Hur hantera ljudnivå av "rafsande" i legolådor

Startat av Johannest85, 22 September 2025 kl. 15:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Johannest85

Hej, jag tänkte kolla om någon har några bra erfarenheter. Hur ska man kunna göra ett legobyggarevent där man vill exponera bitar lite men ändå slippa störa omgivningen med det rafsande legoljudet som blir om man har det i stora akryllådor. Har märkt hemma att det lego man har i ikeas grövre tyglådor isolerar bort ljudet rätt bra jämfört med de stora plastbackarna, men då får man inte den exponeringen av bitar som jag tänker. 

Skulle vilja minska ljudspridningen lite på ett event där ett par hundra personer i omgångar ska vara med och bygga på ett gemensamt bygge där det kommer vara en mingelyta intill där man ska bygga. Man kan ju såklart sätta upp ljudskärmar med för att minska ljudet men då blir det kanske instängt.

Min andra tanke är annars att köra tyglådor och fylla upp ramar som typ IKEA sannahed med bitar och ställa framför lådorna.

Har någon annan gjort något event där legobygge varit involverat där man fått ljudnivån på en rimlig nivå?

MrLaago

Ja ljudet blir högt. Placering i lokalen är nog viktigare än vilken form av lådor du använder.
Jag skruvade ihop två ramar och vek runt lakan vid ett tillfälle för att skapa en större yta att leta bitar i. Ju mindre man behöver gräva ju mindre ljud. Att de var avlånga gjorde att man kunde sitta runt om och slippa gå/sitta i det. IMG_4778.jpg

Johannest85

jag tror jag kommit fram till att jag dels försöker att inte blanda upp bitarna allt för mycket så de inte behöver leta och sen placera dem i någon form av låga grova tyglådor Förvaringsbox med läderhandtag 2-pack, mörkgrå | Clas Ohlson , sen köper jag några djupa ramar att fylla upp med bitar för det visuella.