Byggbeskrivningar - Technic Baseplate 48x48

Startat av Magnus den store, 01 Oktober 2025 kl. 16:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Jag har länge velat använda en större bas för mina byggen. Tidigare har jag ofta byggt på 32x32-plattor, ibland enligt Moduverse och ibland något liknande. I Mikropolis har jag istället använt 32x48, men de plattorna har tyvärr ofta gått sönder för mig. Dels beror det på att jag staplat byggen på ett mindre smart sätt under transporter, dels på att jag slarvat med att bygga omlott. Dessutom har jag ibland försvagat konstruktionen genom att placera byggnader i hålrum, vilket gjort att vissa delar bara varit en plate tjocka. Resultatet har blivit att byggplattorna känts för veka, och därför har jag velat ha något mer hållbart och stabilt.

En annan sak jag söker är byggplattor som är lättare att skjuta på plats, även när de ligger på en duk.

Jag är också av åsikten att byggplattor ska kunna sättas ihop med både pins och och axlar.

Sammantaget har det landat i en byggplatta med huvudingredienserna:

• 4186, Baseplate 48 x 48
  • 65803, Technic, Brick 16 x 16 x 1 1/3 with Holes
  • 32064, Technic, Brick 1 x 2 with Axle Hole

Byggplattan  är ganska överdriven och inte särskilt prisvärd. :D  Flera monteras med antingen pins eller axle 6L. Jag har inget fancy namn à la Moduverse eller MILS. Jag är en fyrkantig ingenjör och döpte den till Technic Baseplate 48x48.

Technic Baseplate 48x48.png

Technic Baseplate 48x48.pdf
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!