[CB?] Great Korv Contraption

Startat av andreaseldh, 28 April 2025 kl. 21:28

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 28 April 2025 kl. 00:10Inatt utförde jag friktionstest mellan 33078 och 3297.

Det brukar sägas att gränsen mellan geni och galenskap är hårfin. Just nu känner jag mig definitivt på den högra sidan om den gränsen! Det enda jag har gjort i plast, är att lägga korvar på ett hustak. Så hur kan jag tro att denna Great Korv Contraption (som alltså enbart existerar digitalt) kommer att fungera? Inkorgens kanthöjd är 12 klossar och 1 platta och utkastet 12 klossar och 2 plattor. Den kräver yttre motorisering, men kan i gengäld seriekopplas både rakt och i vinkel. Planen är att beställa bitar till denna vita och noggrant funktionstesta den. Om den visar sig fungera, köper jag sedan bitar till tre till: gul, blå och röd efter våra två favoritländers flaggor. Kanske vill fler vara med och bygga, så vi blir ett riktigt CB? Vad sägs om de 11 färgerna från Everyone is Awesome plus Light Bluish Gray som nummer 12?

Men än så länge finns alltså endast dessa renderingar!

Great_Korv_Contraption_WIP_03.png

Great_Korv_Contraption_WIP_03_BACK.png

Lähnn

Ingen ska påstå att du gör det lätt för dig  ;)
Ska bli kul att se om du kan få det att fungera

CopMike

Eriol

Citat från: CopMike skrivet 29 April 2025 kl. 06:24Vad blev μ?
Den intressanta frågan är ju vilken gjutform av 3297 som användes. Tror det kan ge betydligt lägre friktion med de nyare och blankare takbitarna.

andreaseldh

Jag mätte inte µ direkt, utan kombinationen med normalkraftens komponent i fallriktningen.

Resultat:

MrUzagi

Galet roligt. Det ska bli intressant att se resultatet.

V.L.flower

Vad är det med Swebrick och Korv?  ;D  :P
I Love Studs
https://konstnarviolalindell.se
insta: konstviolalindell

andreaseldh

Citat från: V.L.flower skrivet 01 Maj 2025 kl. 23:27Vad är det med Swebrick och Korv?  ;D  :P

Du får fråga @CopMike! Annars är min erfarenhet snarare att det är pizza som serveras på exempelvis uppackarkvällar före utställningar.

Och här är första utkastet till motorenheten!

motorenhet.png

andreaseldh

Idag kom delarna till ovanstående motorenhet och det visade sig tyvärr att den går för fort.
Vadå, det finns väl ingen standard för Great Korv Contraption?
Nej men om jag ska använda den även som GBC, vill jag att den ska gå korrekt! En annan fördel med denna version är att den lika bred som modulen, meden den förra var bredare.

motorenhet_WIP_03.png

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 05 Maj 2025 kl. 17:04För mig är det alltid tvärtom!
  • Designa i Stud-io
  • Beställa bitar
  • Hoppsan, designa om
  • Beställa mer bitar
  • Några repetitioner av punkterna 3 och 4
  • Första leveransen anländer

Och givetvis blev det så även denna gång! När jag kör GBC brukar jag ställa in transformatorn på läge 4 av 6, alltså lite långsammare än full fart. Hastighetsmätningen av version 01 gjordes med batteribox, alltså full fart. Så när jag räknade ut den nya utväxlingen, råkade jag kompensera åt fel håll. Tillbaka till punkt 3.

andreaseldh

Jag kan tyvärr inte kalla den driftsäker, men jag lyckades få ihop en video i alla fall!

andreaseldh

Driftosäkerheten hos första versionen bestod i att lyftarnas väggar riskerade att krocka med vevaxeln, de gul- och rödmärkta delarna på bilden.

Great_Korv_Contraption_WIP_03_SEE-THROUGH.png

För att lösa detta behöver lyftarna vara längre, så att man får en lucka mellan väggen och vevaxelns krök. Detta i sin tur kräver andra Slope. Mitt friktionstest hade dock visat att 30363 var otillräcklig för nakna korvar. Men jag ska ju transportera korvar med bröd och då fungerar denna lutning alldeles utmärkt! Funderade även om man kanske skulle använda 5654 för att slippa 85984, men den finns tyvärr bara i fyra färger.

Här ser vi en regnbågsbyggd version med 30363. Ny inkorgshöjd är 10 klossar och 2 plattor, utkastet är 11 klossar och 1 platta.

När jag beställer bitarna, får jag även passa på att köpa några 42876 att köra tillsammans med bananerna ;)

andreaseldh

Fyra moduler byggda, här är videon!

andreaseldh

En önskebit som inte finns är Axel 2,5 ...

Axle_2_5.png

... eftersom 32072 sitter dåligt och är jobbig att återmontera.

kring_axel_2_5.png

andreaseldh

Är någon mer intresserad av att bygga en egen modul, så vi blir ett CB? Som jag föreslagit tidigare, kan man utöka med fler färger. Beroende på bittillgång, har jag gjort min modul i två varianter:

2_modeller.png

Enfärgad
G_Korv_C.io
G_Korv_C.pdf
     Tvåfärgad
G_Korv_C_2F.io
G_Korv_C_2F.pdf
     Motorenhet
G_Korv_C_Motor.io
G_Korv_C_Motor.pdf

• I Studio-filerna kan man enkelt byta färg på alla vita bitar. Om det enbart är Double slope 3046 som ställer till det, utgå från den tvåfärgade och byt ut LGB mot din färg. Ja, du får även byta ut 2x3 Slope 3038 mot andra bitar om du vill.
  • Likaså den nedre linjen, endast om det är problem med Technic bricks i din färg.
  • Beträffande Knob Wheel 32072 eller 5405, måste du se till att båda är samma i din modul.
  • Min motorenhet kunde driva 4 moduler utan problem, så vi kan väl ta det som ett riktvärde?

Och allra sist: Ja du får bygga en helt annan modul om du hellre vill det!
  • Höjd inkorg: 10 klossar 2 plattor eller lägre.
  • Höjd utkast: 11 klossar 1 platta eller högre.
  • Överhäng utkast: 1 knopp eller fler.
  • Inre motorisering eller sammankopplingsbar enligt ovan.