Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] SHIPtember 2025

Startat av humlan, 17 Juli 2025 kl. 14:39

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

Ja, jag vet, september är fortfarande ganska långt bort  8)

Men jag har i sommar suttit och läst en del serier på nätet, inklusive Star Wars - Tales of the Jedi - Fall of the Sith Empire.

En del av de stora skeppen där skulle göra sig väldigt bra som SHIPtember byggen  :P

Screenshot_20250717-140528.png

Screenshot_20250717-140438.png

Screenshot_20250717-140423.png

Lite triangelform, stora ytor med greebling delux mellan. Ballt och definitivt byggbart  8)

Nån annan som har lite solsting och börjat grunna på höstbyggen?
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

humlan

Kopierat från förra årets tråd:

CitatSHIPtember 2025
The SHIPtember rules are simple! Design and build a SHIP 100 studs or longer over a 30 day period.

How do I start?
Start building a SHIP on the traditional starting date of September 1st (or earlier), and post WIP shots as you build so everyone else can praise your efforts and offer feedback.
Where do I post?
WIPs (Work In Progress) photos can be posted wherever you like, but we encourage participants to post in the SHIPs and WIPs and SHIPtember group on flickr or in a dedicated forum on Discord.
http://www.flickr.com/groups/shiptember/
Photos of  finished SHIPs should be posted in the SHIPtember 2025 - Armada  topic on Flickr.

FAQ:
What is a SHIP?
A SHIP is a Seriously Huge Investment in Parts and is at minimum 100 studs in length.
What scale should the SHIP be?
Anything you want! Some builders prefer microscale, minifig-scale, miniland-scale, or even frogscale.
Does it have to be a spaceship?
Yes. ... but you can interpret that how you wish.
Can it be digital?
Absolutely! This has always been allowed.
Does it have to be exactly 100 studs long?
100 studs is the minimum. You can also build your SHIP to be 100 studs tall, wide, or diagonal.
What is the Poster?
All SHIPs started and completed within SHIPtember will be featured on the annual SHIPtember poster. More information about the poster can be found in the SHIPtember 2025- Armada topic on flickr.

Teams?
This year we are encouraging team-building. There have been SHIPs in the past built by more than one builder, a household, or even a LUG! Alternatively, perhaps you will find another builder willing to build a SHIP that matches the theme or faction of your own SHIP. Try working together!

Lähnn

Citat från: humlan skrivet 17 Juli 2025 kl. 14:39Ja, jag vet, september är fortfarande ganska långt bort  8)

Men jag har i sommar suttit och läst en del serier på nätet, inklusive Star Wars - Tales of the Jedi - Fall of the Sith Empire.

En del av de stora skeppen där skulle göra sig väldigt bra som SHIPtember byggen  :P
...
Inga planer på att delta i utmaningen men gillar verkligen serien!
(Är dock så gammalmodig att jag har den i tryckt form  ;) )

humlan

Nu är ju september riktigt nära! Men jag skapade den här tråden för så länge sen att jag hunnit glömma bort vad jag hade tänkt bygga  ;D

Men råkade se en av bilderna jag sparat i telefonen nyss, och då kom allting tillbaka  8)

Såååå, på måndag smäller det.... Största frågan för mig, vilken färg på panelerna... Har mest grått, men det är ju lite gråtråkigt... Men vad gör man om inget annat räcker fram  :(

Nåja, det går ju att ha highlights  8)

CopMike

Minnet är bra men kort heter det ju ;D! Ditt bygge ska bli kul att följa i september  8)!

humlan

I år hoppas jag gå imål, det var ett tag sen  ;D

T-86

Ska bli spännande att se och följa ditt bygge för årets Shiptember. Kör hårt!!
Take care- stay strong, and enjoy every sandwich!
Finns på: FLICKR INSTAGRAM

humlan

Man börjar med en ram...  8) PXL_20250901_184119656.jpg

humlan

Byggpaus because utbildning i fjollträsk  8)

Men snart är det helg  ;D

humlan

Hemma i norr igen, men inte byggt så jättemycket då jag är lite lagomt inspirerad... Men jag SKA gå i mål i år  >:(

PXL_20250907_103958340.jpg

Byggde en sida och insåg att de släta långsidorna var både fel och skittråkiga  :P

PXL_20250908_192751917.jpg

Så jag har pillat lite på kanterna, få se om jag lämnar det sådär eller gör större förändringar  ???

Ska börja greebla och dekorera ytorna, ska vara studless när man bygger microskala  8)

humlan

Jobbar på med greebling  8) Får inte bli för mycket, men inte för lite heller.... Testar lite  :P

PXL_20250909_214135453.jpg

CopMike

Ser just nu ut som panelen på en tvättmaskin från 90-talet ;D! Ska bli kul att se det färdigt (y)

humlan

Citat från: CopMike skrivet 10 September 2025 kl. 06:22Ser just nu ut som panelen på en tvättmaskin från 90-talet ;D
Mindre tvättmaskin nu?  ;D

PXL_20250911_200402011.NIGHT~2.jpg

Har inte bestämt mig vad jag vill ha i mitten på cirklarna, det saknas en 1x6 tile samt det ska nånting på flärparna längst ner...

Sen måste jag bestämma mig för hur jag ska montera på sidan  :P

Bygger medvetet en sida i taget så att jag tvingar mig själv till att göra de lite olika, assymetri är svårt för min hjärna  :-\

Panelen är prick hundra studs lång, men det kommer sticka ut antenner och joks både fram och bak så målet kommer nås med marginal  8)

CopMike

Snyggt, nu är du framme vid looken för en elcentral från 2000-talet ;D! Snyggt, smart att köra en sida i taget och köra panelsyustem (y)!

humlan

Fick ta och bygga om ramen lite då den var lite för hög för hur jag vill bygga på undersidan... Nu är jag lite osäker om jag måste bredda lite med en plate ungefär uppe där jag ska bygga "staden", eller om jag ska låta det vara tight och utnytta det  8)

PXL_20250913_133422298.jpg

PXL_20250911_210534087~2.jpg
(Innan ombyggnationen av ramen)

Trivia: Vad spelar jag i bakgrunden, och vilket OS kör jag  8)