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Gideon

Lördagen vecka 45, så är det Swebrick GävleDala-utställning i anslutning till First Lego League-finalen i Falun. Kommer förmodligen upprepas åtminstone det närmaste decenniet.

2026 är det 25-årsjubileum, så lördag 7 november 2026 hoppas vi att vi kan göra en lite extra stor grej av det :)
(Hoppas utställare från fler regioner vill vara med, och att vi kan få några av de första AFOLs som var där 2001 - redan innan man kan kalla dem swebrickare...!)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Joyride

Citat från: Gideon skrivet 09 December 2025 kl. 22:24Lördagen vecka 45, så är det Swebrick GävleDala-utställning i anslutning till First Lego League-finalen i Falun. Kommer förmodligen upprepas åtminstone det närmaste decenniet.

2026 är det 25-årsjubileum, så lördag 7 november 2026 hoppas vi att vi kan göra en lite extra stor grej av det :)
(Hoppas utställare från fler regioner vill vara med, och att vi kan få några av de första AFOLs som var där 2001 - redan innan man kan kalla dem swebrickare...!)

Spännande, det skulle vara roligt att åka på!
Instagram: joyride_bricks

RetroBricker

Åh, jag ser att event har lagts in i kalendern. Tack!
Nu ska jag bara komma ihåg att titta där då och då oxå...  ::)  :)