Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Rädda trädet!

Startat av Etzel, 08 Juli 2009 kl. 12:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Etzel

Mitt senaste bygge: En demonstration för att rädda trädet i stadens park från att bli nedhugget. Polisen har tillkallats för att skingra demonstranterna men de verkar vara allför få. Bredvid står den privata ägaren till parken som beslutat att bygga ett parkeringshus på platsen och därför ska trädet huggas ned.

Mer bilder på Brickshelf här: LÄNK

AndersI

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Frasse

Almarna åt folket! Men då var det väl Stockholms stad som ville bygga en tunnelbane-nedgång?
Har för mig att begreppet "trädkramare" föddes i och med en demostration, mot ett motorvägsbygge genom en skog, i Göteborgstrakten i början av 80-talet. Men där förlorade demonstranterna.

Fin moc, men varför Pirat- och syndikalistflaggor? Ska det inte vara maskros och gröna flaggor? ???

Selander

Miljön och detaljerna är jättesnyggt gjorda !
Jag gillar mest hur trädstammen och lövverket är gjort. Har sett flera liknande,
på brickshelf, men bra gjort är det  ;)
Nästa grej jag uppskattar är vägen, med vita kantlinjer och "riktigt" övergångsställe.
Måste ha gått åt  många tiles för denna begänsade vägbit....
Skulle gärna göra nåt liknande om Lego kostade 1/20-del av det gör i verkligheten.
Så tills vidare får det bli vanliga baseplates och roadplates - tycker det svider att köpa
dem också...... :-\

Nextuz

Selander.... kolla igen så ser du att de är vanliga bitar som han lagt ner =)  riktigt smart =)

Selander

Hade inte studerat det så noga, men jag tyckte proportionerna
på tiles:en var lite lustiga - men nu förstår jag - tack för förklaringen  ;D

Etzel

Tack så mycket allesammans! Jag såg att jag hade blivit bloggad på Legobloggen också, kul!  ;D

Inspirationen är förstås hämtad från olika trädkramarprotester men jag hade ingen särskild i åtanke när jag gjorde bygget. Piratflaggan och de anarkistiska svarta och röda flaggorna tog jag med för jag tyckte de var lite "rebelliska"  ;) Och precis som nextuz skrev, vägen är gjord i sk. SNOT-teknik (Studs Not On Top).

Det roligaste med detta bygge var nog att göra demonstranterna. Man fick hålla på och byta runt bland minifigurerna en lång stund  :)

robban

Gillar skarpt det grova trädet, krånglar själv med träd men dom ser lite veka ut mot denna ek
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk