SJ:s orangea färg på tåg

Startat av Andrexp, 16 Oktober 2025 kl. 17:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Andrexp

Inte säker på att jag postar detta på rätt sida men jag ger det ett försök. Som några kanske sett har jag byggt SJ:s diesellok T43 i dess ursprungliga färgsättning. Jag har länge funderat på att bygga en till T43, fast i färgsättningen den fick på 70-talet. Då fick den en orange och blå färgsättning. Flera T43:or har fortfarande kvar den. 

Frågan är vilken orange som passar bäst i Lego. "Vanlig" orange ser för ljus och stark ut tycker jag. Den färg som jag tycker känns närmast är Reddish orange men det är en ganska ovanlig färg. Inte så många bitar har den så det känns därför svårt att få ihop. Jag är dessutom inte helt säker på att den färgen är närmast.  Ett annat alternativ skulle kunna vara att bygga ett väldigt väderbitet lok, och då skulle Dark orange kunna funka tror jag. 

T44 fick samma färgsättning som T43 på 70-talet och jag var sett flera T44:or här på forumet.  Hur tänker ni som byggt T44 angående färger? De flesta verkar välja orange men jag har sett ett par stycken som valt rött istället.

En annan fråga, som egentligen är mer järnvägsrelaterad men som ändå är relevant, är om den orangea färgen som T43/T44 har/hade är samma orange som Rc-loken hade. Idag finns två Rc-lok som har den ursprungliga färgsättningen men jämför man moderna bilder på de loken med bilder på orangea T43/T44 ser det inte riktigt likadant ut tycker jag. Beror det på att dieselloken är såpass mer väderbitna (och inte målats på 50 år) att det bara ser ut som att det är en annan färg eller är det faktiskt två olika nyanser av orange? För om det är samma färg så borde det vara lite lättare att komma åt en lösning eftersom det då finns fler lok att jämföra Legos färger med.

Jag förstår att det är väldigt nischade  frågor hehe....Hoppas någon har någon idé ändå! Jag är tacksam för spekulationer också ;) 

Selander

Eftersom jag byggde mina första oranga Lego lok för 15+ år sedan, så fanns egentligen bara ett alternativ= den klassiska orange nyansen. Därmed har jag kört den till såväl Rc som T44. Den är tillräckligt nära originalet tycker jag...och pris/tillgänglighet är bra.

Man vill ju försöka fånga design DNA:t från originalet och då är det en megafördel att ha många olika bittyper att välja mellan. Därmed en nackdel med nya nyanser med begränsat urval...

När nåt blir väderbitet blir det ljusare i nyansen, så jag tycker inte DkOrange skulle bli korrekt...inte i SJ fallet.

RetroBricker

Jag byggde först T44:an i rött, men det tyckte jag inte blev bra.

Sen gissar jag att det var vanlig orange jag bytte till och det blev mycket bättre. Den fungerar bra ihop med blåfärgen (som jag inte heller vet vilken variant det är) och jag tror man får nöja sig där. Att det kanske blir starka och ljusa färger är svårt att undvika med Lego, tycker jag...
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Andrexp

Citat från: Selander skrivet 16 Oktober 2025 kl. 18:16Eftersom jag byggde mina första oranga Lego lok för 15+ år sedan, så fanns egentligen bara ett alternativ= den klassiska orange nyansen. Därmed har jag kört den till såväl Rc som T44. Den är tillräckligt nära originalet tycker jag...och pris/tillgänglighet är bra.

Man vill ju försöka fånga design DNA:t från originalet och då är det en megafördel att ha många olika bittyper att välja mellan. Därmed en nackdel med nya nyanser med begränsat urval...

När nåt blir väderbitet blir det ljusare i nyansen, så jag tycker inte DkOrange skulle bli korrekt...inte i SJ fallet.
Förstår helt vad du menar med att man vill ha en konsekvent färgsättning för alla de lok som har samma färg i verkligheten. Det gör att det ser mer komplett och verklighetstroget ut och det är vad jag strävar efter.

När jag skrev "väderbitet" så menade jag inte solblekt. Kanske valde fel ord men jag syftade mer på att det blivit slitet och framför allt nedsmutsad efter allt damm och annat bös som flugit runt och fastnat på utsidan.

(jämför t.ex. med en T43, som ända sen ursprunglig leverans haft blått underrede och gångbrädor. Idag ser de T43:or som fortfarande har 70-tals färgsättning, t.ex. Tågabs, ut att ha helt svarta gångbrädor pga all nedsmutsning men egentligen är de mörkblå)

Du kan ha rätt i att Dark orange ändå inte passar men på vissa bilder, men inte alla, tycker jag nyansen är nära.

Problemet är att det inte finns något Rc-lok som matchar dark orange, varken nu eller om man ser på äldre bilder, så uteslutningsmetoden kanske gör att det får bli vanlig orange ändå, eller så får jag vänta tills fler bitar blir tillgängliga i Reddish orange... Knepigt alltså...

Andrexp

Citat från: RetroBricker skrivet 16 Oktober 2025 kl. 20:42Jag byggde först T44:an i rött, men det tyckte jag inte blev bra.

Sen gissar jag att det var vanlig orange jag bytte till och det blev mycket bättre. Den fungerar bra ihop med blåfärgen (som jag inte heller vet vilken variant det är) och jag tror man får nöja sig där. Att det kanske blir starka och ljusa färger är svårt att undvika med Lego, tycker jag...
Jag förstår dig. Rött känns lite för mycket. Jämför man T44:s röda buffertbalkar med "lokkroppen" är det ändå en liten skillnad i nyans. Legos mörkblå matchar SJ:s 60-tals-mörkblå väldigt väl och det är tur det.

Legos färger är ju generellt till för att "poppa", vilket ibland kan ställa till problem... Det kanske får bli vanlig orange trots allt. Jag tycker inte det känns helt rätt men ibland får man nöja sig med det som är närmast helt enkelt!

Selander

Tycker man ska se till helheten: om designen i Lego är bra och "verklighetstrogen" plus att man använder kulörer som tillsammans blir realistiska, så är det den bästa mixen tycker jag. Hellre använda orange och få fina detaljer, än reddish orange och tvingas förenkla designen för mycket.

Om du tar vanlig orange + vit + DkBlue så blir det ett tillräckligt övertygande färgschema för en T43, T44, V5:a eller liknande. Igenkänningsfaktorn blir stor.

Den dag alla (de flesta ) "key elements" i din design finns i reddish orange är det ett helt annat läge. OM man är villig att vänta, och betala priset....

Andrexp

Citat från: Selander skrivet 17 Oktober 2025 kl. 11:39Tycker man ska se till helheten: om designen i Lego är bra och "verklighetstrogen" plus att man använder kulörer som tillsammans blir realistiska, så är det den bästa mixen tycker jag. Hellre använda orange och få fina detaljer, än reddish orange och tvingas förenkla designen för mycket.

Om du tar vanlig orange + vit + DkBlue så blir det ett tillräckligt övertygande färgschema för en T43, T44, V5:a eller liknande. Igenkänningsfaktorn blir stor.

Den dag alla (de flesta ) "key elements" i din design finns i reddish orange är det ett helt annat läge. OM man är villig att vänta, och betala priset....
Det låter klokt tycker jag. Det viktigaste är ju egentligen igenkänningsfaktorn och så länge den är fylld kommer jag vara nöjd! Tack för tipsen!  :)

pehter aka ibbe

Citat från: Andrexp skrivet 17 Oktober 2025 kl. 11:10....
När jag skrev "väderbitet" så menade jag inte solblekt. Kanske valde fel ord men jag syftade mer på att det blivit slitet och framför allt nedsmutsad efter allt damm och annat bös som flugit runt och fastnat på utsidan.

...

Tror att du är ute efter vädrad (när man pratar om modeller), vädrad är väl närmast det engelska utrycket weathered. Förlagan går nog säga att den är valanvänd i dom fallen ;D

Jag har testat lite sånt, främst på hjulboggies och tak som är efter en skorsten. Det blir lätt för stora övergångar mellan tonerna man är ute efter. Det som brukar funka bäst är att blanda lite slitna matta bitar med lite nyare och har man gråa partier funkar det bra att blanda in grå och lbg.

Jag har valt att köra rött+mörkblått på mina lok, har tyckt att oranga toner blir för starka och har tyckt att på bilder med lok som har varit i drift ett tag så är röd som jag tycker är närmast i ton.

Sedan finns det lite mer ovanliga färgkombos som går att hitta också, testade att bygga en T44 i blått/mörkblått som tydligen var var ett test som SJ inte valde att gå vidare med.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr