[MOC] Medeltida åker utanför en stadsmur

Startat av Magnus den store, 08 April 2025 kl. 02:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Medeltida åker
Under eventet ställde jag ut ett litet bygge kring en åker. Någon form av sädesfält under medeltiden.

000.jpg
En liten stadsmur med ett sädesfält utanför.

Än så länge är det mest ett testbygge kring åkern, med en intressant teknik, där jag vävt ihop 656 stycken Technic, Brick 1x2 with Holes, 32000 och 32 stycken Technic, Brick 1x1 with Hole, 6541, till fyra böjliga skivor. Det är inte lika flexibelt som näten, men är i gengäld starkare.

Skivorna har satts fast bakkant och ligger sedan löst. Gravitationen tar hand om resten och skapar ett mjukt fall på åkern. Jag har ingen bild, men under skivorna har jag satt tiles på olika höjder för att reglera marknivån.

001.jpg
Från det här perspektivet framträder skarvarna ganska tydligt.

002.jpg
På baksidan är det ännu tydligare att jag trappat ner en plate per skiva. Här syns också det mjuka fallet på marknivån.

I nästa version ska jag experimentera med en större skiva, utan trappning, som sluttar i 2-3 riktningar. Om allt vill sig väl kan jag bygga ihop två skivor rygg i rygg med en mjuk sluttning i alla riktningar. Behöver också minska fyrkantigheten.

Tekniken
Det är väldigt många Technic, Brick 1x2 with Holes, 32000 som ligger omlott och några Technic, Brick 1x1 with Hole, 6541 i kanterna. Allt sitter ihop med pins. Se bild. Jag täcker upp så att det är genomgående med pins. Det gör att jag begränsas till bredderna 2, 3, 5, 8, 11, 14 osv. Om jag bygger 7 rader kommer sista raden sakna pin i vartannat hål.

Technic-matta 32x5 studs.png
Skiva 32x5 med frilagda pins.

Technic-matta 32x8 studs.png
Skiva 32x8 med frilagda pins.

Möjligheter och begränsningar
Rent byggtekniskt ger en konvex lutning (utåtbuktande) fler möjligheter eftersom ovansidan dras isär. Det går att sätta andra bitar på studsen utan att det blir konflikter

En konkav lutning är lite besvärligare. Inåtbuktningen begränsas med exempelvis tiles ovanpå. Det är fortfarande böjligt, men inte lika mycket. Det spelar dock ingen roll för åkern då jag endast använder dess apollo stud.

En annan begränsning är färgurvalet. Reddish Brown funkar bra för en åker, men allra helst vill jag ha grönt för att skapa gräsbevuxen terräng. Tyvärr är den biten dyr och ovanlig, då den endast förekom i tre sett 1999 och 2002.

32000.png
Färgurval

Fortsättning följer...
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

robinnilsson403

Jag tappade hakan när jag såg detta! Så genial lösning! Som sagt, synd på urvalet av färger...
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

dalle

Det blev den tekniska lösning jag tog med mig från helgen.  (y)

MrUzagi

Intressant teknik.

Lite funderingar om färgval. Om djupet/höjden inte är för begränsat och kanterna kan täckas på lämpligt sätt så går det ju att sätta plates med andra färger ovanpå. Men då har man inte de öppna studsen iofs. Men det skulle man kunna lösa med en rund plate med öppen stud, även om det då givetvis bygget på ytterligare på höjden. Men man har lite mer val i därger.

Ett annat alternativ kanske kan vara 86996 Brick, Modified 1 x 1 x 2/3 with Open Stud, som då även det bygger på ytterligare på höjden. Men den har bl.a Olivgrön, som är klart vanligare än för Technic bricks, speciellt som den är en nyare bit där det fortfarande komemr set med diverse färger.

Cleefuzz

Tack för förklaring! Stod och tittade på modellen i helgen men fattade inte riktigt hur det var gjort. Riktigt snyggt!

lingonmirakel

Citat från: MrUzagi skrivet 08 April 2025 kl. 11:46Intressant teknik.

Lite funderingar om färgval. Om djupet/höjden inte är för begränsat och kanterna kan täckas på lämpligt sätt så går det ju att sätta plates med andra färger ovanpå. Men då har man inte de öppna studsen iofs. Men det skulle man kunna lösa med en rund plate med öppen stud, även om det då givetvis bygget på ytterligare på höjden. Men man har lite mer val i därger.

