Värt att be om ersättning för trasiga bitar från flera år gamla set?

Startat av Johannes, 09 Juli 2025 kl. 10:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Johannes

Tjo, har varit i lego-dvala länge men fick en knäpp för några dagar sedan och plockade fram mina gamla modulhus för att bygga ihop dem igen. Riktigt kärt återseende, men jag blev lite ställd av att flera bitar gick sönder under bygget av brandstationen. Särskilt 1x1 tiles typ bara exploderade när jag satte dit dem. En 1x6 plate krasades också sönder i ena änden när jag tog loss den efter att ha satt den på fel plats. En takbit från Prince of Persia-slottet sprack också på samma sätt.

Alla de drabbade bitarna var reddish brown, och jag har förstått att det är ett känt problem med just den färgen och tidsperioden.

Frågan: Finns det någon poäng med att be lego om ersättning för de här bitarna? Det är ju inte nyöppnade lådor, utan byggsatser som jag haft byggda tidigare, sedan monterat ner och haft i förråd (i plastpåsar, normal innetemperatur och luft) i 10-15 år. Är det preskriberat eller ersätter de så gamla grejer?

Följdfråga om det faktiskt är värt att be om ersättning: Skall man ta i lite och be om några extra redan från början? Flera bitar lät lite skumt när jag satte dit dem och kommer nog att stryka med när jag tar bort dem igen, och min bedömning är att i princip alla bitarna av de här färgerna lever på lånad tid, särskilt plates. Man känner ju att de är mer rigida än andra bitar när man hanterar dem. Rena knäckebrödet. Hur skall man tänka kring sådant?

byStfn

Det är värt att fråga tycker jag. Numera har nya set ett bäst-före-datum där de inte längre ersätter bitar efter att setet "gått ut", men bitar dom går sönder är ju en annan femma tycker jag. 

Frike

Jag har tidigare bett om ersättningsbitar när bruna och röda bitar fallit isär i mina händer. Då har det alltså också varit äldre set, både orörda och tidigare byggda.

Det behöver såklart vara bitar som fortfarande är i produktion, annars ber de nog om ursäkt och kanske ger dig lite LEGO VIP-poäng.

CopMike

Ring Customer Service, beskriv problemet och be om nya. Som du skrev är det ett välkänt problem!