[WIP] [CB] Marknadsdag på Rådhustorget

Startat av canuckwannabe, 10 Juni 2025 kl. 17:27

Föregående ämne - Nästa ämne

canuckwannabe

Tidig söndagsmorgon. Några frivilliga, tillsammans med ett par gäspande poliser, blev just klara med att sätta upp avspärrningar över Rådhusgatan. Så nu är allt klart för att ta emot försäljare, besökare och allt annat som kan tänkas på en marknadsdag.

Är snart klar med ett antal byggnader [MOC,MOD], inklusive Rådhuset, med tillhörande gata. Allt byggt på moduverse. Jag har tänkt ställa ut det på Flygvapenmuseet i Linköping 1-2 november.

Men... det är lite tråkigt med bara några hus längs en gata. Så jag behöver hjälp. Gatan och det tomma torget behöver fyllas med allt som tillhör en bra sommarmarknad: matförsäljare, lotteristånd, bollkastning etc. eller bara en liten picknick på gräsmattan.

Så upplägget är:

1. Jag bygger upp hus och gata.

2. "workshop" Östra G 14 september (och andra som råkar befinna sig i Linköping på rätt datum) där deltagarna släpps lösa på mitt Lego-lager och bygger små eller stora scener för marknaden. Den som är allergisk mot minifigs får gärna bygga torgtillbehör. Det är fullt tillåtet att bygga en egen scen innan och ta med sig.

3. Utställning på Flygvapenmuseet i Malmslätt 1-2 november.

Mer information kommer här och i rätt forum.

canuckwannabe

En principskiss över bygget. Djupet på torget kan variera beroende på bidragens storlek och antal.

mrlind

Kan du posta några inspirationsbilder? Några bilder på Rådhustorget där du vill ha de små byggena placerade och några ideer på scener. Allt för att ge en kontext och sammanhang.
Några frågor som direkt bollar upp i huvudet är är minifig ska ha gula huvuden, om det är sommar eller vinter samt om det är 1800-talet eller 2000-talet.
Några exempel skulle hjälpa mycket.
Have a great build day!
Instagram Flickr

canuckwannabe

Citat från: mrlind skrivet 02 Juli 2025 kl. 20:03Några frågor som direkt bollar upp i huvudet är är minifig ska ha gula huvuden, om det är sommar eller vinter samt om det är 1800-talet eller 2000-talet.
Några exempel skulle hjälpa mycket.
Du har rätt i att det behövs några förtydliganden och ramar.

Vi kör med gula huvuden. Det finns mer variation där (och jag får användning av mina egna som jag annars aldrig använder).

Nutid, sommarhalvåret. Det är dock helt okej att inspireras av till exempel Medeltidsveckan i Visby med tillhörande marknadsstånd, mat och lajv.
Lokala inspirationskällor är Skänninge Marken, Ulrika Marken, Jättegrönt och Antik- & Retromarknad i Gamla Linköping, Bondens egen marknad på Yttre Borggården i Linköping. Riddarspelen på Ekenäs är värt ett eget CB men funkar som inspiration.
Några Swebrick:are var med på Andersbergsfestivalen och det kan vara en inspirationskälla.

Storleken på bygget spelar inte så stor roll (jag har gott om moduverse-plattor  :) ) men tänk på att inte bara stora imponerande byggen uppskattas av publiken på utställningen, utan även små roliga scener med bara några minifigs.  Så man behöver inte vara rädd för att delta även om man har begränsat med tid och bitar.

Några exempel från LEGO: , , ,