Ett annat alternativ kanske kan vara 86996 Brick, Modified 1 x 1 x 2/3 with Open Stud, som då även det bygger på ytterligare på höjden. Men den har bl.a Olivgrön, som är klart vanligare än för Technic bricks, speciellt som den är en nyare bit där det fortfarande komemr set med diverse färger.
Drömde senast idag om en 1x2 plate med öppna studs á la jumper plate men lär väl inte hända ;D
Instagram: miken_mocs

MrUzagi

Citat från: lingonmirakel skrivet 08 April 2025 kl. 12:41Drömde senast idag om en 1x2 plate med öppen stud á la jumper plate men lär väl inte hända ;D
Drömma kan man ju alltid göra.  ;)

Magnus den store

Citat från: robinnilsson403 skrivet 08 April 2025 kl. 02:45Jag tappade hakan när jag såg detta! Så genial lösning! Som sagt, synd på urvalet av färger...

Tackar!

Citat från: dalle skrivet 08 April 2025 kl. 05:18Det blev den tekniska lösning jag tog med mig från helgen.  (y)

Gott, hoppas den kommer till nytta för fler.

Magnus den store

Citat från: MrUzagi skrivet 08 April 2025 kl. 11:46Lite funderingar om färgval. Om djupet/höjden inte är för begränsat och kanterna kan täckas på lämpligt sätt så går det ju att sätta plates med andra färger ovanpå.
[...]
speciellt som den är en nyare bit där det fortfarande komemr set med diverse färger.

Jag har 1 500 Technic, Brick 1x2 with Holes, 32000, kvar. Så jag har ju tänkt sätta mig ner och testa hur mycket som det faktiskt går att bygga på. Just för åkern var det viktigt att ha apollo studs överallt för att kunna fästa sädesfältet. Ska jag däremot göra gräsbevuxen terräng behöver jag bara strössla med apollo studs.

Först måste jag beställa lite bitar som tog slut under det här bygget:
Technic, Brick 1x1 with Hole, 6541
Technic, Pin with Short Friction Ridges, 2780

AndersI

Citat från: Magnus den store skrivet 08 April 2025 kl. 13:35...Först måste jag beställa lite bitar som tog slut under det här bygget:
...
Technic, Pin with Short Friction Ridges, 2780

Det är väl nästan ett historiskt ögonblick när svarta pins tar slut, de flesta Technicbyggare har väl lådvis av dem?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Magnus den store

Citat från: AndersI skrivet 08 April 2025 kl. 13:44Det är väl nästan ett historiskt ögonblick när svarta pins tar slut, de flesta Technicbyggare har väl lådvis av dem?
Ja, jag trodde aldrig det skulle ske. Jag har säkert köpt över 1 000 stycken genom åren. Jag köper ju inga Technic-set, utan fokuserar på de Technic-element jag behöver. Dock kan jag ha en del pins i mina osorterade lådor, men det är enklare att beställa nya. Jag har ändå så mycket mer som ska inhandlas.

Studley Heinsbergen

Verkligen en briljant lösning, Magnus! Dessutom ännu läckrare i verkligheten än på bild. Grymt imponerande!

Magnus den store

Citat från: Studley Heinsbergen skrivet 08 April 2025 kl. 14:34Verkligen en briljant lösning, Magnus! Dessutom ännu läckrare i verkligheten än på bild. Grymt imponerande!

Tackar, måste dock trycka på att jag inte försökte komma på en flexibel marklösning. Jag köpte massa Technic bricks för att de:

• har apollo studs,
  • är reddish brown och
  • är billiga. I snitt har jag betalat 19 öre styck plus frakt.

Jag hade tänkt sätta allt på plates och få till en nivåskillnad med trappning. Det var när jag experimenterade med pins som märkte att jag fick en rörlig men fortfarande samverkande skiva. Hade ett sånt här ögonblick:

adam bomb.png

Gideon

Riktigt snyggt! Klurig teknik, och bra användning av "minionhåret" :)

Ett av alla byggen som jag uppenbarligen inte hann titta tillräckligt på i helgen, tack för att du postade det här så man kan titta på det i lugn och ro...!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Magnus den store

Citat från: Gideon skrivet 08 April 2025 kl. 16:35Riktigt snyggt! Klurig teknik, och bra användning av "minionhåret" :)

Ett av alla byggen som jag uppenbarligen inte hann titta tillräckligt på i helgen, tack för att du postade det här så man kan titta på det i lugn och ro...!

Tackar, jag hann inte heller med att studera något bygge i detalj så jag ser fram emot bilder.