Förvara LEGO i kallgarage

Startat av bosse, 12 September 2025 kl. 08:57

Föregående ämne - Nästa ämne

bosse

Jag har en massa LEGO som ligger på oönskade ställen eftersom jag inte har någon garderob över längre. Fungerar det att lagra LEGO ute i kallgaraget eller mår LEGO dåligt av att drabbas av kalla vintrar?

bosse

Det är inte LAGO-set i kartonger. Däremot är det LEGO-set i plastpåsar inne i plastbackar.

Studley Heinsbergen

Det finns alltid en risk att lego tar åt sig dåligt lukt. Är det väl ventilerat och inte typ mögel där skulle jag nog säga att det går utmärkt.

MrUzagi

Jag vet inte hur det är i just ditt garage, men jag personligen skulle undvika ställen där det kan bli stora temperaturvariationer. Även om plasten i Lego tål en del så kan den bli deformerad om den blir för varm, och den blir skör om det blir för kallt. Nyare bitar klarar sig antagligen bättre än äldre dock.

Om temperaturen är någorlunda stabil och inte blir stekhet eller smällkall så kan det funka.

Eller så är jag onödigt försiktigt också. ;D

Magnus den store

Material som klistermärken, instruktioner, papp och kartong mår dåligt i miljöer där fukt och temperatur varierar mycket.

Plastdelarna i LEGO påverkas framför allt av solljus och höga temperaturer. Över 40°C kan plasten börja bli spröd och åldras snabbare. Vid temperaturer runt 60–70°C finns risk för att den börjar deformeras. Vissa ABS-producenter anger arbetstemperaturer upp till 80–105°C, men Lego säger 40°C.

Jag har inte märkt att kyla påverkar LEGO negativt, men jag har heller inte förvarat det kallare än i ett frostfritt garage. Enligt vissa producenter kan ABS tåla temperaturer ner till -20 °C eller till och med -40 °C.

Om du bor i ett arktiskt klimat och har ett oisolerat kallgarage, skulle jag ändå rekommendera att undvika förvaring där – för säkerhets skull.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

shiftaltcmd

Skulle lägga till att om det är byggen så plocka itu dem innan du lägger dem i garaget eller oisolerad vind.
Undvika spänningar i bygget med varierande temperatur.

bosse

Tack för all input. Det känns som att det ska gå bra men jag tänker vara försiktig initialt och lägga dit mindre värdefulla bitar. De kommer dessutom ligga i svarta smartstorelådor. för att minimera solljuset.

MrUzagi

Citat från: bosse skrivet 16 September 2025 kl. 08:25Tack för all input. Det känns som att det ska gå bra men jag tänker vara försiktig initialt och lägga dit mindre värdefulla bitar. De kommer dessutom ligga i svarta smartstorelådor. för att minimera solljuset.

Jag håller tummarna för att det ska gå bra. Det låter som att du har koll och gör vad du kan för att det ska funka, men återkom gärna om 5-10 år och berätta hur det gått. ;D

Selander

Jag har använt kallförråd under många år, och aldrig upplevt några som helst problem med legot ! 
Modeller som innehåller elektronik (PuP / PF etc..,) förvaras dock i normalt uppvärmt inomhus klimat.