Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

"Modern Lego: No Kids Allowed"

Startat av Teabox, 26 augusti 2025 kl. 11:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

Sammanfattning: Dagens set är mer riktade mot vuxna än barn (och syftar inte till "Vuxen"-LEGO:t då)

Jag har definitivt noterat att dagens set är annorlunda mot hur de var när jag kom tillbaka till LEGO för 15 år sen. Det märks att AFOLs har blivit designers. Kan hålla med att om att set överlag är mer gjorda för att se snygga ut i hyllan också och inte bara var en leksak. Men jag har ingen uppfattning om hur det påverkar barnens uppfattning av LEGO. Min uppfattning är att LEGO fortfarande är väldigt populärt bland kidsen.

Är intresserad av att höra vad andra tycker om Youtuberns tankar :)

GustavF

Jag tänker väl att det lika relevant för barn idag som innan. Men att det istället breddats för vuxna. Däremot så har ju vissa teman stängts ute för den "normala" barnfamiljen såsom Castle, LOTR, Pirates som känns marknadsfört för vuxna enbart och det är synd. 

Gideon

Har nog aldrig producerats så många set per år riktade enbart till barn som nu heller? Dessutom med extremt kort livslängd på hyllorna. Vet inte hur många olika varianter på polisbilar och brandbilar min 10-åring hunnit få av farmor redan...!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

janhansson

Jag tycker att detta är relaterat till problemet med att alla detaljer och tekniker gör det komplext och svårt att få tillräcklig överblick för att bygga något eget av bitarna (särskilt för oerfarna byggare). 

GustavF

Citat från: janhansson skrivet 26 augusti 2025 kl. 16:29Jag tycker att detta är relaterat till problemet med att alla detaljer och tekniker gör det komplext och svårt att få tillräcklig överblick för att bygga något eget av bitarna (särskilt för oerfarna byggare).

Håller med. En sak som jag noterat när mina barn bygger med Lego kontra när jag gjorde det själv som barn är att tröskeln att bryta ner och bygga något alternativt är mycket högre. Mindre och mer bitar gör det inte lättare för barn. Även modellers hållbarhet. När jag var liten och något föll av satte man bara på det igen. Idag får man ta fram manualen för att fatta vilken av de 28 olika benen på draken ska sitta var!? När sagda ben ramlat av 42 ggr orkar varken jag eller barnen mer och bygget hamnar i en låda. 

Många modeller tar också ofta för lång tid att bygga. Det är inte rimligt för ett barn på julafton att det ska ta 2 timmar att bygga ihop ett set för att få leka med det. 

Tunnan

Citat från: GustavF skrivet 27 augusti 2025 kl. 07:36Många modeller tar också ofta för lång tid att bygga. Det är inte rimligt för ett barn på julafton att det ska ta 2 timmar att bygga ihop ett set för att få leka med det.

Just detta va det som mina föräldrar uppskattade och man fick alltid ett STORT paket innehållande ett legosett på julaftons förmiddagen som höll en upptagen så dom kunde få lugn och ro till andra förberedelser. Minns ej exakt byggtid vs lektid men kan lätt tänka mig att de lätt försvann två timmar då det va ett av de större på den tiden. 

o0ger

Citat från: GustavF skrivet 27 augusti 2025 kl. 07:36Det är inte rimligt för ett barn på julafton att det ska ta 2 timmar att bygga ihop ett set för att få leka med det.

Byggandet är ju en del av leken? Som barn tyckte jag nästan att det var lite tråkigt när jag var klar med att bygga ett set. När jag var 11 år fick jag i julklapp. Jag började inte bygga på Julafton, jag väntade till dagen efter och tog riktigt lång tid på mig.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

ColA

Det är många av barnens kompisars föräldrar som bygger setet själva på kvällen innan födelsedag och jul, så barnen får det färdig byggt. 
Det är inget jag skulle göra men någonstans kan jag ändå förstå att det är smidigt för många så man får mer tid över till annat på själva dagen. 

Godtfred

Citat från: ColA skrivet 27 augusti 2025 kl. 08:47Det är många av barnens kompisars föräldrar som bygger setet själva på kvällen innan födelsedag och jul, så barnen får det färdig byggt.
Det var nog det märkligaste/oroande jag hört på länge... Var är världen på väg, sade han och hummade i sitt gråa skägg.

Gideon

Jag har gjort det ibland med Playmobil till funkisgrabben (som har väldigt svårt att vänta) att man byggt ihop det och satt på klistermärken men sen lagt tillbaka i lådan så att det går att leka med direkt presenten öppnats... men att bygga lego åt barnen utan att de är med har inte slagit mig 😯
Kanske iofs för att det brukar vara trevligt att sitta och bygga lego, och att lite större legoset oftast har designats smart nog att ha nån lekvänlig första modell (typ ett fordon) som han kan leka med medan man som vuxen fortsätter med själva bygget 😎
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

GustavF

Citat från: o0ger skrivet 27 augusti 2025 kl. 08:39Byggandet är ju en del av leken? Som barn tyckte jag nästan att det var lite tråkigt när jag var klar med att bygga ett set. När jag var 11 år fick jag i julklapp. Jag började inte bygga på Julafton, jag väntade till dagen efter och tog riktigt lång tid på mig.
Absolut, jag håller med dig. Men tror inte alla barn tänker så :p

EDIT: eller jag vet att inte alla barn tänker så.. Mina söner tröttnar ofta efter en halvtimme och ber mig bygga ihop resten för det går snabbare.

lindyhep

Citat från: Godtfred skrivet 27 augusti 2025 kl. 08:51Det var nog det märkligaste/oroande jag hört på länge... Var är världen på väg, sade han och hummade i sitt gråa skägg.

Ja, plötsligt kände jag att även jag växt skägg...
Samtidigt som jag ser att alla har olika förutsättningar, möjligheter, lösningar.
Och så tänker jag att en del av de föräldrarna kanske skulle köpa något eget set också, och att en del säkert gjort det.