[MOC] Gotlandskarta på uppdrag

Startat av Skafte, 13 Juli 2024 kl. 16:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Gotlandskarta till Gotlandsbolaget

Gotlandsbolaget, bildat på 1800-talet, är bland annat huvudägare till Destination Gotland som kör färjorna mellan Gotland och fastlandet. De har i ett par år haft ett Legobygge som publikmagnet under Almedalsveckan och låtit besökarna gissa hur många bitar de består av. 2022 var det @byStfn som gjorde ett kommande vätgasfartyg och i fjol byggde @Dgustafsson13 en - likaledes framtida - katamaran (bilder på dessa i kommande inlägg).

Deras marknadsföringsbyrå letade runt på internet efter andra ideer och byggare och hittade ett gammalt reportage på Radio Gotland om Swebrick Gotlands Legokarta som vi i många år ställt upp på vår höstlovsutställning med olika teman. De fick tag på @eMpTyW och han och jag hade ett zoommöte med byrån om olika alternativ.

De tyckte det lät bäst att ge mitt företag uppdraget (snarare än att göra en föreningsaktivitet av det) och jag fick jobba lite för att göra kartan tillräckligt stor. De tänkte att 1x1,5m vore lagom, men jag lyckades lägga på en basplatta i varje riktning, alltid något. Initial kontakt togs i mars ungefär, huvuddelen av arbetet gjordes i maj (planering och beställning) och första halvan av juni (bygge). Extra kvalitet uppnåddes tack vare perfekt tryckinsats av @shiftaltcmd.

IMG_9627.jpg
Gotland sett söderifrån. Det var mest tänkt så att det skulle finnas mycket saker att titta på och känna igen och också en utmaning att gissa hur många bitar det består av. 5x7st 32-plattor i botten.

IMG_9626.jpg
Ehh vad blir det, österifrån. Småbyggen ute i havet (se nedan) visar förstorade detaljer och kommande satsningar.  Utspritt på ön finns kyrkor, raukar, fornlämningar samt minifigs och djur mm.

IMG_9631.jpg
Gotlandsbolagets (egentligen Rederi AB Gotland) huvudkontor nära inre hamnen i Visby. Skall vara rödare, men alla andra lämpliga färger hade obefintligt bitutbud. "G" på vimpeln är en gnuggbokstav, svårt att trycka på böljande form...

IMG_9630.jpg
Framtida (därav streckad markering i Chimagult) vätgasanläggning som skall förse kommande fartyg med bränsle. Det blev en del googling och hittepåbygge utifrån väldigt schematiska skisser.

IMG_9629.jpg
Havsbaserad vindkraft med kabel till land.

IMG_9628.jpg
Favorit i repris från ett höstlovstema: gotländska landskapsymboler (murgröna, idegran, piggvar, halsbandsflugsnappare, igelkott. Samt en sigfig).

IMG_9637.jpg
Vätgasdrivna katamaranen Horizon X, som tack vare den vunna upphandlingen för Gotlandstrafiken 2027-2037 kommer beställas och vara i drift under innevarande decennium. Jag fick träffa personen som ritat den, mycket intressant att få höra en del detaljer!

IMG_9636.jpg
Biogasanläggning. Det finns redan en på ön, som levererar en del till rederiet men också till industrin och fordon (bl a mina två bilar. Bästa för miljön just nu har jag inbillat mig - att köra på kompost. En hel del diskussioner om sådant också). På tankarna sitter 8x8-dishar från min UCS AT-AT. Nya är på väg från pab.

Mer kommer i nästa inlägg. Bildvolymen tog slut.

Skafte

Lite fler bilder:

IMG_9632.jpg
En av "1650-färjorna" (Visby eller Gotland), uppdaterad från "1500-färjan" som @krakfot tog fram till Swebricks stora event i Visby 2015. I bakgrunden Visby, med inspiration och stöld från @jemanuelssons mikrovisby.

IMG_9634.jpg
M/S Birka Gotland, som Gotlandsbolaget köpte i våras och kör kryssningar Stockholm-Åland-Visby med. Jag tappade intresse då det visade sig vara dansbandskryssningar.

IMG_9635.jpg
Korvett av Visby-klass i Kappelshamnsviken på norra Gotland, där man skall rusta upp och anordna reservhamn.

IMG_9653.jpg
Tävling! Den är avslutad så det tjänar inget till att scanna och gissa, Den som var närmast var 93 bitar ifrån och andrapris gick till de båda som gissade 102 ifrån (de fick båda pris). Drygt 500 gissningar kom in under de fyra dagar det var öppet. Hur många bitar var det då..?

Sedan hjälpte jag deras PR-människa med att packa ner kartan i en kartong, jag har också försett dem med en detaljerad instruktion hur den skall monteras och tas isär till när den skall användas nästa gång.

IMG_9651.jpg
@byStfns fartyg stod också utställt...

IMG_9649.jpg
...liksom katamaranen gjord av @Dgustafsson13

byStfn

Härligt att ni öbor äntligen fått bygga lite! :D Snyggt dessutom! Jag grämer mig att det inte fanns tid för min båt att få tryckta bitar!

danielbrrssn

Härligt gediget arbete och beskrivning av bygget!

Skafte

Citat från: byStfn skrivet 13 Juli 2024 kl. 21:16Härligt att ni öbor äntligen fått bygga lite! :D Snyggt dessutom! Jag grämer mig att det inte fanns tid för min båt att få tryckta bitar!

Det var inte heller något snedstreck på Z på den. Jag satte dit remsor från officiella Lego-klistermärksark så det såg någotsånär anständigt ut.

(Men Davids båt spöar våra byggen med hästlängder.)

byStfn

Citat från: Skafte skrivet 14 Juli 2024 kl. 00:12Det var inte heller något snedstreck på Z på den. Jag satte dit remsor från officiella Lego-klistermärksark så det såg någotsånär anständigt ut.

(Men Davids båt spöar våra byggen med hästlängder.)
Hade mina klistermärken fallit bort menar du? Det ingick inte lång hållbarhet  i priset kan jag ju avslöja :D

Skafte

Citat från: byStfn skrivet 14 Juli 2024 kl. 00:42Hade mina klistermärken fallit bort menar du? Det ingick inte lång hållbarhet  i priset kan jag ju avslöja :D
Ja, det var bara de horisontella strecken (av bitar) kvar av Z:na. Övriga klibbor var blekta.

ColA

Snyggt Skafte och kul projekt!