Bygghjälp stöd till tavla

Startat av Lilypiece, 24 Juni 2025 kl. 10:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Lilypiece

Halloj, jag behöver lite hjälp/inspiration på hur jag på bästa sätt får min tavla om 40x40 pluppar att stå upprätt. Någon som gjort något liknande och vill dela med sig av bilder på tavlans baksida och hur ni löste stödet?  

Bifogar bild på min tavlas baksida och hur jag tänker att jag vill positionera den på ett ungefär. 

Lilypiece

Oj vad perspektivet i fotot skevade till tavlan, den är väldigt rak och fin på riktigt, inte så vobblig som den framstår på bild! 

Illuwatar

Har inte gjort något direkt liknande, men jag skulle börja gräva i Technics-lådan efter en lösning. Är nog enklast att göra detta med Technics-beams och lite geometri...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Wolcker

Jag har gjort flera varianter, många inspirerade ifrån andra AFOLs

En är att du bygger ett stativ rakt av, då kan du använda dig av baseplates.

Annars är att du bygger ben som du sätter fast direkt i tavlan.

Kom ihåg att det kan ibland vara glidigt mellan ben och bord. Det finns flera lösningar där också. stabilaste är att sätta ihop benen så det blir en treangel om man kollar ifrån sidan. vill man inte det så är tex legodäck ganska bra att sätta dit då gummit glider inte.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Magnus den store

Jag gjorde stativ för några filmer för många år sedan. Använde samma stativ i Partille senast för mina tavlor på basplatta.

Movie Display Stand

I ditt fall är det kanske bäst att sätta fast något på baksidan. Har dock inte gjort något liknande.

Skulle titta vidare på liftarms eller kulleder. Liftarms kan du fästa på baksidan med exempelvis Technic Bricks eller 32529, Technic, Pin Connector Plate with Hole on Bottom. Liftarms kan dock vara besvärligt i vinklar i flera led och då är kulleder tacksamt.

57909b, Technic, Brick Modified 2 x 2 with Ball Joint and Axle Hole with 6 Holes in Ball
67696, Technic, Brick Modified 2 x 2 with Ball Socket and Axle Hole - Straight Forks with Round Ends and Closed Sides
17114, Technic, Brick Modified 2 x 2 with 2 Ball Joints and Axle Hole

Om det blir problem med att det glider är däck en bra lösning, som Wolcker skriver. Vill dock lägga till 45590, Technic, Axle Connector Double - Flexible Rubber som är bra tillsammans med Technic-lösningar.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Lilypiece

Citat från: Magnus den store skrivet 24 Juni 2025 kl. 12:58Jag gjorde stativ för några filmer för många år sedan. Använde samma stativ i Partille senast för mina tavlor på basplatta...
Tack, väldigt bra tips. Extra tack för bildexemplet!   :)

Lilypiece

Det kanske skulle se lite mer slimmat ut med en technic-lösning. Men det här funkar bra tills vidare! Tack @Magnus den store

lingonmirakel

Man blir ju nyfiken på motivet men det kanske kommer som MOC-inlägg i sinom tid? :D
Instagram: miken_mocs

Lilypiece

Citat från: lingonmirakel skrivet 25 Juni 2025 kl. 07:46Man blir ju nyfiken på motivet men det kanske kommer som MOC-inlägg i sinom tid? :D
He he, det kommer på Instagram @lego_by_lilypiece och sen på klossfestivalen oktober så klart :)

Jan Strybe

Jag har byggt ett stöd till min Ipad av technic armar och lite pins. Funkar väldigt bra och står stabilt. Borde funka för tavlor också.

IMG_7972.jpg IMG_7971.jpg

Lilypiece

Citat från: Jan Strybe skrivet 25 Juni 2025 kl. 10:08Jag har byggt ett stöd till min Ipad av technic armar och lite pins. Funkar väldigt bra och står stabilt. Borde funka för tavlor också...
Smart byggt! Tack för bild, skall testa denna variant oxå! :)