Bygghjälp - tak i innervinkel

Startat av Lilypiece, 21 september 2025 kl. 15:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Lilypiece

Finns det några bra tips på hur jag slipper glipor mellan taken i vinkeln?

Jag har testat följande två ideér på tak men båda ger ett fult glapp mellan de båda taken.

Gärna bildförslag om ni har någon smart lösning

AndersI

Med traditionella takbitar finns ju innerhörn, men med den här konstruktionen blir det knepigare.

Om du har utrymme för lite tjockare tak går det att halvera bredden på "hacken":

Resize_20250922_112130_0787.jpg

men det ger ju även en ändring av takvinkeln (och kräver lite mer trixande i framkanten).

Sen finns ju tile 2x2 triangulär, men den går ju inte att fästa takpannorna på:

20250922_113307.jpg
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Lilypiece

Det är bra tips @AndersI jag ska se om något av de förslagen skulle funka, om jag har någon av de bitarna hemma. Tack!

AndersI

Om du saknar de grå tilesen så ge mig din postadress i ett PM så skickar jag dig en bunt. Har tyvärr bara mörkgrå.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

lingonmirakel

Min "go to"-lösning är att hitta wedge plates med rätt vinkel och sätta dem på hinge bricks, brukar gå att få hyggligt snyggt. Se rosa delar här för exempel.

wedge_plate_roof.png
Instagram: miken_mocs

Selander

Precis, wedge plates har jag också kört.
Se bild nedan som exempel.

Godtfred

Man skulle kunna dölja/kamouflera taggigheten i hörnet under en hose eller vit lång tile eller så.

Lilypiece

Wedge plates är oxå en bra lösning, tack @Selander och @lingonmirakel

Jag testade dock med en av @AndersI ideer och tyckte att det blev helt okej med den där triangel-tiles:en!

Jag ska testa med plates också om jag hittar någon med rätta vinkeln. 

Lilypiece

Citat från: AndersI skrivet 22 september 2025 kl. 11:51Om du saknar de grå tilesen så ge mig din postadress i ett PM så skickar jag dig en bunt. Har tyvärr bara mörkgrå.
Tack för erbjudandet men jag hittade några att testa med och det blir till att köpa fler vita! :) 

Lilypiece

Tack för att ni finns med era bra idéer  <3

lingonmirakel

Citat från: Lilypiece skrivet 22 september 2025 kl. 17:46Wedge plates är oxå en bra lösning, tack @Selander och @lingonmirakel

Jag testade dock med en av @AndersI ideer och tyckte att det blev helt okej med den där triangel-tiles:en!

Blev ju kanon (y)
Instagram: miken_mocs

Emma

IMG_4526.jpg

Det där blev jättebra!
Region Mitten

Larry Lars

Citat från: Lilypiece skrivet 22 september 2025 kl. 17:46Wedge plates är oxå en bra lösning, tack @Selander och @lingonmirakel

En variant skulle kunna vara att använda 26601 i lagret under, där du har plates.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Lilypiece

Citat från: Emma skrivet 23 september 2025 kl. 12:24Det där blev jättebra!
Tack :) 

Citat från: Larry Lars skrivet 23 september 2025 kl. 18:41En variant skulle kunna vara att använda 26601 i lagret under, där du har plates.
Också en bra ide, tack!