SBC mars 2025 - grilla?

Startat av Skafte, 06 Mars 2025 kl. 18:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Swebrick Brick Challenge XCVIII

Månadens bit är en som jag trodde hade varit med, men jag hittar den inte i listan... 2877 Brick, Modified 1x2 with Grille.

Biten dök upp på tidigt 90-tal och har blivit mäkta populär, med några nya färger ganska nyss, t ex Bright Green, Dark Red och Medium Nougat (dessutom har Dark Green, som var besvärlig tidigare, gjort comeback).

Största fördelen med biten är givetvis de två olika korrugerade ytorna som kan varieras i det oändliga!

Regler:
  • Bygg vad som helst i valfri storlek, innehållande minst en (men gärna flera) av månadens bit.
  • Biten får gärna ha en framträdande roll i bygget, men det är inget krav.
  • Bygget ska vara nytt eller ej tidigare visat på Swebrick, Flickr, Facebook, Instagram eller andra delar av internet.
  • Posta max tre bilder med största sidan 1000 pixlar i denna tråd. Dessutom får man posta en video om man vill.
  • Bilderna ska postas innan midnatt 31/3.
  • Digitala bidrag är tillåtna, men i händelse av oavgjort resultat vinner fysiska byggen över digitala. Vid oavgjort mellan två fysiska (eller två digitala) bidrag avgör förra månadens vinnare.
  • Alla forummedlemmar får delta i tävlingen.

Omröstning sker i en ny tråd som startas strax efter bidragstidens utgång.
Vinnaren får outsäglig ära och dessutom förmånen att bestämma nästa månads bit SAMT exklusivt för denna månad en komplett uppsättning av biten i samtliga dessa färger:

IMG_0201.jpg
(Maersk Blue -ej i set- och Pearl Light Grey sponsras av @CopMike)

andreaseldh

Synd att vi har regeln att bygget måste vara nytt, annars har jag en musikmaskin  ;)

Skafte

Jag skulle ijänklien vilja ändra reglerna så att biten på något sätt skall vara i fokus i bygget - det händer ju rätt ofta att tävlingsbidrag uppenbarligen är ganska färdiga och råkar ha en eller några av månadens bit i sig, men ovisade på internet så kan de vara med. Tanken är ju (tycker jag!) att man skall "tvingas" vrida och vända lite på biten och fundera på hur den kan göra nytta. Men det är ju kul med många bidrag också.  <3

Godtfred

Håller iofs med, men vore synd att lägga in svårtolkade begränsningar som minskar antalet byggen. Jag har fullt förtroende att de som röstar inte röstar på byggen som bara råkar ha månadens bit instoppad någonstans utan speciell anledning, eller knappt syns. Det löser sig med självreglering helt enkelt.

Cleefuzz

Undrar om månadens bit hade haft intressanta användningsområden om den fanns i transparenta färger. Ser ju att det skulle kunna medföra en del intressanta effekter av den korrugerade ytan, och skapa mer diffusa effekter, men det kanske går förlorat i och med bitens tjocklek.  ::)

Jesperrydhog

Som gula dekorer vid högra sidan på min Unimog terränggående räddningsbil.Lego modell 04 Unimog Mercedes-Bens..jpgUnimog Mercedes-Bens MOC 04..jpg
Och på västra sidan med. Bakom förehytten.

Skafte

I samarbete med Trosas stolthet @CopMike kan jag idag, med en dryg vecka kvar att bygga på, presentera ett bonuspris för månadens bitutmaning: en samling med alla färger biten kommit i (plus Maersk Blue!) - se bild i förstaposten!

Medtages och utdelas i Göteborg (eller postas om vinnaren inte är där).

Bygg bygg!

andreaseldh

Nej jag har ingen poddstudio, se det som en skiss inför framtiden! Månadens bit agerar både akustikplattor och bakgrund.

Poddstudio.jpg

Tillägg:
Bilden ovan använder enbart färger som finns i plast. Utom tävlan, har jag även en version som använder digitala färger.

MrUzagi

Jag har inte varit med på så många SBC på ett tag, men Skaftes uppmaning fick mig att fundera på hans nästa bok. Undrar vad han kan ha skrivit i den?

2025-03 1x2 Brick Grille (Book)_2.png

Godtfred

Fiskbensparkett!

IMG_20250324_202000.jpg

byStfn

"Du vet att din LEGO-hobby gått för långt när...,:)
SBC_03-2025_shurgard-logo.jpg

Studley Heinsbergen

Citat från: byStfn skrivet 24 Mars 2025 kl. 23:12"Du vet att din LEGO-hobby gått för långt när...,:)
SBC_03-2025_shurgard-logo.jpg

Oooh! Grymt läckert.

Jemanuelson

Inför Göteborgs-eventet har min fru Gunilla blivit Swebrick-medlem. Hon gillar Lego, men ännu mera att sticka (to knit). Därför blev såklart hennes nickname Knitbrick.

Hennes namnskylt ville jag pimpa i ett stickningsmönster som kan påminna om hennes stickningar. Då blev grill-biten perfekt!

Hälsa henne gärna välkommen till föreningen om du ser en dam med denna skylt i Göteborg 😊

IMG_4928.jpg

byStfn

Citat från: Jemanuelson skrivet 25 Mars 2025 kl. 06:50Inför Göteborgs-eventet har min fru Gunilla blivit Swebrick-medlem. Hon gillar Lego, men ännu mera att sticka (to knit). Därför blev såklart hennes nickname Knitbrick.

Hennes namnskylt ville jag pimpa i ett stickningsmönster som kan påminna om hennes stickningar. Då blev grill-biten perfekt!

Hälsa henne gärna välkommen till föreningen om du ser en dam med denna skylt i Göteborg 😊

IMG_4928.jpg
Så ofta som hon varit med på utställningar så behövs inte någon skylt för min del i alla fall! Så kul! Välkommen @Knitbrick !

Jemanuelson

Citat från: byStfn skrivet 27 Mars 2025 kl. 15:18Så ofta som hon varit med på utställningar så behövs inte någon skylt för min del i alla fall! Så kul! Välkommen @Knitbrick !
<3 (y)