Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Svarta riddarnas borg

Startat av de Gothia, 13 April 2011 kl. 13:54

Föregående ämne - Nästa ämne

de Gothia

4:e borgen/tillhållet här på forat. Mitt hittils största och mest detaljerade bygge nånsin. Behövs för min största arme. :) Täcker två stora grå baseplates.

Lite finlir och detaljer kvar så det kommer komma mer bilder under de närmsta veckorna. Runt om kommer det byggas upp ett lika stort landskap (dock i moduler) som min första borg (Lejonriddarna). Ville bara lägga in en cliffhanger-bild nu! :)

Tanken är att Black Knight´s har mycket av sina nordiska traditioner kvar i sig och bor i sin gamla borg vid kusten som nu är mycket större än vad den en gång var. De livnär sig till största delen på fiske och byteshandel med sina små Sea serpents.

EDIT: lägger nu till bilder på borgen när den är helt klar!

mer bilder på min bs när den blir publik: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=476776

Illuwatar

Snyggt - gillar speciellt korsvirkeshusen. Blir spännande att se när det är komplett...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Teabox

Snyggt :)

Vill gärna se bilder på hur du löste ditt problem sen :P

Tie Fighter

Ser kanon ut, gillar hur du byggt samman huset med klippan.
Väntar med spänning på fortsättningen.

Stigge72

Snyggt. Jag gillar delen ovanför porten.

En fråga: Har du ställt borgen på fel ledd, eller spikat fast separatorn i väggen?

Etzel

Fantastiskt! Jättekul att se hur din design för de olika klassiska riddarnas borgar ser ut. Tycker dock att det borde vara lite mer svart för de svarta riddarna än det är nu, men det kanske bara är min egen personliga preferens.  ;)
Kul idé att de är lite "viking"-inspirerade, ger mer karaktär åt dem.

Jesperallen

Kanonfint!

Gillar främst den kompakta känslan på huvudbyggnaden till höger. Ser fram mot fler bilder på detaljer längre fram.

Citat från: teabox skrivet 13 April 2011 kl. 14:09
Snyggt :)

Vill gärna se bilder på hur du löste ditt problem sen :P

Det skulle jag också gärna vilja se hur du löste, kul att se hur andra löser problem som man själv stöter på ibland.

Silence101

Mycket snyggt. Jag gillar detta medeltidstema. Jag börjar själv bli sugen på att bygga när man ser såna här skapelser.
Mera bilder!!!! Vill ha inspiration av ett proffs   :D
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Barbaroux

Jättekul att se alla dina borgbyggen de Gothia. De har inspirerat mig väldigt mycket och gjort att jag hittat tillbaka till "legovärlden" efter att ha smygläst ganska länge på swebrick. Håller själv på att testa lite olika byggtekniker till ett eget framtida större bygge i borgtema. Har själv experimenterat lite med runda former och ser verkligen fram emot att se fler bilder från ditt projekt och få fler intressanta byggtips. Innan jag börjar bygga på allvar måste jag först samla på mig en massa legobitar men har snart kommit en bra bit tack vare Bricklink och snart även [xxx]. Numera lever man ständigt med ett dåligt samvete för att man spenderat för mycket pengar på plast. Köpte första legot till mina barn (låtsas jag) för 16 månader sedan och vågar inte räkna på hur mycket pengar som jag spenderat sedan dess pga dig de Gothia  ;D.

Kommer följa den här tråden noga!

de Gothia

oj, tack för alla svar! :)

teabox: det blev som det tipsades om i tråden. jag satte inte plats:en ända in till den svängda delen. det är småhål men inget som syns jättemycket. bilder på det kommer! :)

stigge: hahaha ja jag byggde den uppp o ner! ;) nej då, den sitter på ett häftstift. du ser de andra två till vänster om den. annars hittar jag dem aldrig!! :)

etzel: ja jag hade med den tanken med mer svart. om du kollar på min black falcons borg så är den mer svart-grå och anledningen är att den först var tänkt som black knights borg men den ändrade ägare under byggets gång. sen ville jag inte bygga likadant med denna borg utan körde mer på grått ist.

barbaroux: oj tackar ödmjukast för de fina orden! :) dock ser jag mig själv som nybörjare fortf! :)

o återigen tack för alla fina ord! sporrar mig att bygga ännu mer! :) bilder kommer imorgon (eller idag iofs) när jag sovit lite! ;)

de Gothia

dåså, bilder i dagsljus ist! :)

satt o funderade länge på hur gallret skulle fungera till tornet. ett sätt hade ju varit att strunta i att hissa upp o ner det. men jag vill ändå få med lite lekmöjlighteter även fast det bara är för ögat och inte för handen! :)

smeden har blivit äldre än när vi såg han senast och husrerar nu i ett av tornen. han diskuterar flitigt med en av sergeanterna om hur svärd egentligen bör göras!

en av tjurriddarna förs till förvaring under berget där det finns en fängelsecell.

lorden och hans fru kommer ner från sitt residens uppe på berget. med hjälp av en mur och port kan borgen försvaras därifrån om första muren faller. vatten sipprar in i på det lilla torget och vidare ner till nedre området.

som sagt, lite mer detaljer och landskap runt sen så är det klart! :) då är bara frågan vilken fraktion som ska få sin borg/tillhåll uppbyggd! :)

Tie Fighter

Kanon borg som alltid!! gillar källan som sipprar ut ur berget.

Teabox

Jätte snyggt bygge :) jag gillar de fina gränderna och de små sakerna runt omkring borgen. Plus bebisen är söt :)

Swe_mckvack

Har också letat efter ett bra sätt att använda plattan från minifigs till takplattor, gillar din lösning

AndersI

Jättesnyggt bygge med många detaljer. Gillar!

Men det är ett ställe som inte kommer upp i samma klass som resten, övergången från det runda hörnet till sidomuren. Det ser kantigt ut med nivåskillnad både i höjd och djupled. Det känns som om det runda hörnet skulle behöva lite högre krenelering, som går ut lika långt som sidomuren (om du förstår vad jag menar).

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD