Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Somewhere in Lindon

Startat av T-86, 01 September 2024 kl. 13:07

Föregående ämne - Nästa ämne

T-86

Insåg att jag aldrig postat mitt bygge här på forumet, som jag haft med på KF två ggr om.

Jag hoppas kunna ta mig på fler klossfestivaler när jag kunnat ställa det på pall i @Klossfestivalen regi. Det tackar jag så mkt för!
Take care- stay strong, and enjoy every sandwich!
Finns på: FLICKR INSTAGRAM

lingonmirakel

Kul att se både dig och detta fina bygge igår!
Instagram: miken_mocs

T-86

Citat från: lingonmirakel skrivet 01 September 2024 kl. 13:09Kul att se både dig och detta fina bygge igår!
Tack för det Mikael, kul att språkas IRL också. Ska bli kul att ngn gång framgent få se ditt ninjago-bygge också 👍

ColA

Strålande bygge T 😊

mrlind

Mycket vackert bygge. Välbalanserat och bra färgbalans.
Have a great build day!
Instagram Flickr

Bokeslundsparken

Det där var riktigt snyggt! Mer bilder tack!
In vino veritas.

Gideon

Riktigt fint bygge! Kul att det ska få chansen att ses av fler (både här och på Klossfestivalen fler gånger!) 🧝
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

T-86

T-86

Citat från: Bokeslundsparken skrivet 01 September 2024 kl. 21:03Det där var riktigt snyggt! Mer bilder tack!
Tack! Har tyvärr varit dålig på att fota detta bygge. Nu står det hos KF så jag får återkomma 😃

Citat från: Gideon skrivet 01 September 2024 kl. 22:38Riktigt fint bygge! Kul att det ska få chansen att ses av fler (både här och på Klossfestivalen fler gånger!) 🧝
Tack Jonas! 

Gideon

Citat från: T-86 skrivet 02 September 2024 kl. 06:14Nu står det hos KF så jag får återkomma 😃
Du kan ju låna en svart duk till vid nästa utställning och passa på att ta bilder mot en ren bakgrund?
Allt det vita träder nog fram fint mot just en svart/mörkgrå bakgrund :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

T-86

Citat från: Gideon skrivet 02 September 2024 kl. 08:19Du kan ju låna en svart duk till vid nästa utställning och passa på att ta bilder mot en ren bakgrund?
Allt det vita träder nog fram fint mot just en svart/mörkgrå bakgrund :)
Ja jag får försöka få till det! Gjorde ett stressat försök i Örebro men det fick ett dåligt resultat haha 😂

GustavF

Joyride

Mitt favoritbygge i Örebro, mycket snyggt @T-86 😊
Instagram: joyride_bricks

T-86

Citat från: GustavF skrivet 03 September 2024 kl. 07:21Mycket fint!
Tack så mycket Gustav!

Citat från: Joyride skrivet 03 September 2024 kl. 07:27Mitt favoritbygge i Örebro, mycket snyggt @T-86 😊
Tack Joel, det var verkligen roligt att höra.

T-86

För den som vill ha bakgrund/lore kring bygget;

Namnet "Lindon" användes under den första tidsåldern för de västra delarna av kontinenten Beleriand i Midgård. Lindon var den enda delen av Beleriand som överlevde "vredens krig" där Morgoth besegrades. En stor del av kontinenten översvämmades av havet och resterna bröts eller nedsänktes av tumultet.

Många alver flyttade från sina tidigare boplatser till Lindon i efterdyningarna av kriget, som avslutade den första tidsåldern. I de tidiga stadierna av den andra tidsåldern grundades därför kungariket för alverna i Lindon av Gil-Galad. Många hamnar kunde hittas i de olika delarna av hans rike, varifrån alverna kunde lämna Midgård till Valinor - Valars odödliga länder.

Under kriget med Sauron (Morgoths tidigare tjänare) i mitten av den andra tidsåldern flydde även många alver till kungariket Lindon, som Sauron inte kunde komma in i.

I bygget försöker jag avbilda en odefinierad plats "någonstans i Lindon". Det är min tolkning av Númenor-truppers ankomst till riket. Historiskt sett svarade Tar Minastir (elfte kungen i Numenor på andra sidan havet) på Gil Galads vädjan och skickade skepp för att hjälpa till i kriget mot Sauron. Därmed lade de grunden för den senare 'Sista alliansen" där människor och alver sedermera avslutade den andra tidsåldern genom att till slut besegra Sauron.(det första tillfället han besegrades).

Jag har tagit mycket visuell inspiration från fanart på nätet samt tolkningen av Lindon i amazons TV-serie 'The rings of power'.

Ameen Rasool:
https://www.artstation.com/artwork/OmYxov