SBC November 2025 - Minifigure, Utensil Ski without Hinge

Startat av Leidermark, 07 November 2025 kl. 10:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Leidermark

Swebrick Brick Challenge

Månadens bit är en intressant bit som man kan göra många roliga byggen med. Har själv sneglat en del på den och vad man kan göra. Ska bli spännande att se hur ni använder den! Biten kom 2011 och är 99774 "Minifigure, Utensil Ski without Hinge". Finns i nuläget i 41 set gjord i 7 olika färger.

Notera att detta är en mycket snarlik skida som var med i SBC 2021 (fick jag till mig). Sorry, hade inte koll på så gamla månadsbitar eller vetskap om hur man kollar upp det. Men tycker ändå att vi kör på denna skida som inte har en hinge.

Regler:
  • Bygg vad som helst i valfri storlek, innehållande minst en (men gärna flera) av månadens bit.
  • Biten får gärna ha en framträdande roll i bygget, men det är inget krav.
  • Bygget ska vara nytt eller ej tidigare visat på Swebrick, Flickr, Facebook, Instagram eller andra delar av internet.
  • Posta max tre bilder med största sidan 1000 pixlar i denna tråd. Dessutom får man posta en video om man vill.
  • Bilderna ska postas innan midnatt 30/11.
  • Digitala bidrag är tillåtna, men i händelse av oavgjort resultat vinner fysiska byggen över digitala. Vid oavgjort mellan två fysiska (eller två digitala) bidrag avgör förra månadens vinnare.
  • Alla forummedlemmar får delta i tävlingen.

Omröstning sker i en ny tråd som startas strax efter bidragstidens utgång.

Vinnaren får outsäglig ära och dessutom förmånen att bestämma nästa månads bit, se wiki för tidigare bitar = https://swebrick.se/wiki/index.php/Swebrick_Brick_Challenge

30133.png

Byggi

"Näbbdjuret"
Biten används två gånger. 
Mina signaturbyggen är levande mat som blir utsatta för olika missöden men andra uttrycksfulla karaktärer förekommer också. https://www.instagram.com/byggi_l?igsh=bGx2NXhmN3Jldmth&utm_source=qr

Leidermark

Nu är det ca två veckor kvar!

Vilka utmanar @Byggi och hans näbbdjur!

Hoppas det funderas och byggs för fullt i stugorna! :)

setoryd

Det va en riktigt knepig liten bit. Blev tillslut en liten sidoingång på nån typ av borg eller fästning.

Tittade länge på biten och testade alla möjliga varianter och sätt att fästa dem. Hittade tillslut 4 st i lådan och alla synliga i fasaden.

Jan Strybe

Här kommer mitt bidrag till SBC November 2025.

Har använt biten som skydd för skytten som står bakom lasermaskingeväret (dåligt namn men bästa jag kunde komma på för tillfället) och skyddar ingången till portalen.

SBC November 2025.jpg

Leidermark

Tre bidrag!
På med vallan och slipa stålkanterna i stugorna! Så lär det drälla in med bidrag sista veckan :)

Studley Heinsbergen

Citat från: Leidermark skrivet 25 November 2025 kl. 10:51Tre bidrag!
På med vallan och slipa stålkanterna i stugorna! Så lär det drälla in med bidrag sista veckan :)

Äger ingen sån och tycker om att sitta och pyssla med fysiska bitar framför att arbeta i stud.io...

Leidermark

Citat från: Studley Heinsbergen skrivet 26 November 2025 kl. 17:52Äger ingen sån och tycker om att sitta och pyssla med fysiska bitar framför att arbeta i stud.io...
Pay to play ;)
Håller med, alltid roligare att se, vända och vrida IRL än på datorn.

MrUzagi

Citat från: Leidermark skrivet 27 November 2025 kl. 13:48Pay to play ;)
Håller med, alltid roligare att se, vända och vrida IRL än på datorn.

Ibland har Studio sina fördelar dock, som att vända och vrida på bitar man inte äger. 8)

Leidermark

Citat från: MrUzagi skrivet 27 November 2025 kl. 17:12Ibland har Studio sina fördelar dock, som att vända och vrida på bitar man inte äger. 8)
Ja, och så enkelt! Man har alla bitar i alla färger till hands :)

Gillar båda varianterna! Blir själv mer spontan när jag bygger IRL, blir lite vad det blir med de bitar man har hemma. I studio så kan man bygga och göra instruktioner för att köpa dessa bitar sen. Funkar toppen :)

Så då räknar jag med ett bidrag från @MrUzagi ;)

Herr Syri

Jag har byggt ut min TMNT värld denna månad. Biten används på reklamskylten på taket. Till brandstegen och på Krangs förväxta bebis robot. 26 stycken klämde jag in.  ;DIMG_0012.jpgIMG_0011.jpg
Legofigswap på Instagram
Figswap på bricklink

Leidermark

Då var tävlingen stängd!
Fem mycket fina bidrag kom in :)

Sätter upp röstningspost.