Belysning i Studio

Startat av Gideon, 29 Oktober 2024 kl. 11:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Inspirerad av en diskussion i en av MOC-trådarna så kikade jag lite på att man numera kan lägga in ljuskällor i Studio.  (Vet inte hur länge som det funnits med i standardversionen, hade för mig att man var tvungen att mickla in nån addon för att kunna göra detta?)
Detta görs via att lägga till bitar med färger som heter nåt med "Luminous":
Screenshot 2024-10-29 111630.png

Exempel med en sån bit inuti stugan:
Stuga belyst.png

Stuga belyst studio.png

För starkt ljus med färg (eventuellt när det även passerar genom transparenta bitar) verkar dock göra så att skuggningen buggar ur lite, eller så har jag gjort nåt annat fel här. Så det verkar finnas en del begränsningar i vad man kan göra också.
Light in cylinder test.png

Nån som har laborerat mer med detta som vill dela med sig av lite tips och varningar...?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

MrUzagi

Jag har labbat lite med det förut, men inte så mycket att jag tycker att jag har något att tipsa om.

Gideon

Ett snabbt litet Micropolis-provbygge. Testade både att ha 2 plates som lyser och att bara ha den ena platen i fönstret lysande.
(Lite ljusläckage invertes också från andra fönster eftersom modellen blev ihålig)

Höghus test.png

Det går nog att göra riktigt läcker skyline med den här tekniken? :)
Flickr   Instagram

Gideon

Bättre med mörkare bakgrund. Men visst anar man en viss blå ton i skuggan här...?
Misstänker att det kanske är nåt skumt med hur ljuset hanteras när det sprids så att gult ljus ger blåare skugga osv.
Höghus test_3.png
Flickr   Instagram

MrUzagi

Bricknerd hade en utmärkt artikel om ämnet förra året. De går även in på hur man kan förbättra renderingen.

Backgrundsfärgen påverkar absolut färg i hela renderingen, och vad gäller själva belysningen så verkar White eller Warm White funka bäst med avseende oönskade färgstick. Jag har sett kommentarer på bl.a. Reddit där de sätter en vit lysande bit bakom en genomskinlig bit för färg med bättre resultat.

Gideon

Citat från: MrUzagi skrivet 29 Oktober 2024 kl. 13:22Bricknerd hade en utmärkt artikel om ämnet förra året. De går även in på hur man kan förbättra renderingen.

Backgrundsfärgen påverkar absolut färg i hela renderingen, och vad gäller själva belysningen så verkar White eller Warm White funka bäst med avseende oönskade färgstick. Jag har sett kommentarer på bl.a. Reddit där de sätter en vit lysande bit bakom en genomskinlig bit för färg med bättre resultat.
Intressant artikel! Att jobba med skarpare ljus och tänka på ljuskällornas placering vid renderingen kan definitivt lyfta resultatet 👍
Det jag var ute efter här var dock att bli klokare på hur man placerar ljuskällor i själva bygget, vilket jag för bara några dagar sen inte alls visste att det fanns inbyggt stöd för i Studio 💡
Flickr   Instagram

MrUzagi

Citat från: Gideon skrivet 30 Oktober 2024 kl. 23:39Intressant artikel! Att jobba med skarpare ljus och tänka på ljuskällornas placering vid renderingen kan definitivt lyfta resultatet 👍
Det jag var ute efter här var dock att bli klokare på hur man placerar ljuskällor i själva bygget, vilket jag för bara några dagar sen inte alls visste att det fanns inbyggt stöd för i Studio 💡

Jo, artikeln går inte in på den biten. Jag har sett sidor (minns inte längre var) där man experimenterat med att sätta ljus i byggen, men även som belysning till renderingen. Dvs. som strålkastare placerade utanför "bilden".

Gideon

Det låter smart att skapa egna ljuskällor! Tål att laboreras med vid tillfälle också 🤓
Om inte annat så är det kanske ett sätt att ha full kontroll över ljuskällornas placering jämfört med bygget.
Flickr   Instagram