Prioriterar LEGO kommersiella set framför kreativitet och originella byggen?

Startat av Cleo-Lee, 05 oktober 2025 kl. 22:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Cleo-Lee

Vad tycker ni om att LEGO som företag ibland verkar prioritera kommersiella set framför kreativitet och originella byggen? Har detta påverkat er som medlemmar i Swebrick i er egen skapandeprocess och i ert engagemang för LEGO?

Anders67

Citat från: Cleo-Lee skrivet 05 oktober 2025 kl. 22:30Vad tycker ni om att LEGO som företag ibland verkar prioritera kommersiella set framför kreativitet och originella byggen? Har detta påverkat er som medlemmar i Swebrick i er egen skapandeprocess och i ert engagemang för LEGO?

Hej Cleo-Lee
Detta kanske inte är en fråga om eventet så jag ska be våra moderatorer att flytta dessa två inlägg till någon mer passande plats .

Jag kan bara svara för mig själv - nää jag tycker inte jag påverkats som AFOL för att LEGO gör set - det har de alltid gjort och att de nu för tiden även har set som vänder sig till oss vuxna tycker jag inte är negativt, snarare tvärt om då vi får båda fina set - OCH - massor av nya bitar till våra MOCs.

Cleo-Lee

Är LEGO en form av konst eller bara en barngrej?

MrUzagi

Citat från: Cleo-Lee skrivet 06 oktober 2025 kl. 00:16Är LEGO en form av konst eller bara en barngrej?

Jag vågar påstå att det är båda. Precis som lera, vattenfärg, garn m.m så är Lego ett medium. Det är vad man använder det till, och hur, som spelar roll och som definierar vad slutresultatet är.

o0ger

Citat från: Cleo-Lee skrivet 05 oktober 2025 kl. 22:30Vad tycker ni om att LEGO som företag ibland verkar prioritera kommersiella set framför kreativitet och originella byggen? Har detta påverkat er som medlemmar i Swebrick i er egen skapandeprocess och i ert engagemang för LEGO?

Jag håller inte med om ditt påstående. Vad har du för exempel?

LEGO är ett företag som vill gå med vinst. Därför vill man såklart göra set som folk vill köpa. Inget konstigt med det. Samtidigt främjar de kreativitet på en mängd olika sätt. Till exempel:

• LEGO Ideas - Alla kan skicka in sina egna skapelser som sedan har chans att bli ett set. Det är ett unikt exempel på crowdsourcing i leksaksbranschen.
  • Bricklink Designer Program - LEGO sponsrar populära byggen som sedan tillverkas som unika set. Också helt beroende av skapelser från deras fanbase.
  • LEGO House Master Builder Gallery - LEGO visar med stolthet upp byggen skapade av fans i ett galleri i LEGO House.
  • LEGO Campus Builder Gallery - LEGO ger fans möjligheten att ställa ut sina byggen i huvudentren på deras HQ.
  • Projektstöd - LEGO ger möjlighet att köpa in stora mängder LEGO till reducerat pris om man som fan kan redovisa att man har ett unikt stort projekt man vill bygga.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Henkeso

Citat från: Cleo-Lee skrivet 05 oktober 2025 kl. 22:30Vad tycker ni om att LEGO som företag ibland verkar prioritera kommersiella set framför kreativitet och originella byggen?
Jag förstår inte riktigt frågan. Alla Lego-set är väl kommersiella produkter? Och en kommersiell produkt kan väl också vara kreativt och originellt utförd?

Citat från: Cleo-Lee skrivet 06 oktober 2025 kl. 00:16Är LEGO en form av konst eller bara en barngrej?
Håller med @MrUzagi att det är varken eller. Det är ett medium för skapande. En hink med färg är inte konst, men man kan måla en tavla med den.

Passar på att ta upp en liten sak som jag stör mig på när det gäller terminologin runt klossbyggande, nämligen att en vuxen som bygger med LEGO benämns "AFOL" alltså Adult Fan of LEGO. Det är lite som att säga att en målare är ett "fan av oljefärger", eller att en skulptör är ett "fan av lera". Jag använder LEGO-klossar för att göra något eget, men jag har aldrig sett mig som ett "fan".

Jag förstår ju att ursprunget till det är en ordvits som bygger på att AFOL uttalas som "A fool" på engelska, men eftersom jag är ett fan av gnäll så gnäller jag ändå.  :P

o0ger

Citat från: Henkeso skrivet 06 oktober 2025 kl. 10:20Passar på att ta upp en liten sak som jag stör mig på när det gäller terminologin runt klossbyggande, nämligen att en vuxen som bygger med LEGO benämns "AFOL" alltså Adult Fan of LEGO. Det är lite som att säga att en målare är ett "fan av oljefärger", eller att en skulptör är ett "fan av lera". Jag använder LEGO-klossar för att göra något eget, men jag har aldrig sett mig som ett "fan".
Det är för att termen ska passa in på en stor grupp hobbyutövare. Det är inte alla som bygger MOCs. Vissa samlar set. Andra samlar specifika bitar. Ett helt annat gäng är bara intresserade av att bygga med Mindstorms-robotar. Det som är gemensamt för oss är att vi gillar LEGO. Alltså fans.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Klas Almqvist

Ordet "fan" har flera betydelser på svenska: det kan avse djävulen och användas som en svordom, en person som är en entusiastisk anhängare (från engelskans "fan"), eller en del av ett fågelns fjäder. Ursprunget som svordom är kopplat till djävulen, medan ordet som anhängare kommer från engelskan. En enkel googling  (y) på ordet fan.

Klas Almqvist

Citat från: Klas Almqvist skrivet 06 oktober 2025 kl. 10:40Ordet "fan" har flera betydelser på svenska: det kan avse djävulen och användas som en svordom, en person som är en entusiastisk anhängare (från engelskans "fan"), eller en del av ett fågelns fjäder. Ursprunget som svordom är kopplat till djävulen, medan ordet som anhängare kommer från engelskan. En enkel googling  (y) på ordet fan.

Det var mitt 666 inlägg så vad betyder det? Kanske att vi är fast i klorna på (....)

Henkeso

Citat från: Klas Almqvist skrivet 06 oktober 2025 kl. 10:40Ordet "fan" har flera betydelser på svenska: det kan avse djävulen och användas som en svordom, en person som är en entusiastisk anhängare (från engelskans "fan"), eller en del av ett fågelns fjäder. Ursprunget som svordom är kopplat till djävulen, medan ordet som anhängare kommer från engelskan. En enkel googling  (y) på ordet fan.
Tack som fan för informationen!  ;)