MOC: WIP, "modernt" el-lok 7-wide

Startat av Selander, 08 augusti 2025 kl. 12:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Selander

Har fastnat för att bygga tågvagnar i 7-wide bredd, men loken har historiskt oftast landat i 8-wide ....men här är iaf en ny lokdesign i 7-wide som ska lira snyggt ihop med personvagnen (7w*48) på bilden.

Utmaningen ligger i att jag använder 4-kanals PuP Hub:en som är rätt bastant i formatet (5*9*9 studs bredd/längd/höjd) och dubbla tågmotorer. Så loket behöver ha mycket "tomrum inuti" för att rymma hub:en.

Återstår lite finlir med dekaler och mindre detaljer... eventuellt skifta en rad DBG till förmån för LBG.....men allt är på upploppet iaf  ;D

Tankar och kommentarer är välkomna som alltid  8)

ColA

Jag kan inget om tåg men dina ser alltid så schyssta ut så jag säger bara bra wow snyggt klossat  :-[

Valthornet

Håller med att 8w lok och 7w vagnar passar bra ihop. Tycker att ditt 7w loket hade kunna vara lite längre, för att får ett bra optiskt samspel med vagnen (som är helt grymt!!)

andreas E

Kanonsnyggt Thomas. Mycket snyggt klossat.
Men håller med Valthornet, det är något i proportionen i loket kontra vagnen som stör.

Selander

Tackar för tips och input  (y)
Får klura på längden ! 

Emma

Hur många pluppar långt är lok resp. vagn?
Region Mitten

Selander

Citat från: Emma skrivet 14 augusti 2025 kl. 19:16Hur många pluppar långt är lok resp. vagn?
Lok 32 studs
Personvagnen 48 studs
:D
Så, sett så är det egentligen rätt bra proportioner...
Personvagnen är oftast betydligt längre än loket (IRL)

Selander

Här är två bilder till....mest för att jag provat med att skifta en rad DBG mot LBG.

Kanske kan ge lite känsla för lokets proportioner...?(!)

andreaseldh

Jag begriper inte hur du har byggt fronten?

Selander

Citat från: andreaseldh skrivet 15 augusti 2025 kl. 03:05Jag begriper inte hur du har byggt fronten?
Fronten är exakt 7-wide och är fastsatt med snot+ offset i en "base plate" 6x8 som ligger ovanför resp tågmotor. Förarens vindruta är tiltad med en clip+bar lösning....

Kanske behövs ett foto ?  ;D

AndersI

Citat från: Selander skrivet 14 augusti 2025 kl. 20:04Här är två bilder till....mest för att jag provat med att skifta en rad DBG mot LGB.

Min omedelbara reaktion var att treradigt känns mycket tyngre än tvåradigt! I mina ögon är det tvåradiga snyggast.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

pehter aka ibbe

Citat från: Selander skrivet 14 augusti 2025 kl. 20:04Här är två bilder till....mest för att jag provat med att skifta en rad DBG mot LBG.

Kanske kan ge lite känsla för lokets proportioner...?(!)

Håller med AndersI, tvåradigt är snyggare.

Gällande längd så är det alltid en kompromiss i Lego. Går aldrig att få dom tillräckligt långa, speciellt när man går upp lite i bredd.
Men vagnen känns rimligt lång i förhållande till loket tycker jag.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

andreaseldh

Citat från: Selander skrivet 15 augusti 2025 kl. 07:46Fronten är exakt 7-wide och är fastsatt med snot+ offset i en "base plate" 6x8 som ligger ovanför resp tågmotor. Förarens vindruta är tiltad med en clip+bar lösning....

Kanske behövs ett foto ?  ;D

Vilket innebär att vindrutan är 5 knoppar bred och SJ-loggan sitter STOMP på bl.a. en tile 1x5?

Selander

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 15 augusti 2025 kl. 13:47Håller med AndersI, tvåradigt är snyggare.

Gällande längd så är det alltid en kompromiss i Lego. Går aldrig att få dom tillräckligt långa, speciellt när man går upp lite i bredd.
Men vagnen känns rimligt lång i förhållande till loket tycker jag.
Tack för er input, AndersI och Pehter !

Jag har själv tvekat mellan 2/3-radigt DBG.
Tyckte 3-radigt gjorde loket lite "kraftfullare" i framtoningen, medan 2-radig var elegantare/smäckrare.

Men när flera tungviktare nu säger att 2-radig DBG är snyggare så ska jag absolut lyssna på det.

Selander

Citat från: andreaseldh skrivet 15 augusti 2025 kl. 13:56Vilket innebär att vindrutan är 5 knoppar bred och SJ-loggan sitter STOMP på bl.a. en tile 1x5?
Vindrutan är 5 studs bred, och 2 bricks hög. Byggd av TrCl panels och 1x1 bricks. Plus tunn svart stripe som inramning och delning på mitten.
Vet inte vad STOMP är ...
Men SJ loggan sitter på (bl a) plate 1x5 och 30 graders slopes.