[MOC] Ånglok BR01 - 2.0 (klar)

Startat av -DoNe-, 25 Juli 2024 kl. 20:13

Föregående ämne - Nästa ämne

-DoNe-

Om ni nu får en stark känsla av déjà vu så är det fullt förståligt. För det var inte länge sedan jag presenterade mitt BR01 ånglok. Saken var bara den att jag inte blev helt nöjd med det. Vilket i sin tur ledde till att jag blir mer missnöjd med det för var gång jag tittade på det. Gjorde därför slag i saken och demonterade hela härligheten!

Det nya loket har växt på samtliga led, vilket innebär att det gett sig in på helt outforskad mark - 9W! Denna nya fronter har gett utrymme för nya lösningar och bättre proportioner. Är väldigt nöjd över att ha tagit detta läskiga steg.  ;) 9W kommer även bli till stor hjälp när vagnarna skall designas.

Vidare så har chassit vuxit och fått ett rejält lyft gällande detaljrikedomen. Den följande boggien har nu de detaljer den tidigare saknade. Bromsar har även installerats för drivhjulen. Lustigt nog har den ökade storleken till trots inte negativt påverkat hur loket uppför sig i kurvor. Även om det är designat för R72 kurvor så klarar det numera nästan Legos R40!

Hela frontpartiet är omgjort och har nu en korrekt utformning. Flyttar vi oss bakåt så är hytten 1 plupp längre samt bredare. Enda som saknas här är två st 7026, men ja det får vi se om jag någonsin klarar av att beställa.

Till sist så är designen på tendern oförändrad. Den har kort och gott vuxit till sig något.

Detta är som titeln säger fortfarande ett WIP bygge. Det är flera mindre detaljer här och var som skall snyggas till innan det är klart. Välkomnar input från SWEbricks samlade kompetens.  ;D

0C1FC910-7D20-4636-A4D9-C3A13F727FE6.jpg

E4C9F04D-38FF-4687-B926-B15B66322BAC.jpg

91B1188C-4C6F-40D7-9153-4356D8DA8F27_1_201_a.jpg

Bild på hur det ursprungligen såg ut:

AFDA75FE-FA02-41FC-AE5C-ADA4F64F6177_1_105_c.jpg

andreas E

Mycket snyggt klossat.
Ett redan maffigt lok har blivit ännu maffigare.
Skulle vilja se hur det uppför sig på en bana, dock inte R40.

-DoNe-

Citat från: andreas E skrivet 25 Juli 2024 kl. 20:19Mycket snyggt klossat.
Ett redan maffigt lok har blivit ännu maffigare.
Skulle vilja se hur det uppför sig på en bana, dock inte R40.

Tackar tackar! Det kommer! Loket är förberett för Powered up! motor och batterilåda så målet är att det även skall driva sig självt.

RetroBricker

..och jag som tyckte redan den första versionen var fantastisk!
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Jozef Schimmel

så snyggt, tänk när den får dra några orient express vagnar!

fin modern 7750 och fortfarande mycket stiligt och "ett riktigt bygge" 😀
Jozef Schimmel

-DoNe-

Citat från: RetroBricker skrivet 26 Juli 2024 kl. 17:09..och jag som tyckte redan den första versionen var fantastisk!
Tackar! Den första hade sina highlights men nu är dess fulla potential uppnådd.  ;)
Citat från: Jemanuelson skrivet 26 Juli 2024 kl. 21:52Helt makalöst 😍👍
Tack så mycket!
Citat från: Jozef Schimmel skrivet 26 Juli 2024 kl. 23:11så snyggt, tänk när den får dra några orient express vagnar!

fin modern 7750 och fortfarande mycket stiligt och "ett riktigt bygge" 😀
...det skall till och med få en egen period-korrekt vagn som håller på att byggas i verkstaden nu.  ;)

Tyckte det var kul med en liten flört till 7750. Finns mycket roliga klistermärken i 12V Grå-perioden. 

-DoNe-

Äsch då varför vänta och hemlighålla saker; här är designen för passagerarvagnarna som är tilltänkta att passa till loket. DB Passagerarvagn2.jpg

DB Passagerarvagn interiör.jpg

Bricks By Jesper

Snyggt användande av minifig armen 💪🤩

Joyride

Kompetens saknas men jag har ju ögon att se med och det här är riktigt vackert!
Instagram: joyride_bricks

-DoNe-

Citat från: Jesper_Lundgren skrivet 27 Juli 2024 kl. 22:16Snyggt användande av minifig armen 💪🤩
Tackar tackar! 
Citat från: Joyride skrivet 28 Juli 2024 kl. 11:08Kompetens saknas men jag har ju ögon att se med och det här är riktigt vackert!
Tack så mycket!  ;D

Anders67

Maffigt lok, älskar dessa svarta lok, vagnen var också snygg!

-DoNe-

Citat från: Anders67 skrivet 28 Juli 2024 kl. 12:41Maffigt lok, älskar dessa svarta lok, vagnen var också snygg!
Tack så mycket Anders! 

Pandis Pandus

Riktigt häftig! Många läckra detaljer och NPUs. På avstånd/med suddiga ögon ser det ut som ett modelltåg. Lokomotiv var min grej när jag var liten, och det här bygget påminner mig om att jag eventuellt ska våga mig på att bygga ett. 

Svartkrut

Väldigt snyggt klossat, både lok och vagn.