[MOC] Rallyvinter aka Carlsson på taket

Startat av Jemanuelson, 05 December 2023 kl. 16:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Jemanuelson

Slog till med en innovation i min serie svenska bilklassiker: en vinjett!

Så här i juletider tänkte jag att det passade fint med en vinterrally-scen. SAAB var ju väldigt framgångsrika som rally-märke, inte minst med Erik "Carlsson på taket" Carlsson bakom ratten.

- Vilka andra vinjett-teman med svenska bilklassiker skulle du vilja se?

Jesperrydhog

Jag gillar det. Men hur är träden gjorda?

Jemanuelson

Citat från: Jesperrydhog skrivet 05 December 2023 kl. 17:39Jag gillar det. Men hur är träden gjorda?
Tack! Tricket med granarna är att den översta lövverksbiten står på högkant och "grenslar över" lövverksbiten under. Inte "knoppfäst" alltså. 

Svårt att förklara i text...

Silence101

Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

mrlind

Du har lyckats fånga känslan av fart med snösprutet från bilen. Och bra kontrast med en röd bil mot vinterlandskap. Extra bra var kofångaren och älgen. Ger ytterligare dramatik i bygget. (Och klossade djur är jag extra svag för)

Hatten av.
Have a great build day!
Instagram Flickr

Godtfred

Mycket fin scen. Tänkte på incidenten vid Kungens Kurva, googlade fram att han körde den "svenska bilklassikern" Cadillac då den hamnade i diket...

Jemanuelson

Citat från: Godtfred skrivet 06 December 2023 kl. 08:47Mycket fin scen. Tänkte på incidenten vid Kungens Kurva, googlade fram att han körde den "svenska bilklassikern" Cadillac då den hamnade i diket...
Tack! Och kul idé! Ska genast kolla upp vilken Cadillac-modell det var!

dalle

Mycket snygg vinjett med Saaben.
Ett förslag är att hålla sig kvar på 60-talet och en skidsemester.
topvol.jpg

Jemanuelson

Citat från: dalle skrivet 06 December 2023 kl. 09:31Mycket snygg vinjett med Saaben.
Ett förslag är att hålla sig kvar på 60-talet och en skidsemester.
topvol.jpg
Tack! Fin idé! Har redan en röd Amazon i princip klar. Kan med fördel ligga till sig till nästa års julmånad 🎅🏻⛷️

Double00

Alltid lika snyggt Johan! Älskar dina bilbyggen, kul att se en i mer context också! 

(Älgen va också fin) 

Claude76

Citat från: Jemanuelson skrivet 06 December 2023 kl. 09:37Tack! Fin idé! Har redan en röd Amazon i princip klar. Kan med fördel ligga till sig till nästa års julmånad 🎅🏻⛷️

Här är ett annat tips lagom halvvägs i tid annars :)

Vi hade i alla fall tur med vädret.jpg
Lego is my drug of choice