Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Stark Tower

Startat av Myko, 26 Oktober 2025 kl. 10:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Jag har alltid tyckt det var så roligt att se barnens (inklusive de vuxna barnen) reaktioner när jag ställt ut min superhjälte-skyskrapa. De pekar alltid ut alla figurer de kan och letar efter sina favoriter. En tanke föddes på att bygga samma sak igen, fast större! Och eftersom jag är detaljnörd även en skyskrapa som är direkt tagen från filmerna, och då finns det så klart bara Avengers Tower att välja på.

Jag började göra research med bildsökningar och kolla på filmerna och insåg att Avengers Tower/Stark Tower är byggt ovanpå en riktig byggnad i New York, the MetLife Building. Här är en bra förklarande bild. Eftersom jag vill att det ska vara så korrekt som möjligt så bestämde jag mig förstås att bygga botten på MetLife Building också, och inte bara själva tornet. Jag använde mycket google street view som referens för detta. Jag anade inte att bara bygga basen skulle ta över ett år!

Under 2023 kom LEGO själva ut med sitt set för Avengers Tower. Det var ju lite snopet så klart, men min var beräknad att bli mycket större så jag såg inte det som något större hinder. Det var också då jag bestämde mig för att bygga Stark Tower istället för Avengers Tower. I den första Avengers-filmen från 2012 så är tornet bara Tony Starks (Ironman alltså för Marvel-mugglare) kontor, men till uppföljaren Avengers: Age of Ultron så har tornet byggts om till Avengers högkvarter.

Jag ville inte stressa fram bygget till någon utställning eller så, men när Klossfestivalen berättade att det skulle bli ett event i Stockholm igen så kände jag att det måste bli av. De senaste månaderna har varit ett väldigt stressande för att bli färdig och många taskigt planerade Bricklink-ordrar för bitar som envisades med att ta slut. (Tack till ColA, Klas och Andreas E som varit väldigt pålitliga underleverantörer!) Jag insåg att det inte fanns någon chans att bli klar med inredning till utställningen så det är ett område som jag hoppas kunna fortsätta jobba på. En väldigt lös tanke på att bygga New York Grand Central Station som i verkligheten ligger jämte MetLife Building finns också, där stora delar av slutstriden i Avengers-filmen äger rum.

Jag önskar jag tagit fler bilder på specifika saker i helgen, men det får komma lite senare. I vilket fall finns det några fler bilder på https://flic.kr/s/aHBqjCyyVT

ColA

Det var ett så mäktigt bygge Myko! Hatten av!

Jenny242

Ett helt fantastiskt bygge! Otroligt fint! Älskar att du lagt till MetLife building under oxå. Riktigt snyggt bygge och så kul att få se!  <3
Jenny242
Region Hufvudstaden

Myko

Citat från: Jenny242 skrivet 26 Oktober 2025 kl. 10:42Ett helt fantastiskt bygge! Otroligt fint! Älskar att du lagt till MetLife building under oxå. Riktigt snyggt bygge och så kul att få se!  <3

Tack Jenny! (Det här inlägget fick mig att rätta Metlife till MetLife i mitt inlägg  ;D )

Citat från: ColA skrivet 26 Oktober 2025 kl. 10:37Det var ett så mäktigt bygge Myko! Hatten av!

<3

Godtfred

Underbart bygge!  <3

Magnus den store

Nice, skyskrapor gillas lite extra.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Jemanuelson

Makalöst bygge! Mycket imponerande i sin skala och konstruktion!

robinnilsson403

Wow! Maffig storlek!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Skafte

Snygglo! Bygget är också fint.  <3

Jesperallen

Blev ju helt fantastiskt!

RetroBricker

Verkligen ett snyggt & häftigt bygge! Och du, jag ser Spindelmannen!  ;)  ;D

(Ja, jag är så gammal att jag kör med svenska namnet...)
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Myko

Jag var inte beredd på att se fyraåriga tjejer säga "kolla där är Green Goblin", but here we are.

Emma

Stort! Coolt! Kul att få se live. Jag gillar särskilt kurvan på sidofönstret.
Region Mitten

o0ger

Jag har fått äran att följa byggprocessen och det har varit spännande att se detta bygge få liv under senaste året (åren?)

Kul att se resultatet och det är verkligen ett majestätiskt bygge!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Lilypiece

Maffigt. Kul med spiderman som hänger å dinglar där uppe :)