Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Hand The Ball

Startat av Godtfred, 18 December 2023 kl. 21:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

På FoP (Festival of Play) blev jag kontaktad av en glad Dansk från "Hand the Ball" som gärna ville ha en LEGO-version av deras handboll. Organisationen startade i Danmark och finns i många länder, även Sverige: handtheball.se/ De har egen design på en mjuk och tålig handboll i Limegrönt. Tackade först nej då jag visste det var omöjligt med att få till den i Limegrönt på det sätt jag byggt mina andra sfärer. Färgen var deras viktigaste krav... Men innan han gick så ångrade jag mig och lovade att ge det ett försök.

Blev ett prydligt Minifighandboll-ställ också:
DSC00611.jpg

Storlek och färg nästan identisk med originalet:
DSC00613.jpg

Insidan:
DSC00614.jpg

Många svårigheter på vägen. Försökte först fylla sidorna med kurvade paneler, men att bygga femhörningar med dom var för svårt/fult. Så backade till ett mer konventionellt byggsätt med runda plates. Mellanrummen var nästa utmaning, men 6L parabolen 44375b finns faktiskt i Lime. Eller snarare - fanns i ett (Galaxy Squad) set för 10 år sedan... Svårköpt, jag behövde 40st för att bygga två bollar. Sedan var det lite klurigt att få fast sidorna, men med rätt bitar hålls dom fast förvånansvärt bra då de gröna tilesen kläms fast mellan axlarna. Några gummidäck på det så skramlar det bara lite dovt.

Nu har jag precis skickat iväg bygget till Danmark, ser fram emot deras reaktion, har inte visat dom några bilder på bygget i förväg...

byStfn

Som vanligt så imponerar insidan mer än utsidan 😅 Och då är ändå utsidan helt briljant!

mrlind

Så imponerande bygga!
Bygget sitter mitt i krysset. Eller vad det heter på fotbollsspråk.
Så snygga och eleganta tekniska lösningar för att skapa bollen utan glipor som stör.
Have a great build day!
Instagram Flickr

Joyride

Riktigt smart lösning!
Jag är inte jättevass på reverse engineering så du tappade mig med hjulens funktion  ::)
Instagram: joyride_bricks

Klas Almqvist

Några teknik pinnar kan väl vem som helst sätta i hop 😂🤣

Godtfred

Tack för feedbacken, det har varit ett roligt bygge!

Sidorna sitter enbart löst instoppade mellan parabolerna. Däcken fyller upp tomrummet, dämpar skramlet och gör att sidorna inte rör på sig alltför enkelt, men behövs egentligen inte för att hålla ihop allt.

andli

Var han verkligen Dansk? Men en annan danska (Mia) önskade sig också en :)

Citat från: Mia BoesenWauuuuuuw hvor er den fin! ❤😃 

Mia Boesen

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Godtfred

Ole är helt klart dansk med dansk adress (men iofs pratar vi engelska med varandra) . Mia har inte önskat sig något av mig i vilket fall...

Anders67

Jösses, underbart på både utsida som insida! 👏👏👏

andreas E

Mycket snyggt klossat.

Daylight

MarLar

Med handboll som största intresse och dessutom tränare för barn som använt den mjuka bollen så är jag (lime)grön av beundran. Snyggt jobbat.

Godtfred

Tack för alla kommentarerna. Mottagaren var i vilket fall mycket nöjd. Om ni åker till FoP i Köpenhamn i mitten av februari lör den vara på plats...