Rapport från Japan Brickfest 2025 Kobe Fan Weekend

Startat av Svartkrut, 06 Juli 2025 kl. 14:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Svartkrut

Bakgrund:

Jag har alltid velat åka till Japan. Min yngsta dotter likaså. Förra året väcktes idén om att faktiskt ta sig iväg. Ingen av oss är någon van resenär. Jag hade inte suttit på ett flygplan sedan 2002. I Skaerbaeck 2024 mötte jag Edwin Knight som bjöd in till JBF. Och så toppades hösten med att jag fyllde 50 och önskade mig bidrag till resan och resten är som man brukar säga historia.

Fredag 4 juli - Incheckning och uppställning.

Ni som varit i Skaerbaeck skulle känna igen er vid incheckningen. Alldeles innanför entrén  var en längre infodisk bemannad med flera personer. Man hade fått en qr-kod som skannades och därefter fick man sin eventbrick, mockort, namnbricka med nyckelband, infohäfte, polybag, tygkasse med eventtryck, poster, samt armband om man anmält sig till vip-festen. Det som dock var annorlunda var att man avslutade incheckningen med att betala för det man anmält sig till.  Jag betalade 2000 yen för ett halvt bord, 250 yen för bordsduk, 500 yen för medföljande familj och 2x10 000 yen för vip-festen. ( vilket är den dyraste måltiden jag någonsin ätit, men ibland får man offra sig lite) För övrigt- hur coolt är det inte med en eventbrick i Chrome silver?

Efter incheckningen var det bara att ställa upp sina byggen på avsedd plats. Jag hade lite problem att hitta rätt länk till layouten på jbfs hemsida då länken var en text på japanska, men en schysst afol visade mig vart jag skulle stå.

Fortsättning följer...
.20250705_085126.jpg20250705_153713.jpg20250704_191706.jpg

ColA

Så otroligt roligt Eva att du och dottern gjorde detta  <3

Svartkrut

Lördag 5 juli

Entrén öppnade 9:00 för utställare och utställningen var öppen 10-16 för publik.
Infomöte hölls 9:30 på japanska och engelska växelvis. Infon handlade om att det pga avhopp fanns biljetter över till Vip-festen  och att någon person skulle hålla en presentation på våning 2 eller 3 efter lunch. Inget om säkerheten eller utrymning.

Lokalen var en stor fabriksliknande mässhall med högt i tak och noll ljuddämpning. Jag drog nitlotten och fick placering ca 10-15  m från scenen. Större deöen av dagen gick det inte att föra en konversation med någon i närheten av scenen då ljudnivån därifrån var oerhört hög. Om någon någon gång mot förmodan stört sig lite på ljudet från scen/utrop på någon Klossfestival så kommer det inte i närheten av ljudnivån här. Lördagen var värst då de hade matat scenprogrammet till fullo , med nytt inslag varje hel eller halv timme. Förutom speedbuildingtävlingar som kommenterades konstant med maxljud i mikrofonen så var det ett japanskt jazzband som lirade ett par timmar om dagen + en grupp som trummade flera gånger på gigantiska traditionella trummor.
Under lördagen ägnade jag ganska mycket tid till att gå runt och fotografera och prata med afols. GBCn var på en annan våning mitt emot stadens bibliotek. Där var det lugnast på hela utställningen.
Även ute i en foajé där man kunde bygga mosaik och något mer var det lugnt.

Man tog lunch när man ville och kom och gick som man kände för. Det fanns inga krav på att man skulle stå vid sina mocs och det fanns inga staket.
Utanför byggnaden fanns det foodtrucks som man kunde köpa mat ifrån. Det var billigt och gott. Största nackdelen var väl att det var 35° varmt och stekande sol ute, så det var ingen höjdare att köa eller äta ute. Man fick ej äta inne i utställningshallen.

Vi gick strax efter 15 pga att våra öron blödde och vi behövde vila innan vip-festen skulle starta vid 19 på ett hotell några stationer bort med monorailen.

Hotellets entré var i princip utanför tågstationen. Dock var det tur att några av arrangörerna dök upp i foajén och visade vägen för hujedamig det hotellet var stort och inget dussinhotell på något sätt. Man kan väl lugnt säga att vi afols stack ut bland övrigt klientel.

