24 dar fram till jul 2025 - DISKUSSIONSTRÅD

Startat av andreaseldh, 01 December 2025 kl. 22:39

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: MrUzagi skrivet 03 December 2025 kl. 13:52Båda (vet inte varför bilden blir indragen här dock):

Datorn låter sig inte luras av att du försöker visa en bild som kvadratisk, när originalet är i höjdformat. Så den väljer att lägga till osynliga kanter till höger och vänster.

andreaseldh

Citat från: lingonmirakel skrivet 03 December 2025 kl. 13:55Den är faktiskt så fiffig att man med fördel kan strunta i båda fälten, det är bara om man vill ha en mindre bild än vad man får då som man kan ange en bredd eller höjd.

Ja självklart! Om min bild ändå passerar Photoshop på vägen, så brukar jag passa på att sätta storleken redan där.

Citat från: lingonmirakel skrivet 03 December 2025 kl. 13:55Men den är också vansklig på så sätt att om man anger både bredd och höjd så kommer det infogas oönskad luft runt bilden beroende på bildens ratio och webbläsarfönstrets bredd. UX-mässigt har den alltså en del att önska ,:)

Ja, den är lite buggig. Bäst resultat har jag märkt att det blir om man enbart fyller i önskad bredd.

MrUzagi

Citat från: andreaseldh skrivet 03 December 2025 kl. 14:43Datorn låter sig inte luras av att du försöker visa en bild som kvadratisk, när originalet är i höjdformat. Så den väljer att lägga till osynliga kanter till höger och vänster.

Så klart. Det borde jag ha tänkt på. Tack.
Då är det isf bättre att välja en av dimensionerna om bilden behöver minskas.

janho

Tack för tipset, jag ska också försöka justera mina bilder som jag gissar är för stor på dator (tittar just nu mest från mobilen).

För övrigt, @andreaseldh: jag tar gärna emot facit för dina bilder (kanske efter några dagar), för jag har ingen aning för de två senaste.

Cleefuzz

Måste bara kommentera och säga att jag älskar alla fina byggen! Jättespännande att se vad alla hittar på!  <3

andreaseldh

Citat från: janho skrivet 03 December 2025 kl. 18:52För övrigt, @andreaseldh: jag tar gärna emot facit för dina bilder (kanske efter några dagar), för jag har ingen aning för de två senaste.

Jag planerar att ge facit åt en vecka i taget, men det är givetvis förhandlingsbart om ni vill ha det oftare!

iConloc

IMG_0358.jpgHur räknas de här figurerna då?

andreaseldh

Citat från: iConloc skrivet 04 December 2025 kl. 16:00Hur räknas de här figurerna då?

Jag föreslår en bit per figur. Precis som Fabuland-figurer är dom inte gjorda för att plocka isär.

Emma

Citat från: andreaseldh skrivet 04 December 2025 kl. 17:03Jag föreslår en bit per figur. Precis som Fabuland-figurer är dom inte gjorda för att plocka isär.

Nån mer som vill tycka till?
Region Mitten

Emma

Angående bildstorlek! Tack för tips. Jag visste inte var jag skulle skriva in width när bilden är länkad och inte attatchad. Jag får prova nästa gång.
Region Mitten

Leidermark

Emma

DAG 2:

1a: hemben
IMG_9933.jpg
Gran med julstjärna

2a: Cleefuzz
Stilleben.png
Stilleben

3a: Svartkrut
20251201_211148.jpg
Region Mitten

Emma

Dag 3:

1a: Itinloc
IMG_2561.jpg

2a: Svartkrut
20251201_211229.jpg

3a: Magixa
Jul-Karaoke.jpg
Region Mitten

Emma

Region Mitten

Emma

Om ni upptäcker nåt fel i poängräkningen, att jag glömt klicka i nån eller så, säg till! Jag sitter å gör detta manuellt, så det är lätt att missa nåt.
Region Mitten