Låna LEGO-set av varandra?

Startat av Dock, 21 Januari 2025 kl. 00:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Dock

Hej på er!

Jag är ju främst en MOC-byggare men behöver ibland vila hjärnan med ett set.

Problemet är dock att jag är noll intresserad av att ha det på display när det väl är färdigt, så då blir det att plocka ner direkt och förvara eller sälja. Det blir således mycket jobb och pengar för kort njutning.

Funderar därför på om andra funkar som jag och skulle kunna tänka sig att vi startar någon form av lånecirkel? Att vi helt enkelt startar en tråd och lägger upp bilder på det vi kan låna ut och samtidigt skriva vad man själv är intresserad av. 

Kanske har detta redan testats eller till och med är i full gång någonstans ?

Joyride

Jag gillar det här konceptet som sådant, alla behöver inte äga allt. Själv är jag en person som köper (gärna begagnat), bygger, säljer igen. Har hittat avkoppling i att riva byggen 😀

Stöket med en bytesring är ju att du behöver göra nästan allt det du gärna vill slippa. Riva, inventera, packa, skicka. Slipper säljmomentet - och risken att det inte blir sålt.

Med det sagt så skulle jag gärna vara med och fundera mer på det.

Instagram: joyride_bricks

byStfn

Jag har funderat lite löst på att hyra ut byggen, men det är mycket logistik för pengarna. Det finns ett företag i danmark som också haft idén och sjösatt den förra året! Man betalar en månadsavgift och kan hyra x antal set under tiden. Funkar ungefär som de gamla filmuthyrar-tjänsterna som skickade ut DVD:er om någon minns dessa.