Buffén var bra och rik på variation i rätter. Skulle dock inte säga att det var värt 750 kr. Även om eventset, en minifig och en extra polybag ingick.
Det var dock en trevlig tillställning och jag blev inbjuden till Taiwan brickfest i slutet av mars. Då kommer dock jag vara upptagen med Swebricks event i Örebro, så det blir ingen tripp till Taiwan till våren.

Behöver sova nu, men fortsättning följer. Förmodligen efter jag kommit hem på tisdag.

dalle

Tack för att din rapport från Japan. Mycker roligt att du och dottern kom i väg på er resa.

Gideon

Tack för rapporten! Så kul att höra från AFOLs som varit på olika internationella event :)

(Kul också att följa er resa i övrigt också i andra kanaler, ser ut som om ni fick till en riktigt bra 50-årspresent...!)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

danielbrrssn

Väldigt bra resereportage. Vad roligt att du åkt dit och tack för rapporteringen.

Ser fram emot resten också. 

robinnilsson403

Riktigt kul att få följa ert äventyr! Grym brick!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Anders67

Fantasiskt äventyr och så kul att få inblick i hur det är att vara där - kanske vi kan få med detta i vår tidning också.

T-86

Verkligen kul med din reseskildring! Vilken resa, hoppas ni tar er hemåt i god ordning efter detta äventyr.
Take care- stay strong, and enjoy every sandwich!
Finns på: FLICKR INSTAGRAM

Svartkrut

Kul att ni uppskattar att höra om mitt äventyr i Japan. Här kommer fortsättningen.

Söndag 6 juli
Söndagens scenprogram var tack och lov lugnare, vilket gjorde att jag ägnade mer tid åt att sitta vid mina byggen och fick öva mer på japanska i samtal med publiken. Och dottern fick överglänsa mig med råge i språkkunskaper, dels i japanskan som hon studerat i skolan, men också genom att hälsa och tacka på kinesiska och koreanska. 

Jag är glad att jag valde att ta med månadstavlorna och inte idiomen. Månadstavlorna klarade jag nämligen av att förklara på japanska, vilket uppskattades mycket. 

Jag hann också med att gå runt och prata med fler byggare under söndagen och träffade många Lego Masters deltagare från Japan och Kina. Många byggare gav mig gåvor med allt ifrån visitkort och vykort till stickers, printade bricks och tiles och till och med ett litet set från en av de koreanska byggarna. Jag fick även kakor och godis. Det kändes jobbigt att jag inte hade något att ge dem, men på söndagen tog jag med godis inköpt på Legoland Japan så jag åtminstone kunde erbjuda något. 

Sammanlagt var där 450 utställare från 26 länder. En hel del bekanta ansikten från Skaerbaeck även om det endast var 3 jag kunde namnet på.  Från Europa träffade jag byggare från Tyskland, Irland, UK, Nederländerna och Italien. För övrigt pratade jag med byggare från Japan, Sydkorea. Kina, Taiwan, Hongkong, Singapore, Australien och Nya Zeeland. 

Det var överlag mycket hög klass på de flesta byggena. Generellt skulle jag vilja säga att de asiatiska byggarna höll en extremt hög klass gällande bitbyggda figurer med organiska former. Även de tekniska byggena höll oerhört hög klass. Dock skulle jag vilja säga att när det gäller stadsbyggen och tåglandskap så hade swebrick sopat banan med alla utställare. 

När det gäller eventsetet tycker jag inte att det var så polerat och väldesignat som jag är van vid från våra utställningar. 

När det var dags att packa ihop kan jag nog säga med ganska stor säkerhet att jag var först klar av utställarna.  Jag var klar på 1 min.  ;D

Svartkrut

Här kommer lite bilder från utställningen.

20250708_173904.jpg
Eventset (den vita katten) polybags och gåvor.
20250705_105324.jpg20250706_100226.jpg20250705_110336.jpg20250706_100419.jpg20250705_101408.jpg

Svartkrut

Svartkrut

20250706_152912.jpg20250706_100556.jpg20250706_100208.jpg20250706_100251.jpg20250705_103639.jpg20250705_125506.jpg

Svartkrut

MrUzagi