Julen - dag för dag - diskussion

Startat av Memmla, 26 November 2024 kl. 20:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Svartkrut

Jag gick igång rejält på den här tävlingen. Jag gillar utmaningen att börja om inför varje dag, men tänker att de som bygger vidare på sin story sparar mycket tid. Även om vi bara är halvvägs nu hoppas jag redan på att tävlingen återkommer och då skulle man ju kunna köra antingen det ena eller det andra eller att man kör 2 kategorier parallellt. Jag har hittills lyckats pricka exakt antal bitar på alla byggen utom ett. 

Jag har inga problem med att komma på idéer, tvärtom behöver jag sålla, men däremot har det varit lite lurigt emellanåt då vissa bitlådor tydligen är tomma, men då får man lösa det med det som finns. 

Dock behöver jag tid för att plugga, så har inte möjlighet att bygga varje dag, men jag avvarade en dag och byggde 18 st på 8 h. 😅

Emma

Citat från: Jemanuelson skrivet 12 December 2024 kl. 18:59Vid en eventuell precisering av förutsättningarna hade det också varit bra med tydligare beskrivning av bedömningen/"domarkategori" om den avviker från vanlig intern AFOL-modell. Den kan ju också påverka hur man väljer att bygga. (sagt utan att veta hur det är gjort denna gång - men man anar av ovan att det åtminstone inte är samma varje dag)

Jag tyckte nog ändå att jag var ganska tydlig med otydligheten.

"En högst godtyckligt sammansatt jury kommer tycka till om byggena varje dag", "Det finns inga förutbestämda kriterier som bedöms, utan juryn säger sitt helt efter eget tycke och smak".

Jag försöker (dold agenda?) att få bort tävlingshetsen och få fram lekfullheten. Bedömningssporter har aldrig varit min grej. Just för att det är så... luddigt... eller vad man ska säga.

Denna gång är det väl lite av grejen att man inte vet riktigt vad som kommer falla juryn i smaken. Och för er som var med förra gången det begav sig (4 år sen), så minns ni kanske att det var samma upplägg då, inklusive att det inte tydliggjordes innan hur bedömningen skulle gå till.
Region Mitten

Jemanuelson

Citat från: Emma skrivet 12 December 2024 kl. 21:29Jag tyckte nog ändå att jag var ganska tydlig med otydligheten.

"En högst godtyckligt sammansatt jury kommer tycka till om byggena varje dag", "Det finns inga förutbestämda kriterier som bedöms, utan juryn säger sitt helt efter eget tycke och smak".

Jag försöker (dold agenda?) att få bort tävlingshetsen och få fram lekfullheten. Bedömningssporter har aldrig varit min grej. Just för att det är så... luddigt... eller vad man ska säga.

Denna gång är det väl lite av grejen att man inte vet riktigt vad som kommer falla juryn i smaken. Och för er som var med förra gången det begav sig (4 år sen), så minns ni kanske att det var samma upplägg då, inklusive att det inte tydliggjordes innan hur bedömningen skulle gå till.

Aha, det var kanske jag som var trög och inte fattade att det innebar olika juryer varje dag och väl då också "icke-afols". Och tanken är absolut god 👍

Din "dolda agenda" är absolut också lovvärd! Vi får väl hitta andra kategoriseringar och sporrar än "tävling" och poäng-givning. Kanske att ett pris lottas ut till alla som deltar och fullföljer?

Halvt off-topic var min farfar en gång på 1950-talet med i MMBK - Medelmåttornas Bowlingklubb. Där vann den som kom närmast genomsnittet av allas poäng 😂

Meanwhile räknar jag glatt mina dagliga fem bitar och fortsätter med min story, utan att veta vart den tar vägen 🎅🏼👍

MrUzagi

Det är det jag gillar med den här tävlingen. Det finns inga rätt eller fel i hur man tacklar varje dags utmaning, utöver att förhålla sig till de tämligen löst uppsatta ramarna.

andreaseldh

Facit ordvitsar!

8 december, 40 bitar
08_december.jpg
Hjulstjärna (Stud-io)

9 december, 45 bitar
09_december.jpg
Hjulen står för dörren (foto)

10 december, 50 bitar
10_december.jpg
Sang, sa Lucia (Stud-io)

11 december, 55 bitar
11_december.jpg
Trampa i klaveret (Stud-io)

12 december, 60 bitar
12_december.jpg
Lutande tornet av pizza (Stud-io)

andreaseldh

Citat från: MrUzagi skrivet 13 December 2024 kl. 19:21Dag 13 (65 bitar): Tänt vare här.

Day 13 (65 bricks).jpg

Alcazar, Melodifestivalen 2004!

andreaseldh

Citat från: Peter.Rohr skrivet 13 December 2024 kl. 20:42Dag 13 - 65 bitar:

Jultomtens kniv som han har till att tälja leksaker i trä^^

santadagger.png

Jasså, kommer Tomten från Osby? Jag som trodde det var Nordpolen.

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 14 December 2024 kl. 00:04Dagens bygge innehåller ett kameratrick.

14_december.jpg

Det verkar som att den virtuella kameran i Stud-io har i praktiken obegränsat skärpedjup. Begränsningen uppträder istället när bitarna blir mindre en pixlarna.

Emma

Citat från: andreaseldh skrivet 14 December 2024 kl. 00:08Det verkar som att den virtuella kameran i Stud-io har i praktiken obegränsat skärpedjup. Begränsningen uppträder istället när bitarna blir mindre en pixlarna.

Åhå!

Denna gåta gillade jag verkligen! Klockren!
Region Mitten

cyberwilma

Citat från: andreaseldh skrivet 13 December 2024 kl. 22:53Jasså, kommer Tomten från Osby? Jag som trodde det var Nordpolen.
Javisst, hans verkstad ligger i källaren på Lekoseum  :)
https://www.lekoseum.se/en/exhibition/
Insnöad på modulhus, i färd med att bygga om alla set till hela byggnader.

andreaseldh

Prispall 11 december

Första plats @MrUzagi

Andra plats @Memmla

Tredje plats @Skafte

andreaseldh

Ska det vara delad första plats 12 december?

Emma

Citat från: andreaseldh skrivet 16 December 2024 kl. 11:46Ska det vara delad första plats 12 december?

Det tror jag inte. Får kolla när jag kommer hem!
Region Mitten

Emma

Min unge Bjuna (som en del av er träffat på klossfestivaler) är djupt förtjust i andreaseldhs kluringar! Det var hon som inspirerade mig till att bygga rebusen. Hennes idé, mitt klossande.

Tack Andreas!
Region Mitten

andreaseldh

Ja den var klurig! Jag känner igen Fibonnacci-serien, men vet inte om det är rätt svar?